جرم قرن

روز نهم ژوئن، در کشاکش گرمای تابستان، هیلاری کلینتون ساعت ۱ و ۵۰ دقیقه ظهر در توییتی نوشت که باراک اوباما از وی برای انتخابات حمایت کرده است. نیم ساعت بعد اما در واکنش به این اقدام، دونالد ترامپ، یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در آن زمان، متقابلا در توییتی نوشت که اوباما، هیلاری کلینتونِ کلاهبردار را مورد تایید قرار داد. تقریبا در ساعت ۲ و ۵۷ دقیقه نیز هیلاری کلینتون در توییتی دیگر نوشت بهتر است که حساب کاربری خود را پاک کنید. این مهم‌ترین درگیری انتخاباتی در آن زمان بین این دو نفر بود.

به نوشته روزنامه گاردین درست قبل از ساعت ۴ عصر همان روز بود که چند تن از چهره‌های شاخص تیم ترامپ وارد برج وی شدند و دگمه آسانسور را فشردند تا وارد طبقه ۲۵ این برج شوند. این افراد قرار بود به منظور دیدار با ناتالیا وسلنیتسکایا، یک وکیل روس گرد هم آیند. همراه او البته یک مامور سابق کا.گ.ب به نام رینات آخمتشین که هم‌اکنون لابی‌گر بین آمریکا و روسیه است، حضور داشت. اینکه بین آنها چه اتفاقاتی افتاده مساله‌ای است که هنوز جزو موضوعات نامشخص در حوزه بین‌الملل است که احتمالا آن را بتوان در زمره فتنه‌های بین‌المللی روسیه ارزیابی کرد. این دیدار نزدیک به یک سال دور از افکار عمومی نگه داشته شد. وقتی خبرها در یکشنبه هفته گذشته فاش شد، دنیا شاهد نخستین اقدام آشکار تیم ترامپ در همکاری با روس‌ها برای ضربه زدن به اردوگاه رقیب بوده است. این موضوع می‌تواند در زمره جرایم قرن قلمداد شود. این در واقع قطره‌ای از وقوع حوادث و سیلاب در پیش است. این موضوع همچنان نشان داد که ترامپ بیش از پیش به سرنوشت نیکسون و پرونده رسوایی واترگیت او نزدیک می‌شود. در واقع جلسه ترامپ جونیور با روس‌ها بخشی از پازل ناتمام دخالت روس‌ها در انتخابات ایالات متحده به حساب می‌آید.

کارشناسان حقوقی بر این باورند که این دیدار به‌عنوان یک مدرک مهم می‌تواند برای این پازل به حساب‌ آید. همچنین در این جلسه افراد دیگری از جمله جرد کوشنر داماد رئیس‌جمهوری آمریکا نیز حضور داشته که تاکنون از اطلاع‌رسانی سرباز زده می‌شده است. همزمان در مورد نقش ایوانکا در داخل کاخ سفید نیز ابهامات زیادی وجود دارد. مانند هر کس دیگری ترامپ نباید با خویشاوندان خود کار کند. برای ترامپ اما ۳ پسر و ۲ دختر وی به‌عنوان دارایی‌های سیاسی‌اش مطرح هستند. کما اینکه هیلاری کلینتون در یکی از مناظرات خود با دونالد ترامپ اشاره کرد که رشد چنین فرزندانی از سوی ترامپ در مورد او گویای همه چیز است. اما اتفاق‌های اخیر سوالات زیادی را مطرح کرده است از جمله اینکه آیا می‌توان به فرزندان وی بیش از این اطمینان داشت؟ یا اینکه ترامپ در صورت اینکه مصلحت ایجاد کند، حاضر است فرزند خود را قربانی کند یا همچنان در صورت مشاهده خطا از سوی فرزندانش به آنها وفادار خواهد ماند. بیل گلستون، یکی از مشاوران سابق بیل کلینتون به گاردین می‌گوید: اصول اساسی ترامپ در زندگی پیروز شدن و خانواده او است. به اعتقاد گلستون حالا این دو اصل وارد یک رقابت شده‌اند و او علاقه‌مند است مشاهده کند کدامیک از این دو اصل پیروز نهایی خواهند شد.

خانواده ترامپ با خندان کورلئونه در پدرخوانده مورد مقایسه قرار می‌گیرند. دونالد ترامپ جونیور در این مقایسه با فردو کورلئونه مورد مقایسه قرار می‌گیرد اما شاید مقایسه دقیق‌تر برای خاندان ترامپ با یکی از سریال‌های مشهور، به نام سریال قبیله ایوینیگ و کلبی صادق‌تر باشد که در دهه ۸۰ یکی از معروف‌ترین سریال‌‌های نازل و عامه‌پسند محسوب می‌شد. حضور دونالد ترامپ جونیور و ایوانکا در امپراتوری پدر شاید باعث شد تا آنها خود را ملزم بدانند مانند حوزه اقتصاد، در حوزه سیاست هم حضوری جدی در کنار پدر داشته باشند. آنها همچنین در سریال «کارآموز» که ترامپ در آن با جمله «شما اخراجید» معروف شده بود حضوری جدی داشتند. آنها در هر جایی که پدر حضور داشت، از جمله مصاحبه‌ها، کمپین‌ها و سفرهای انتخاباتی ترامپ حضوری جدی و فعال داشتند. در بحبوحه فعالیت‌های ترامپ جونیور در کنار پدر، در سوم ژوئن یک‌ ایمیل مهم از سوی راب گلدستون، موزیسین و ناشر بریتانیایی به دستش رسید.

او در این‌ ایمیل به ترامپ جونیور گفته بود مدارکی در اختیار دارد که می‌تواند کار هیلاری کلینتون را یکسره کند، زیرا او با روس‌ها سر و سرّی دارد. در ادامه این ‌ایمیل آمده بود: همان‌طور که می‌دانید این اطلاعات بسیار حساس و در مورد روسیه است. او نیز در پاسخ می‌گوید که عاشق شنیدن این اطلاعات است در حالی که او خود را وارد معامله با دشمن آمریکا کرده است. این عملکرد دونالد ترامپ جونیور به تنهایی این اخطار را به اف‌بی‌آی می‌دهد که دموکراسی آمریکایی توسط یکی از دشمنان این کشور مورد حمله قرار گرفته است. در هفتم ژوئن دونالد ترامپ جونیور با گلدستون به توافق می‌رسند که ترتیب یک ملاقات داده شود. قرار شد که وکیل روس به آمریکا پرواز کند. این شب، شبی بود که ترامپ هم توانست در انتخابات درون حزبی در کالیفرنیا، مونتانا، نیوجرسی، نیومکزیکو و داکوتای جنوبی رقبای جمهوری‌خواه خود را کنار بزند. او در این روز توانست خود را به‌عنوان پیروز انتخابات درون حزبی معرفی کند.

او در سخنرانی پیروزی خود که در کنارش ملانیا و ایوانکا را داشت، گفت: «من احتمالا دوشنبه یا هفته بعد یک سخنرانی بزرگ داشته باشم که در آن ممکن است اطلاعات عجیبی از هیلاری کلینتون به شما بدهم. من فکر می‌کنم که این اطلاعات می‌تواند برای شما بسیار جالب و مهیج باشد.» دو روز بعد یعنی در تاریخ ۹ ژوئن ترامپ و کلینتون با یکدیگر سر تایید اوباما جدال لفظی در توییتر داشتند. همزمان حساب کاربری گلدستون در فیس‌بوک نشان می‌دهد که وی در ساعت ۳ و ۱۲ دقیقه وارد برج ترامپ شده است. در ساعت ۴ او به جمع کسانی اضافه شد که دقایقی پیش خود را به طبقه ۲۵ برج ترامپ رسانده بودند. در این جلسه ۸ نفر از جمله آن وکیل روس، آخمتشین مامور سابق کا.گ.ب، یک مترجم روس و یک روس متنفذ دیگر به همراه ترامپ جونیور، جرد کوشنر و گلدستون حضور داشتند. دوشنبه بعد سر رسید اما ترامپ هرگز وعده‌ای را که داده بود، عملی نکرد. این در حالی است که در ۱۵ ژوئن یک هکر که خود را «گوسیفر» (نزدیک به اسم لوسیفر یکی از اسامی شیطان) نامید، اطلاعات مهمی از سایت مرکزی حزب دموکرات‌ها دزدید و ویکی لیکس نیز آنها را منتشر کرد. این اطلاعات از مدیر کلینتون یعنی جان پودستا دزدیده شده بود.

ماموران اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که این حمله به دستور پوتین صورت گرفته است. حتی با پیروزی دونالد ترامپ همواره این ابرهایی از شک و تردید بر سپهر سیاسی آمریکا سایه افکنده است. تردید‌هایی از این جنس که چرا ترامپ هیچ وقت تمایلی به انتقاد از پوتین ندارد یا اینکه او نسبت به دیدار یاران خود با سفیر روس این همه بی‌تفاوت است. اما نیویورک تایمز در این هفته قطعه اصلی را برای حل کردن این رسوایی ارائه کرد. در حالی که ترامپ جونیور مدعی بود که با وکیل روس به دلیل قانون فرزندخواندگی در آمریکا دیدار داشته اما بعدا مجبور شد بپذیرد که وی برای این با ناتالیا وسلنیتسکایا دیدار داشته تا شاید بتواند اطلاعات به دردبخوری از وی علیه هیلاری کلینتون به دست آورد.