محدوده ‏های تاریخی- فرهنگی شهرها گنجینه‏ای از میراث ملموس و ناملموس تاریخ سرزمین شان را در خود پروراند‏ه اند؛ منظومه ‏های طبیعی و انسان‏ساخت که ایرانیان از گذشته‏های دور شهر را به آنها می‏شناختند و محترم می‏داشتند. این گنجینه‏ای که با نبود یک نگاه جامع و مسئولانه، مدیریت یکپارچه، منسجم و کارآمد، به فراموشی سپرده خواهد شد. بی‏توجهی به ارزش‏های تاریخی- فرهنگی در طرح‏های توسعه شهری، برنامه‏ریزی و تصمیمات مقطعی، متناقض و چندگانه نهادهای مسئول در مقیاس شهر، منطقه و سرزمین، این محدوده‏ها را با مشکلات اساسی مواجه کرده که ریشه اصلی آن درک نادرست مفهوم میراث شهری است. به گواهی تجربه‏های گذشته، چگونگی اقدام در محدوده‏های با‏ارزش و بهره‏گیری از آنها در شرایط موجود، فاقد برخی از محورهای مؤثر در جاری ساختن حیات مدنی (به تعبیر معاصر آن) است؛ اقداماتی که بدون توجه به بستر و زمینه، صرفاً با انجام مداخلات کالبدی و گاه سوداگرانه مشکلی به مشکلات محدوده‏های تاریخی- فرهنگی افزوده، آشفتگی موجود را دامن زده و به تبع آن، محدوده را هر چه بیشتر در معرض زوال قرار داده‏اند.
با وجود توجه قانونی به این محدوده‏ها در برنامه‏های توسعه و اسناد چشم‏انداز، از آنجا که تاکنون نحوه اقدام در محدوده‏های تاریخی- فرهنگی به صورت جدی مطرح نشده، ملاحظات و الزامات تحقق آن نیز شناخته نشده است. از این رو، ملاک عمل قرار گرفتن سندی به عنوان سند فرادست اقدام در محدوده‏های تاریخی- فرهنگی با هدف مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین کلیه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی، تاکید و توجه ویژه به این محدوده‏ها به عنوان پهنه‏ای با ویژگی‏های مهم و ارزشمند، جلب همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‏های ذیربط در فرایند بازآفرینی پایدار عرصه‏های تاریخی- فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال حکمروایی محلی به ‏منظور حفظ حقوق شهروندی در راستای تحقق سند چشم‏انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران ضروری است. همچنین بخشنامه‌‏های شهرسازی ذیل سیاست‏های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در این بخش (مورخ ۲۹/ ۱۱/ ۱۳۸۹)، مواد ۱۵۱ و ۱۵۲ قانون برنامه پنج‏ساله کشور، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (ابلاغ نقشه محدوده بافتهای تاریخی- فرهنگی ۱۶۸ شهر کشور، مورخ ۲۷/ ۷/ ۹۴) و ابلاغیه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در زمینه لزوم تهیه دستورالعمل نحوه مواجهه با این محدوده های واجد ارزش و نشانه های حیات اندیشه ایران شهری (مورخ ۴/ ۸/ ۹۴) بر ضرورت تهیه سندی واحد می افزاید.

با توجه به موارد فوق، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در راستای وظایف قانونی خود و حسب ماموریت محوله از سوی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی کشور، با همکاری نهادها و دستگاه های مرتبط دیگر، در حال تهیه و تنظیم سندی مشتمل بر هفت بخش مقدمه و کلیات سند، تعاریف و مفاهیم پایه، بیانیه، نظام‏نامه نحوه اقدام، شیوه‏نامه تهیه برنامه‏ها و طرح‏های باززنده‏سازی، نظام و ساختار مدیریت تحقق‏پذیری برنامه‏ها و طرح‏های باززنده‏سازی و بخشنامه نهادینه‏سازی است. این سند پس از تهیه در مراجع ذیصلاح جهت تصویب ارائه خواهد شد. به منظور اهمیت موضوع و تسریع در اطلاع رسانی، حساس‏سازی و آگاه‏سازی مسئولان، مدیران، کارشناسان و عموم مردم نسبت به ارزش‏های محدوده‏های تاریخی- فرهنگی، «بیانیه باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی» (بخش سوم این سند) برای تامل و تعمق صاحبان اندیشه در زیر ارائه می‏شود. امید است با دریافت نظرات و نکات ارزنده کلیه وارثان و علاقه‏مندان میراث ارزشمند ایران زمین، بستر تکمیل این سند فراهم آید. رایانامه برای ارسال نظرات motaleatekarbordi@gmail.com

بیانیه باز زنده‏ سازی محدوده‏ های تاریخی- فرهنگی
محدوده‏های تاریخی- فرهنگی به بخش یا بخش‏هایی از شهر اطلاق می‏شود که منعکس‏کننده ‏ارزش‏های تاریخی-فرهنگی شهر بوده و شکل آنها، حاصل تعامل مستمر سه عامل زیست‏سرزمینی (فرهنگ)، زیست‏بوم (طبیعت) و دانش زمانه انسان‏های ساکن در یک پهنه زیستی در طول تاریخ می‏باشد. به‏لحاظ ویژگی‏های شکلی، ساختاری و ارزش‏های تاریخی- فرهنگی ‏این محدوده‏ها از سایر پهنه‏های شهری متمایز و قابل‏تشخیص بوده و در قالب محدوده‏های تاریخی- فرهنگی شهر، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعیین می‏شوند.

