اوج‌گیری تصادفات جاده‌ای در شهریور

چندی پیش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور از اوج‌گیری تصادفات منجر به مرگ و میر در شهریورماه هر سال خبر داد؛ بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد میانگین مرگ روزانه افراد در حوادث رانندگی در شهریور ماه از ایام نوروز نیز بیشتر است.سازمان پزشکی قانونی در آماری که چندی پیش ارائه کرد این نکته را مورد اشاره قرار داد که تصادفات منجر به مرگ ماه آخر تابستان در ۱۰ سال گذشته ۱۰.۸ درصد از کل تلفات رانندگی را در برمی‌گیرد. این سازمان همچنین بر مرگ روزانه ۴/۵۵ نفر در تصادفات شهریور تاکید دارد.

بر این اساس در حالی شهریورماه هر سال شاهد تصادفات منجر به مرگ هستیم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نقص ایمنی و کیفی در خودروها، جاده و انسان هر کدام تاثیر فراوانی در بروز تصادفات دارند. این در شرایطی است که ۴۰ درصد کشته‌ها در تصادفات رانندگی به دلیل واژگونی خودرو رخ می‌دهد، به‌طوری که در ۵ ماه امسال واژگونی سواری ۶۷ درصد، وانت ۱۵ درصد، موتور ۱۰ درصد و کامیون ۷ درصد بوده است. اما پلیس راهور با تاکید بر سه گزینه تاثیرگذار در تصادفات جاده‌ای، خستگی، خواب‌آلودگی و عدم تمرکز کافی به جلو در هنگام رانندگی را مهم‌ترین عوامل حادثه‌ساز می‌خواند. هر چند شهریورماه را می‌توان ماه اوج‌گیری تصادفات جاده‌ای خواند اما آنچه در این بین اهمیت پیدا می‌کند آمار بالای تصادفات در ایران است به‌طوری که تعداد کشته‌ها به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه در سال ۲۰۱۲ در ایران ۷/۵ نفر بوده است که نسبت به آمار جهانی قابل توجه به نظر می‌رسد. اینکه نقص خودرو در بروز تصادفات عامل موثری خوانده می‌شود موضوعی قابل توجه است، هر چند که خودروسازان خیلی بر آن باور ندارند و عامل انسانی و جاده را در این زمینه موثر می‌خوانند.

در هر حال آنچه اهمیت دارد این است که یک راننده در هنگام رانندگی با رعایت قواعد و اصولی که مانع از تصادفات می‌شود به حفظ جان خود کمک کند. به پایان شهریورماه تنها چند روزی باقی است، این در شرایطی است که همراه با فشردگی مسافرت‌ها میزان تصادفات نیز به اوج خواهد رسید. بنابراین چند توصیه برای حفظ جان مسافران و همچنین جلوگیری از تصادفات را ضروری دانستیم. اول از همه اینکه رانندگان در شروع مسافرت خود از مناسب بودن شرایط آب و هوایی و جاده‌ها اطمینان حاصل کنند. سیل اخیر در مازندران بسیاری از مسافران را سرگردان کرد و این در شرایطی است که پیش از آن سازمان هواشناسی نسبت به وقوع سیلاب در این استان هشدار داده بود، با این حال مسافران بی توجه به این هشدار اقدام به مسافرت به این استان کردند. اما توصیه بعد اینکه در صورت امکان وسیله نقلیه خود را به چراغ مه شکن مجهز کنید چرا که ماه آخر تابستان با افت دمای هوا و بارندگی همراه خواهد بود.

همچنین در صورت بخار کردن شیشه جلو از دستگاه تهویه خودرو استفاده کنید یا شیشه سمت راننده را کمی‌پایین آورید تا بخار حاصله از بین برود.اما توصیه دیگر این است که حتما از پر بودن باک بنزین اطمینان حاصل کنید چرا که در جاده ماندن خود آبستن بسیاری از حوادث است. حفظ فاصله مناسب از وسیله نقلیه جلویی با توجه به سرعت‌های تعیین شده نیز ضروری است، این توصیه از آن جا تاکید می‌شود که در شهریورماه با توجه به تعداد مسافرت‌های بین شهری ترافیک جاده‌ای نیز معمول است، با این حساب حفظ فاصله چه در جاده پرترافیک و یا روان ضروری است. پیشنهاد دیگری که بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید دارند این است که هنگام رانندگی در هوای مه آلود، به چراغ عقب خودروی جلویی اعتماد کامل نداشته باشید. همچنین میزان باد لاستیک‌های خودرو اهمیت بسیاری دارد زیرا چرخی که بادش تنظیم باشد بهترین و مناسب‌ترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بیشتر خواهد بود. این نکته را بسیاری از کارشناسان مورد تاکید قرار می‌دهند اینکه هر چرخ به ازای ۱۰ درصد باد ناکافی، ۱۰ درصد عمر مفیدش را از دست می‌دهد. از رانندگی در لبه راه‌ها و شانه‌های راه خودداری کنید. اما توصیه بعدی این است که در یک سطح لغزنده، هنگامی‌که سرعت دارید از تغییر ناگهانی به دنده سنگین خودداری کنید. پیشنهاد دیگر آنکه بارهای داخل صندوق عقب و روی باربند را کاملا" محکم کنید و از حمل بار‌های سنگین و حجیم خارج از ظرفیت و حدود ابعاد خودرو بپرهیزید.

توصیه مهم دیگر اینکه با بستن کمربند ایمنی در تمام طول مسیر، احتمال مرگ ناشی از ضربه به سر را کاهش دهید. اما در حین رانندگی جهت حفظ تمرکز، از کشیدن سیگار، صحبت کردن با تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، مشاجره و شوخی نیز خودداری کنید و در صورت احساس خستگی و خواب‌آلودگی از رانندگی بپرهیزید. کارشناسان اما توصیه دیگری نیز می‌کنند مبنی بر اینکه در صورت مشاهده صحنه تصادف از ازدحام در محل بپرهیزید کاری که بسیاری از مردم انجام می دهند و در حین تصادفات علاقه به مشاهده آن دارند. اما در صورت بروز تصادف راه را برای عبور آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی باز کنید و با نیروهای امدادی نهایت همکاری را انجام دهید.کارشناسان همچنین تاکید می‌کنند که در صورت مصرف داروهایی که بر هوشیاری و سرعت عمل شما حین رانندگی اثر دارند، از رانندگی بپرهیزید. همچنین با سرعت مطمئن برانید. توصیه دیگر اینکه پرخاشگری، لجبازی و غرور از عوامل اصلی در بروز حادثه هستند. ضمن پرهیز از آن، با چنین رانندگانی با احتیاط برخورد کنید و پلیس را در جریان قرار دهید.