رشد 3/1 درصدی تجارت جهانی در سال ۲۰۱۴
سازمان تجارت جهانی پیش بینی خود از رشد تجارت در جهان طی امسال و سال آینده را کاهش داد و اعلام کرد: ادامه درگیری ها در خاورمیانه و اوکراین و بحران ابولا بزرگترین تهدیدات بر تجارت جهانی در دوره کوتاه مدت هستند. این نهاد بین المللی پیش بینی کرد که تجارت جهانی در سال جاری میلادی تنها 3.1 درصد و در سال 2015 بالغ بر 4 درصد رشد داشته باشد. پیشتر سازمان تجارت جهانی رشد 4.7 درصدی را برای مبادلات تجاری جهان طی امسال و رشد 5.3 درصدی را برای سال 2015 پیش بینی کرده بود.
بر اساس این گزارش، رشد کمتر از حد انتظار اقتصاد جهانی و افزایش ریسک های ژئوپلتیک از جمله عواملی هستند که به رشد تجارت در جهان ضربه می زنند.
تحت تاثیر این عوامل صادرات اروپا که یک سوم کل صادرات جهان را شامل می شود با مشکل مواجه شده است. صادرات آمریکای جنوبی و مرکزی نیز به ویژه در اثر کاهش تقاضای چین، زیان دیده است.
سازمان تجارت جهانی، ادامه درگیری ها در خاورمیانه و اوکراین و بحران ابولا را بزرگترین تهدیدات بر تجارت جهانی در دوره کوتاه مدت دانسته است.
بر اساس این گزارش، اروپا بیشترین سهم از تجارت جهانی در سال 2014 را داراست 36.3 درصد از کل تجارت جهانی در این سال به اروپا اختصاص خواهد داشت. سهم آسیا از تجارت جهانی در این سال 31.6 درصد،‌ آمریکای شمالی 13.2 درصد و آمریکای جنوبی و مرکزی 4.1 درصد پیش بینی شده است. سایر مناطق شامل خاورمیانه،‌ آفریقا و کشورهای آسیای مرکزی سهم 14.8 درصدی خواهند داشت.
رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۱۳
سازمان تجارت جهانی سال گذشته در گزارشی پیش بینی کرده بود که میزان رشد تجارت جهانی در سال 2013 به 3.3 درصد می رسد. در این گزارش آمده بود که میزان رشد اقتصادی و حجم تجاری چین در سال 2013 هنوز بالاتر از جوامع اقتصادی دیگر است.
سازمان تجارت جهانی اوایل هر سال با انتشار گزارش سالانه، اوضاع تجارت جهانی در یک سال گذشته را مرور کرده و دورنمای تجارت جهانی در سال جدید را پیش بینی می کند. سازمان تجارت جهانی مهمترین سازمان اقتصادی جهان به حساب می آید، از این رو، گزارش این سازمان اعتبار زیادی دارد و همواره مورد توجه دولت ها و محافل اقتصادی و بازرگانی کشورهای مختلف قرار می گیرد.
با توجه به کاهش سرعت رشد تجارت جهانی در سال 2012 و افزایش نگرانی از دورنمای اقتصادی سال 2013، سازمان تجارت جهانی میزان پیش بینی شده رشد حجم تجارت جهانی در سال 2013 را از 5.6 درصد به 3.3 درصد کاهش داده بود. این نشان داد که سازمان تجارت جهانی نسبت به احیای رشد اقتصادی جهان در سال جاری اطمینان زیادی ندارد. پاسکال لامی دبیرکل سازمان تجارت جهانی گفت:
میزان رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۱۲ میلادی فقط ۲ درصد بود، این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۱ به طور بارزی کاهش یافت. از این میان، میزان حجم صادرات کشورهای پیشرفته نیز فقط یک درصد بود.
سازمان تجارت جهانی در گزارش خود، کند بودن سرعت رشد اقتصاد جوامع اقتصادی پیشرفته و نامشخص بودن آینده منطقه یورو را علت عمده کاهش سرعت رشد حجم تجارت جهانی عنوان کرده بو.
طبق تخمین این سازمان، وضعیت تجاری جهان در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با سال ۲۰۱۲، بهبود چشمگیری نداشت. پاسکال لامی دبیرکل سازمان تجارت جهانی گفت:
طبق ارزیابی جدید ما، تجارت جهانی هنوز تحت تاثیرات منفی قرار داشته و پیش بینی می کنیم میزان رشد حجم تجارت جهانی در سال 2013 به 3.3 درصد برسد، این رقم کمتر از میزان متوسط رشد تجاری در 20 سال گذشته است.
به گفته او، در آینده، فاصله رشد تجاری بین کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال رشد همچنان افزایش خواهد یافت.
با مرور فعالیت های تجاری جهان دردو سال گذشته، دو منطقه آفریقا و چین مورد توجه گسترده ای قرار می گیرند. طبق آمار تجارت جهانی، منطقه آفریقا در سال 2012، رکورد بالاترین سرعت رشد تجاری در سراسر جهان را از آن خود کرد و میزان رشد حجم تجاری این منطقه به 9.3 درصد رسید. از این میان، میزان رشد صادرات قاره آفریقا به 11.3 درصد رسید. منطقه دوم چین بود و میزان رشد تجاری چین به 7.8 درصد رسید.
لامی افزود: سرعت رشد اقتصادی چین به عنوان یک کشور در حال رشد همواره بالاتر از مناطق دیگر جهان است.
در این گزارش چنین آمد: با آنکه صادرات چین تحت تاثیرات منفی ناشی از کاهش تقاضای اروپا قرار می گیرد، اما با افزایش احتمالی صادرات به آمریکا خسارات جبران خواهد شد. علاوه بر این، میزان رشد ارزش کل تولیدات داخلی چین بالا خواهد بود و حجم واردات چین به سرعت افزایش خواهد یافت.