نسرین احمدی فخر- طراحی تعریف می‌کرد که یک مدیر برای طراحی‌ کالای خود، یک طرح به تقلید از یکی از بهترین برندهای دنیا را می‌خواست، چون مشتری به او گفته بود که طرحی شبیه به اپل می‌خواهد. درحالی که مشتری هیچ‌چیز از رمز موفقیت شرکت اپل نمی‌دانست و تنها به زیبایی لوگوی اپل بسنده کرده بود.این یعنی تبلیغات و طراحی "نشان تجاری" نمونه بسیار خوبی برای به چشم آمدن آن محصول است.وقتی‌که از کیفیت یک محصول غافل می‌شویم و تنها الگوبرداری خود را از آن به شکل ساده و زیبای لوگو محدود می‌کنیم، یعنی اینکه اهمیت تبلیغات در محبوبیت و شهرت یک محصول بی‌تأثیرنیست. در همین زمینه با نیما پیراسته بروجنی- طراح جوان گرافیک و مشاور تبلیغاتی در اصفهان-گفت و گو کردیم که در طراحی نشان های تجاری و تبلیغات محیطی و مالتی مدیا سابقه چند ساله دارد و با تدریس در دانشگاه به آن درجه رسیده که جوایز متعدد ملی و منطقه ای را از آن خودساخته است.

پیراسته در ابتدای این گفت وگو، تفاوت تبلیغات گرافیکی در ایران و اروپا را یادآوری کرد. به گفته وی اروپا بیش از۵۰۰سال است که وارد فاز صنعتی شده و بعد از رنسانس شاهد تحولات بزرگی است.اولین اتفاق بعد از ورود به فاز صنعتی، تولید بیش از نیاز است که طی آن،رقابت شکل می‌گیرد و تولیدکنندگان مجبور به صادرات می‌شوند.در این میان کشتی‌رانی رشد پیدا می‌کند و این آغاز فصل جدید ارتباط با کشورهاست که بخش وسیعی از این سرمایه‌گذاری به شناخت افرادی متمرکزمی‌شود که می‌خواهندباآن‌هاکارکنند.پیراسته ادامه داد: درست درهمان زمانی که اروپا درگیر شناخت مخاطبان محصولات خود است در ایران با شرکتی روبه‌رومی‌شویم که به نظرم لوگوی مناسبی نداشت. وقتی به‌عنوان نه یک کارشناس طراحی که تنها یک شهروند که این لوگو برایش جالب نبود به مسئولان آن شرکت اعلام کردم در کمال ناباوری شنیدم که لوگو توسط دومهندس سرمایه‌گذار اولیه شرکت طراحی‌شده است.این یعنی برای تبلیغات بصری محصولات،هیچ‌گونه تفکر کارشناسی و زیباشناسی به کار گرفته نشده است.

این طراح تبلیغاتی در رابطه با تحولات صورت گرفته در این سال ها تصریح کرد: در چند سال گذشته شاهد چند تغییر بزرگ در زندگی ایرانیان هستیم. بخش اول این تغییر، زندگی به روش سرمایه‌داری است که شاید بتوان ورود تکنولوژی به کشورهارا یکی از دلیل‌های اصلی این تغییر دانست:تغییری که آغازگر آن، ارتباط با دنیای خارج از کشور است. پیراسته بخش دوم را تغییر در سیستم اقتصادی دنیا و به‌تبع آن ایران دانست وافزود: امروزه بخش عظیمی از تبادل پول در بازار به خرید محصول تعلق نمی‌گیرد بلکه شامل خدماتی است که به مشتری داده می‌شود.مثال خوبی که می‌توان در این رابطه زد نرم‌افزارهایی است که دراین چندساله به مشتریان ارایه شده است.در اینجا چند اتفاق می‌افتد: گرافیک به‌عنوان ابزاری مهم که مخاطب را به خود جلب می‌کندمعرفی می‌شود.اگر مخاطب آن نرم‌افزار، دیرتر خسته شود و ارتباط خوبی برقرار کند همه به آن فضای گرافیکی بستگی دارد.درواقع آن طراح گرافیک است که می‌تواند با هر چه جذاب‌تر ساختن آن فضا، اشتیاق بیشتری برای ماندن در آن نرم‌افزار را به مخاطب بدهد.از این رو باید به صراحت بگویم که امروزه ابزارها تغییر کرده‌اند.این کارشناس تبلیغات،جامعه مصرفی را این‌گونه توصیف کرد: جامعه ما جامعه‌ای مصرفی است. دردنیای اقتصاد و خارج از آن، صرفاًمی‌خواهیم تکنولوژی را وارد کنیم و ازخیل علوم انسانی خود را فارغ می‌کنیم.همین نگاه را نیز دربرخورد با گرافیک و طراحی داریم.نگاه‌خیلی از مدیران به گرافیک، کاملاً تجملاتی و غیرکاربردی است.این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا نگاه متفاوتی به تبلیغات دارند.در این کشورها مدیران موفق برندهای معروف تجاری، بخشی از موفقیت خودرا مدیون تبلیغات و لوگوی خود هستند و تبلیغات را بخشی از محصول می‌دانند.

پیراسته در اشاره به نقش تبلیغات در بازارسازی‌های نوین گفت: به‌عنوان‌مثال بیشتر مشتریان سیتی سنتر که فضایی کاملاً اقتصادی با رفت و آمدهای بسیار بالا دارد، افراد متوسط و متوسط روبه بالا هستند. از این روفضای باز و ساخت نوین این بازار این اشتیاق را دربرندهای ایرانی و خارجی به وجود آورده است که دراین مجتمع حضورداشته باشند و درکنار این حضور از تبلیغات بصری و نسبتاً جذابی استفاده کنند.وی ادامه داد: از این جهت بایدتبلیغات و صنعت را مکمل یکدیگر بدانیم و یا حتی تبلیغات را بخش مهم و کلیدی یک محصول بدانیم چراکه به‌تبع آن می‌توانیم فضاهای جدید به‌عنوان ابزار جدید تبلیغات بدانیم.فضای مدرن سیتی سنتر تبلیغات مدرن را می‌خواهد و درادامه این موضوع باید وجود دفاتر تبلیغاتی مدرن را نیز موردتوجه قرارداد.پیراسته در رابطه با استانداردهای تبلیغات نیز یادآورشد: ماطراح‌ها خیلی خوبی در اصفهان داریم.اما متأسفانه آژانس تبلیغاتی خوب در اصفهان نداریم.وباکمال تأسف شاهد سفارش برندهای اصفهانی به خارج از اصفهان هستیم.صرفاً قرار نیست کار تبلیغاتی را نشستن چندطراح کنارهم و زدن طرح بدانیم.کار تبلیغاتی پروسه بسیار پیچیده و پرایده‌ای است.از کنارهم قرارگرفتن چند آیتم مهم به یک کار تبلیغاتی خوب می‌رسیم.