مسابقات آسیایی اینچئون در حالی به پایان رسید که کاروان ورزش ایران توانست درخصوص کسب تعداد طلای این بازی‌ها با 21مدال رکورد بزند هر چند که از لحاظ رده بندی تیمی نسبت به چهار سال پیش یک پله تنزل داشت. در این دوره از بازی‌ها کاروان ورزش ایران توانست با کسب 21 مدال طلا، 18 نقره و 18 برنز در مجموع با 57 مدال در جایگاه پنجم قرار بگیرد. واقعیت این است که باید به این موضوع اقرار کرد که ایران مدت‌های مدیدی است به قرار گرفتن در سه رده اول آسیا فکر نمی‌کند. چرا که کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی رقبای اصلی این سه جایگاه هستند. البته در دوره قبل کاروان ورزش ایران با 362ورزشکار شرکت کرد اما این دوره تعداد ورزشکاران ایران کمتر شده و به عدد 277 نفر رسیده بود. به غیر از درخشش بانوان ورزشکار در این دوره از بازی‌ها که سبب به‌دست آمدن مدال‌های خوشرنگی شده یکی از ویژ‌گی‌ها و اتفاق‌های مهم دیگر نیز حضور تعدادی از ورزشکاران کم سن و سال در رشته‌های مختلف بود که نوید این را می‌دهد پشتوانه‌سازی خوبی در ورزش کشور صورت گرفته است.اگر بخواهیم از ضعیف‌ترین رشته‌های این دوره از مسابقات صحبت کنیم بی‌گمان فوتبال در صف اول این جدول قرارخواهد گرفت چرا که با توجه به شرایطی که از بازیکنان باتجربه و همچنین سرمربی بین‌المللی این تیم انتظار می‌رفت آنها با یک باخت و یک مساوی شرایط اسفناکی را برای فوتبال ایران رقم زدند. اما جدا از رشته‌هایی که در این مسابقات ضعیف ظاهر شدند به گفته اکثر کارشناسان نتایج بیشتر رشته‌های ورزشی در این بازی‌ها نقطه عطفی در ورزش ایران محسوب می‌شود.
بعد از این مسابقات مسوولان دولتی و ورزشی پیام‌های مختلفی برای ورزشکاران و مردم صادر کردند. در یکی از مهم‌ترین این پیام‌ها رئیس‌جمهور درخشش کاروان ورزشی ایران در مسابقات آسیایی «اینچئون» را تبریک گفت. اشاره رئیس‌جمهور به رکوردشکنی در گرفتن مدال‌های طلا بود. روحانی از بانوان قهرمان نیز یاد و در پیام خود از آنها قدردانی کرد.
تلاش ورزشکاران به ثمر نشست
اما محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز پس از اتمام این بازی‌ها خوشحال از اینکه کاروان ورزشی ایران توانسته با تلاش و پشتکار ورزشکارانش مقام آبرومندی کسب کند، گفت: «خدای بزرگ و منان را شاکرم که حاصل ماه‌ها تلاش جوانان غیرتمند ایران زمین در میدانی به گستردگی قاره کهن آسیا در پرتو همدلی و انسجام مدیریتی ورزش کشور به ثمر نشست تا با افتخارآفرینی ورزشکاران و مربیان عزیز ۵۷ بار پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران به اهتزاز در آید و ۲۱ بار نیز سرود مقدس کشورمان در فضای ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی کشور کره‌جنوبی طنین‌انداز شود.
وزیر ورزش نیز به‌خوبی از نقش پررنگ بانوان در رسیدن به این جایگاه مطلع و آنها را تکریم می‌کند. «همچنین بسیار جای خشنودی و مباهات است که حضور با صلابت بانوان ورزشکار کشورمان همراه با حفظ ارزش‌های اسلامی در سکوهای نخست این بازی‌ها به نمایش گذاشته شد تا شروعی تازه را برای ارتقای جایگاه ورزش بانوان در سطح قهرمانی قاره آسیا رقم بزند.»
پیش به‌سوی موفقیت در المپیک
فقط رئیس‌جمهور و وزیر ورزش و جوانان نبودند که از نتایج کسب شده از این مسابقات خشنود و راضی بودند. کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک هم یکی از کسانی بود که این مسابقات را نقطه عطفی برای ورزش ایران توصیف کرد.هاشمی بیان کرد: «تلاش ورزشکاران ما در اینچئون، بار دیگر نشان داد با صرف صحیح فعل خواستن، کسب موفقیت دور از دسترس نیست و جوانان ما خواهند توانست با ادامه همین روند، ظرفیت‌های مدال‌آوری در دیگر رقابت‌های آسیایی و جهانی را بیش از پیش کنند... »
ایران پیشرفتی نداشت
در این میان اما یک نفر بر خلاف گفته‌های مسوولان ورزش اعتقاد داشت. او می‌گفت که ورزش ایران در این بازی‌ها پیشرفتی نداشته است. سخنان این نماینده مجلس از آنجا اهمیت دارد که بازتاب نظر یک نهاد مهم و تصمیم‌گیرنده است. سیدهادی حسینی سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی درباره نتایجی که در این بازی‌ها کسب شد گفت: «با اینکه کاروان ورزشی یک مدال طلا بیشتر از دوره قبل به‌دست آورد اما پیشرفت آنچنانی نداشت چرا که از رتبه چهارم به پنجم نزول پیدا کرد.سه و چهار فدراسیون ورزشی در بازی‌های آسیایی خوب عمل کردند. رشته بسکتبال عملکرد خوبی داشت. والیبال عالی کار کرد، کبدی وضعیت خوبی داشت، رشته‌های کاراته و تکواندو می‌توانستند بهتر از این عمل کنند و بعضی از رشته‌ها مثل وزنه برداری و دو و میدانی عملکرد خوبی نداشتند همچنین رشته بوکس روند رو به رشدی در بازی‌های آسیایی داشت.به هر حال مسوولان ورزشی از همین الان باید برای غلبه بر رقبای منطقه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشند تا در مسابقات بعدی کاروان ورزشی کشورمان توفیق بیشتری داشته باشد.»