زینب موسوی
عضو گروه خبر
گزارش مجلس، پایان و فرجام برجام در پارلمان نشد.

گزارش۱۹ صفحه‌‌ای کمیسیون ویژه مجلس از بررسی‌هایش درباره برجام، در شرایطی یکشنبه به صحن علنی رسید که تنها ۴ ساعت بعد، پنج نفر از اعضای این کمیسیون بیانیه‌ای جداگانه صادر کردند؛ بیانیه‌ای که به باور این نمایندگان با محوریت نقاط قوت برجام و در مقابل گزارش کمیسیون نگاشته شد و حالا به موضوعی برای مجادله موافقان و مخالفان برجام در این کمیسیون تبدیل شده است.

ماجرای تقابل این ۵ موافق برجام در کمیسیون در برابر دیگر اعضا از این قرار است که موافقان باور دارند گزارش کمیسیون یکسویه و جهت دار علیه برنامه جامع اقدام مشترک، آن هم نه به قلم اعضا که از خارج پارلمان نگاشته شده است. این تقابل در شرایطی ادامه دارد که مجلسی‌ها بررسی طرحی یک فوریتی را با عنوان اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در دستور کار خود قرار داده‌اند. با همه این مسائل، طرح نکته‌ای از سوی رئیس کمیسیون امنیت ملی جالب توجه است؛ آنکه علاءالدین بروجردی با هدف اقناع نمایندگان تاکید کرد که شورای عالی امنیت ملی، برجام را تصویب کرده است.

با طرح این نکته از سوی این عضو کمیسیون برجام، به نظر می‌رسد مجادله مجلس و دولت بر سر تصویب برجام در شورای عالی امنیت ملی یا مجلس به نفع دولت پایان یافته است؛ چه آنکه دولت از زمان ارائه گزارش توافق وین به بهارستان، اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی مرجع تصویب یا رد برجام است نه مجلس. بر این اساس مجلس نتوانست آن‌گونه که می‌پنداشت در برنامه جامع اقدام مشترک به ایفای نقش بپردازد؛ همچنان‌که در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز نقش آفرینی اثرگذار نداشت.