اپل به تغییر معادله‌های خودروسازی می‌اندیشد

خودرو‌سازی برای غول‌های فناوری مانند اپل و گوگل جذابیت زیادی پیدا کرده است. گوگل سال‌ها است با خودرو کوچکش در حال آماده‌سازی سامانه‌های ویژه رانندگی خودکار است و این آزمایش‌ها همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده است و البته چالشی که چندی سالی است گوگل آن را با تمام وجود احساس کرده خارج شدن چهره‌های مطرح و نوابغش از این پروژه بوده است، روندی که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است و در هر سال یک یا دو مدیر مطرح که در این پروژه فعالیت می‌کرده‌اند دره سیلیکون را برای ملحق شدن به دیگر شرکت‌ها ترک کرده‌اند و به نظر می‌رسد گوگل نتوانسته است با قدرت در این حوزه عمل کند و در حد همان نمونه‌های اولیه و آزمایشی متوقف شده است.

در حالی که خبرهای ناامید‌کننده‌ای از سوی گوگل به‌گوش می‌رسد شرکت اپل به‌عنوان غول تلفن همراه و سیستم‌های دیجیتالی به فکر ساخت خودرو افتاده است و البته آنها به دنبال خودروهای معمولی و سدان‌های چهار در شهری نیستند و حرف از ایجاد تحول و انقلاب در این صنعت به میان آورده‌اند. برنامه‌های سری و پنهان شرکت اپل برای ساخت خودرو میلیون‌ها دلار هزینه برای این شرکت دربر‌داشته است و با اسم iCar Apple شناخته می‌شود و قرار است حمل‌و‌نقل را متحول کند. البته بعید است این شرکت بتواند نام‌ای - کار را استفاده کند، چرا‌که شرکتی به همین نام وجود دارد. شرکت اپل این طرح خود را با مخفی کاری زیادی پیگیری می‌کند و بر‌اساس اعلام خودشان این پروژه به مرحله‌ای رسیده است که می‌توانند درباره آن کلی‌گویی کرده و اظهار نظر کنند. اپل این طرح را در ایالت کالیفرنیا دنبال می‌کند و به عقیده آنها همان طور که کارل بنز با ساخت خودرویش انقلابی در ساخت خودروهای احتراق درونی ایجاد کرد، محصول آنها هم می‌تواند چنین شگفتی را در خودروهای آینده ایجاد کند.

اپل با ایجاد تدابیر شدید امنیتی در مجموعه ساختمان‌هایی که این خودرو شگفت‌انگیز در آنجا در حال ساخت است از درج خبرهای مربوط به آن جلوگیری می‌کند و معدود افرادی که در این ساختمان‌ها رفت و آمد دارند قراردادی را امضا کرده‌اند که هر آنچه را که می‌بینند در جای دیگر بازگو نکنند تا پروژه در سکوت رسانه‌ای با جدیت به مرحله آخر که همان رونمایی است برسد. اپل تجربه حضور در خودرو‌سازی را با ساخت سامانه‌های ارتباطی برای خودروها تجربه کرده است که به درون بسیاری از برند‌های مطرح رسوخ کرده است و آنها از امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری که اپل برای ایجاد ارتباط بی‌سیم بین تلفن همراه و خودرو ایجاد کرده است، استفاده می‌کنند. دره سیلیکون نام رایج و غیررسمی منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومه سانتا کلارا، در ایالت کالیفرنیا است بسیاری از غول‌های دنیای فناوری در این منطقه تجمع پیدا کرده‌اند و بسیاری از طرح‌های بزرگ دنیا در همین منطقه ساخته و معرفی می‌شوند. دنیا بسیاری از پیشرفت‌های صنعتی را مدیون همین منطقه است. شرکت اپل در حالی تصمیم گرفته است پا به دنیای پر‌رقابت ماشین‌ها بگذارد که ۱۰ برابر بیشتر از بی‌ام‌و در بازار سرمایه حضور دارد و مقدار این سرمایه در سال ۲۰۱۶ به ۵۸۱ میلیارد دلار رسیده است. اپل بیش از هزار نفر نیروی متخصص را در این طرح خود وارد کرده است و می‌توان حدس زد خودرو اپل از نوع برقی و خودران است و قطعا توانایی و قابلیت تعامل با محیط را خواهد داشت، البته این موارد ذکر شده در دنیای ماشین‌ها کار متحول گونه‌ای نیست و شرکت‌هایی مانند تسلا، آئودی، بنز و بی‌ام‌و از این فناوری‌ها در خودروهای مفهومی خود یا برخی مدل‌های تولیدی به‌صورت محدود استفاده می‌کنند.

اپل با سرمایه عظیمی که دارد توانسته است روی نحوه تفریح و کارهای افراد در هر محیطی که باشند تحول ایجاد کند و برای ورود به دنیای ماشین‌ها تمام پتانسیل‌هایش را فعال کرده تا ادعایی که کرده است را به واقعیت نزدیک کند. در سال گذشته مدیران اجرایی اپل در رابطه با محصول انقلابی‌شان سکوت کرده‌اند و تنها اشاره کرده‌اند که محصولات آینده در دنیای ماشین برقی و از نوع خودران و تعاملی خواهد بود آنها بارها اعلام کرده‌اند که خودروی مورد نظر آنها تحولی در دنیای ماشین‌های سنتی خواهد بود و از دادن اطلاعات بیشتر خود‌داری کرده‌اند. آنچه مدیران اپل نام برده‌اند قابل پیش‌بینی بوده است، چرا‌که مشخصات خودروهایی که در سال ۲۰۲۰ به بعد وارد دنیای ماشین‌ها می‌شوند در این سه اصل خلاصه می‌شوند.