* محدوده‏های تاریخی- فرهنگی شهرها با توجه به ویژگی‏های شکلی (ریخت‏شناسی)، عناصر و اجزاء متشکله، و ساختارهای فرهنگی- اجتماعی‏شان قابل‏شناسایی‏ بوده و نیازمند توجه ویژه در نظام سیاست‏گذاری، برنامه‏ریزی و طرح‏ریزی توسعه شهری هستند.
* محدوده‏های تاریخی- فرهنگی، به‏منزله عرصه‏های در بردارنده عناصر و مجموعه‏های تاریخی و ارزشمند، با شبکه‏ای از معابر در‏هم‏تنیده‏ که ساختار و سازمان فضایی بافت را تشکیل می‏دهد، شناخته می‏شوند. این بافت‏ها دارای فضاهای عمومی ویژه‏ای هستندکه همواره مکان رویدادها و قلمرو تعاملات اجتماعی بوده‏اند. محلات قدیمی و تاریخی نیز، پهنه‏های سکونت را در این محدوده‏ها تعریف می‏کنند؛ لذا حفاظت از وحدت و یکپارچگی ساختار کالبدی- اجتماعی و کارکردی در فرایند باززنده‏سازی این محدوده‏ها ضروری است.
* محدوده‏های تاریخی- فرهنگی شهرها، به‏عنوان دارائی‏های فرهنگی یک ملت، بیانگر ارزش‏های اجتماعی، اقتصادی و محیطی‏اند؛ لذا توجه توأمان به حفاظت از میراث ناملموس(معنوی) و میراث ملموس(میراث تاریخی و طبیعی)، در داخل بافت این محدوده‏ها ضروری است.
* محدوده‏های تاریخی- فرهنگی، به منزله بخشی جدایی‏ناپذیر از پیکره و استخوان‏بندی شهر امروزند؛ لذا پرداختن به موضوع باززنده‏سازی این پهنه‏های ارزشمند، باید با رویکردی جامع‏نگر در مقیاس شهر و سرزمین پیرامونی مورد توجه قرار گیرد. این رویکرد بایستی متضمن تقویت و استمرار رابطه همه ‏جانبه محدوده‏ها با کل شهر باشد.
* اطلاق محدوده‏های تاریخی- فرهنگی به معنای توجه صرف به یک دوره از تاریخ و معطوف به گذشته نیست، بلکه به تمامی عرصه‏های ارزشمندی اشاره دارد که حتی در دوره معاصر برپا شده و واجد ارزش حفاظت و توسعه توامان هستند.
* باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی فرایندی جامع، تدریجی و پیوسته از مجموع اقدامات کالبدی، غیرکالبدی و همچنین زیرساختی با تاکید بر حفاظت و توسعه توامان است. اقدامات مقطعی، پروژه‏محور و صرفاً کالبدی، به‏تنهایی پاسخگوی مشکلات نخواهد بود. باززنده‏سازی این پهنه‏های ارزشمند و حضور جریان حیات‏شهری در آن در پی فرایندی گام‏به‏گام و برنامه‏محور در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیطی میسر است.
* یکی از ارکان باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی، تجدید حیات اقتصادی، از طریق بازتعریف نقش و کارکرد آن‏ها با توجه به ویژگی‏های اجتماعی، اقتصادی و محیطی هم‏راستا با راهبرد توسعه شهر است.
* باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی از طریق اعطای کاربری و نقش جدید به مجموعه بناها، به‏عنوان یکی از سیاست‏های کلیدی برنامه‏های حفاظت و توسعه توامان است که ضمن تقویت حس‏تعلق به مکان نزد شهروندان و ایفای نقشی مهم در شکوفایی اقتصاد محلی، می‏تواند به‏عنوان یک محرک توسعه در بافت‏پیرامونی عمل نماید.
* توسعه و تجهیز فضاهای عمومی و ارتقاء فضای شهری در محدوده‌های تاریخی- فرهنگی، به عنوان محرک برنامه ‏های باززنده سازی می‏بایست مورد توجه و تاکید قرار گیرد.
* محدوده های تاریخی بستر رخداد رویدادهای فرهنگی و عرصه ظهور و جلوه‏گاه میراث معنوی است. توجه به ارزش‏های معنوی و توسعه سیاست های فرهنگی، راهبردی کارآمد در فرایند باززنده‏سازی این محدوده‌هاست.
* فرایند باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی، بعنوان موضوعی چند وجهی و فرابخشی، نیازمند مشارکت و حضور تمامی دستگاه‏ها و کنشگران مرتبط و موثر است. ایجاد فضای تعامل مشترک و سازنده از طریق تشکیل کارگروه‏های تخصصی با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شورای عالی استان‏ها، کمیسیون‏های تخصصی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان سازمان‏های مردم‏نهاد و دانشگاهیان حوزه‏های مرتبط در این مسیر ضروری است. همچنین بهره‏گیری از هسته‏های مطالعاتی مستقر در شهرها که در ارتباط مستقیم با ساکنین و کنش‏گران محلی است موثر واقع خواهد شد.
* با توجه به نقش محوری ساکنان در فرایند باززنده‏سازی و به منظور جلب مشارکت همه جانبه آنان، ضروری است طرح‏ها و برنامه‏های باززنده‏سازی این محدوده‏ها با رویکرد توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی ساکنان، شرایط را برای حضور و مشارکت آنان فراهم نمایند.
* ضمن تأکید بر نقش محوری مدیریت شهری (شوراها و شهرداری‏ها)، و با توجه به ضرورت ایجاد یک فضای مدیریتی هماهنگ، یکپارچه و با اختیارات جامع و کافی، تشکیل "مدیریت باززنده‏سازی محدوده‏های تاریخی- فرهنگی" متناسب با ظرفیت و توان هر شهر بایستی در دستور کار قرار گیرد.

دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری
شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران