سینما با «دراکولا» جان می‌گیرد!

رضا عطاران بار دیگر قصد رکوردشکنی دارد. بعد از فروش ۱۵ میلیارد تومانی «من سالوادور نیستم»،رضا عطاران با «دراکولا» می‌خواهد یک‌بار دیگر به صدر اخبار فروش سینماها برگردد. از دیروز که «دراکولا» اکران شده موج جدیدی به راه افتاده است. استقبال از فیلم عطاران احتمالا به فروش فیلم‌های دیگر روی پرده کمک خواهد کرد. از دیروز دو فیلم جدید به اکران سینماها اضافه شده است و با فیلم «دختر» که هفته قبل نمایش خود را آغاز کرد، سه فیلم جدید اکران را تشکیل می‌دهند. دو فیلم «دراکولا» و «زاپاس» که به نظر می‌رسد در این رکود بازار سینما تکانی جدی به سالن‌های تاریک بدهند. در شرایطی که ماه مبارک رمضان و پخش بازی‌های جام ملت‌های اروپا از فروش سینماها کاسته بود و تنها فیلم «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی با استقبال مردم مواجه شده بود،نمایش دو فیلمی که تا حدی به بدنه سینمای ایران ربط دارد می‌تواند در روزهای آخر ماه مبارک رمضان و ده روز پایانی جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶، امیدواری‌هایی را بین سینماداران و اهالی سینما ایجاد کند. در این گزارش به سه فیلم جدیدی که از فردا روی پرده می‌روند خواهیم پرداخت.

دراکولا: وقتی یک خون آشام معتاد می‌شود

ستاره سینما و تلویزیون ایران، رضا عطاران،این بار دست به ریسک خطرناکی زده است. ساختن یک فیلم ترکیبی از دو گونه کمدی و وحشت می‌تواند نظرهای زیادی را به خود جلب کند. البته این خطر را هم دارد که فیلم نتواند با تماشاگر عام که همیشه هدف اصلی عطاران بوده ارتباط برقرار کند و فیلم به لحاظ تجاری شکست بخورد. این احتمال البته به قدری ضعیف است که نمی‌توان سهم عمده‌ای برایش در تحلیل‌ها در نظر گرفت. مهم ترین مساله،همان ریسک رضا عطاران در نزدیک شدن به چنین فیلمی است. عطاران چه نقشی ایفا می‌کند؟ مانند دو ساخته قبلی عطاران نقش اصلی این فیلم هم بر عهده خودش است. گویا رضا عطاران دراین فیلم نقش یک خون آشام را بازی خواهد کرد. عطاران نقش خون آشام یا ومپایری را بازی می‌کند که از نقطه‌ای ناشناخته وارد ایران شده و اولین شخصی که سرراهش قرار می‌گیرد یک مرد معتاد است!آقای خون آشام به راحتی خون این معتاد را می‌مکد اما بعد از مدتی آثار اعتیاد در وجود خون آشام مشاهده می‌شود و همین ماجرا وضعیت کمیکی را برایش رقم می‌زند.

حواشی فیلم: نکته جالب درباره «دراکولا» آن است که طرح ابتدایی‌اش پیش‌تر در برهه‌ای در حوزه هنری مطرح شده و بنا بود توسط محمدرضا هنرمند نوشته و ساخته شود که البته به جایی نرسید. پس از هنرمند یک بار هم رامبد جوان به دنبال نگارش و ساخت آن بود که به نتیجه نرسید.

داستان فیلم: خلاصه داستان مشخصی هنوز از فیلم بیرون نیامده. خلاصه‌ای که روی سایتها وجود دارد،در واقع بخشی از فیلمنامه است که تا حدی حال و هوای کار را مشخص می‌کند: (باصدای آهسته) الو... سلام قربان... خوبین... آقا منو دزدیدن... بله... نمی‌شناسمشون... نه خیر سرکاری چیه... من چه می‌دونم چرا گوشیمو نگرفته... ۳۸ سال، سنمو چرا می‌پرسین؟... نمی دونم کجا... شما باید پیدام کنین... آقا من گوشی ام آیفونه... ردیاب دارد... نمی شه پیدام کرد؟... آقا اومد... من قطع می‌کنم...

بازیگران: لوون هفتوان، رضا عطاران، ویشکا آسایش، سیامک انصاری، ژاله صامتی، لیلا بلوکات، امید روحانی، محمود نظر علیان، نیما راد، صادق حسنی و بازیگران خردسال سوگل محرابی و آرش دوست محمدی.

دختر: دختر فراری آبادانی در تهران

هشتمین ساخته رضا میرکریمی،فضایی جوانانه دارد. قصه دختری که بر خلاف نظر پدرش عمل می‌کند و به تهران می‌آید. این ماجرای خط قرمزی را میرکریمی توانسته بسیار زیرکانه به تصویر بکشد. فیلم «امروز» ساخته قبلی رضا میرکریمی سیمرغ بلورین نقش مکمل زن(شبنم مقدمی) را از سی و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

داستان فیلم: «دختر» داستان زندگی آقای عزیزی است که سرپرست بخش تعمیرات و نگهداری پالایشگاه آبادان است و برای مراسم خواستگاری دخترش آماده می‌شود. ستاره دختر دیگرش درهمان روز قصد سفر به تهران دارد و...

حواشی فیلم: حدود ۳۰ درصد از سکانس‌های فیلم در آبادان فیلمبرداری شده و مابقی در تهران می‌گذرد. ماهور الوند، دختر سیروس الوند در فیلم «دختر» بازی می‌کند. سیروس الوند درباره انتخاب دخترش در فیلم «دختر» گفت: «میرکریمی از بین ۴۵۰ نفر، دختر من را به‌عنوان بازیگر نقش اول فیلمش انتخاب کرد و مساله دوستی‌ ما در این موضوع به هیچ وجه دخالت نداشت. دخترم نیز بسیار حرفه‌ای با این موضوع برخورد کرد. چنانچه تا به این لحظه در مورد فیلمنامه و جزئیات آن هیچ‌گونه صحبتی با هیچ کس حتی با من که پدرش هستم نکرده است. او ترم ششم تئاتر در دانشگاه تهران است و از طرفی چندین تئاتر کار کرده و جایزه تئاتر دانشجویی نیز گرفته و ورودش به دنیای بازیگری کاملا حرفه‌ای است.»

بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، ماهور الوند، شاهرخ فروتنیان، هدایت هاشمی، قربان نجفی، یاسمن معاوی.

زاپاس: فیلم فوتبالی لیگ برتری

برزو نیک‌نژاد را بیشتر به‌عنوان سریال‌‌ساز می‌شناسند تا کارگردان سینما. اما «زاپاس» ظاهرا نظرهای مثبتی را در جشنواره فجر گذشته گرفت. البته خیلی‌ از منتقدان فیلم را در برج میلاد ندیدند، چون سانس بعد از «زاپاس» فیلم بحث برانگیز «لانتوری» بود و صف طویلی مقابل در ورودی برای این فیلم تشکیل شده بود. یکی از نظرهای مثبت روی این فیلم متعلق به مسعود فراستی بود که به‌عنوان یکی از فیلم‌های خوب جشنواره از آن یاد کرد. نظر فراستی در حالی روی «زاپاس»مثبت بود که حتی فیلم تحسین شده «ابد و یک روز» را هم فیلم بدی خواند. «زاپاس» فیلم دوم برزو نیک‌نژاد است و یکی از اولین فیلم‌هایی است که در بعد از انقلاب با موضوع فوتبال حرفه‌ای می‌خواهد قصه اش را پیش ببرد و به این مساله بپردازد.

داستان فیلم: یک تیم فوتبال که در دسته سوم کشور فعالیت می‌کرده است به دسته دوم صعود می‌کند، سعید با بازی «جواد عزتی» در نقش اصلی در این راه در آخرین لحظات بازی آخر دچار مصدومیت تاندون پا می‌شود و سلامتی اش به خطر می‌افتد.

بازیگران: امیر جعفری، ریما رامین‌فر، جواد عزتی، الناز حبیبی، احمد مهران‌فر، شبنم مقدمی، ماهان نصیری، صفر روحی.

سینما با «دراکولا» جان می‌گیرد!