سکوت و عدم انتشار خبری در رابطه با آن طرح زمینه ساز سوال‌ها و شایعات زیادی در رابطه با پروژه بوده است که مخفیانه و به‌صورت کاملا سری در حال انجام است. اما سوالی بزرگی که وجود دارد اینکه یک خودرو در این دوران چه ویژگی‌ای باید داشته باشد تا با درشکه بدون اسب کارل‌بنز و نقشش در صنعت خودرو‌ مقایسه شود. در دورانی که کارل خودرویش را ساخت اولین درشکه‌ای بود که بدون اسب می‌توانست حرکت کند و به‌صورت دستی و بسیار ساده در تعداد محدود تولید شد. مدیران شرکت‌هایی مانند بی‌ام‌و، مرسدس بنز، فورد، فیات کرایسلر، جنرال موتورز و آئودی با مدیران ارشد اپل جلساتی را داشته‌اند و گفته می‌شود این شرکت برای سال ۲۰۲۱ خودرو تمام خودرانش را معرفی خواهد کرد. اپل در نظر دارد سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه از این خودرو ناشناخته را تولید کند و البته این تعداد برای این شرکت که در هر سال ۲۳۰ میلیون دستگاه تلفن همراه می‌سازد عدد چندانی به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر در میان خودرو‌سازان که محصولات برقی با سامانه‌های خودران تولید می‌کنند، شرکت تسلا حضور دارد که در آخرین آمار رسمی اعلام کرده است می‌تواند هر هفته ۲ هزار دستگاه خودرو تمام‌برقی را وارد بازار کند. این شرکت در سال‌های آینده نسل‌های کامل‌تری از خودران هایش را معرفی خواهد کرد که با باتری‌های قدرتمند‌تر می‌توانند مسافت بیشتری را طی کنند. هر چند در حال حاضر مقدار مسافتی که مدل‌های مختلف تسلا طی می‌کنند مناسب است، اما تا رسیدن به نقطه ایدال فاصله زیاد است. اپل می‌خواهد زمانی محصول خود را معرفی کند که توانسته باشد بر مشکلاتی از این دست غلبه کند. بی‌ام‌و و مرسدس بنز هم تحرکات تسلا را با آرامش کامل زیر نظر دارند و بی‌ام‌و در محصولات هیبرید خود توانسته است موفق عمل کند و فروش خود را در این بخش ارتقا دهند، اما موضوع الکتریکی‌ها متفاوت است.

آنها هنوز در این بخش جزو بزرگان به حساب نمی‌آیند. اپل با توجه به مدت زمانی که در اختیار دارد ممکن است بتواند معجزه کرده و محصولی متفاوت از آنچه تا کنون ساخته شده است را ارائه کند، اما رسیدن به این ادعا کار چندان راحتی نخواهد بود. اپل در حالی در این راه قدم بر‌می‌دارد که گوگل با وجود تلاش‌های زیادی که انجام داده است نتوانسته نوابغش را تا آخر پروژه در کنار خود داشته باشد که خبرهای خوبی برای این بخش از شرکت گوگل نخواهد بود. چرا که سرمایه اصلی یک شرکت نیروهای فعال و با خلاقیتش هستند. در صنعت خودرو‌ آنچه که اهمیت دارد اعداد و ارقام مربوط به توانایی ها، کیفیت ساخت و قیمت نهایی خودرو است که می‌تواند در استقبال عمومی از آن محصول اثر گذار باشد. برندهای مطرح در این کار به دلیل داشتن سوابق درخشان و شهرت برند موفق‌تر عمل می‌کنند و رقابت با آنها کار بسیاری سخت و دشواری خواهد بود. روند فروش محصولات اپل از ۱۰ سال گذشته تا به امروز صعودی بوده است و در دو سال اخیر با افزایش چشمگیری مواجه بوده است که در سال ۲۰۱۶ مانند سال ۲۰۱۵ در ماه‌های قبل سال نو میلادی با کاهش چشمگیر فروش مواجه شده که در سوابق قبلی اپل این موضوع تکرار شده است و در نیمه اول سال نو میلادی فروش تلفن‌های همراه اپل به بالاترین میزان خود باز خواهد گشت، روندی که قابل پیش‌بینی و تکرار شونده بوده است که خود نشان دهنده موفق بودن این برند در حوزه فعالیتش است. اگر اپل بتواند همان طور که در دنیای تلفن‌های همراه عمل کرده است در دنیای ماشین هم حضور داشته باشد می‌توان انتظار معجزه داشت.

اما هدف‌گذاری اپل برای بازار خودرو چگونه است؟ تیم کوک به‌طور رسمی اعلام کرده که این شرکت قصد دارد در ۲۰۲۶ فروش سالانه ۵۰۰ هزار دستگاهی داشته باشد. این یک هدف بسیار بلندپروازانه برای شرکتی است که یک دهه قبل از آن تاریخ یعنی امروز، هنوز محصول نهایی خود را نشناخته است. در چند ماه اخیر تیم کوک دیدارهایی با مدیران عامل فورد، مرسدس بنز، آئودی، بی ام و و حتی تسلا داشته است. احتمالا اپل می‌خواهد از آنها برای همکاری در بخش سخت افزاری ساخت خودرو استفاده کند. از طرف دیگر، دیدارهایی هم در کره جنوبی داشته است. تقریبا مشخص شده است که باتری‌های iCar از کره جنوبی خواهند آمد. نشانه‌هایی که از طرز رفتار اپل در خودروسازی به چشم می‌خورد نشان می‌دهد که این شرکت سال ۲۰۳۰ را برای خود هدف‌گذاری کرده است. یعنی زمانی که پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار خودرو در جهان به یک و نیم تریلیون دلار رسیده باشد. اپل نمی‌خواهد این بازار بزرگ را از دست بدهد.