مردم  را  با موزه آشتی بدهیم

دنیای اقتصاد: هم زمان با آغاز روز جهانی موزه همایش «موزه ها و چشم انداز فرهنگی» در اصفهان، با همکاری انجمن موزه داران استان ، مرکز تحقیقات معلمان، موزه آموزش و پرورش استان اصفهان و اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در محل مرکز تحقیقات معلمان استان برگزار شد.

رئیس انجمن موزه داران استان اصفهان، گفت: باید جایگاه موزه ها را در سطوح مختلف جامعه ارتقا بخشید که این کار به طرق مختلف انجام می شود. با معرفی موزه ها در کتاب های دانش آموزان، معرفی از طریق صدا و سیما و مطبوعات، شبکه های اجتماعی و یا ایجاد واحدی در دانشگاه با نام موزه داری یا موزه شناسی و یا طرح تشویقی برای موزه ها بایستی مردم را به بازدید از موزه ترغیب کرد. باید کاری کرد تا موزه ها از رکود خارج شوند و جایگاه اصلی خود را در سطح جامعه بدست آورند. نکویی افزود: سعی نمودیم چالش های پیش روی موزه ها را در این همایش بررسی کنیم تا بتوانیم برای موزه ها برنامه ریزی صحیح تری لحاظ نماییم، به همین منظور در جلساتی که داشتیم تصمیم گرفتیم که همایشی را با شعار روز جهانی موزه برگزار کنیم و در ۷ زمینه برای فراخوان مقاله اطلاع رسانی کنیم که از بین مقالات رسیده، ۳ مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند، همچنین به ۵ مقاله دیگر نیز لوح تقدیر اهدا خواهد شد. ضمن این که تمام مقالات، در نشریه انجمن موزه داران با نام فصلنامه گنج و رنج منتشر خواهند شد.

هفته موزه ها فرصتی برای تأمل در میراث فرهنگی

رئیس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز به روز جهانی موزه و میراث فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: این هفته فرصت و بستری است برای تأمل درباره میراث فرهنگی ارزشمندمان به عنوان کشوری که پیشینه تاریخی بسیار قوی دارد و یکی از امتیازات ما تفاخر به میراث تاریخی کشورمان است.فریدون اله یاری افزود: ما ایرانی ها و به صورت مشخص، ما اصفهانی ها زمانی که می خواهیم از امتیازات شهر و دیار و کشورمان صحبت کنیم، نخستین و برجسته ترین امتیازی که به ذهنمان می رسد این است که ما دارای یک تمدن پرشکوه، تاریخی، غنی و میراث فرهنگی ارزشمند هستیم؛ این میراث فرهنگی، پشتوانه عظیمی است که هم در بُعد هویتی و فرهنگی برای ما اهمیت دارد و هم در بُعد توسعه ای و به لحاظ کاربردی قطعاً از ارزش های ویژه ای برخوردار است.اله یاری افزود: در کشور ما مناسبت ها از یک سو فرصت و از سویی دیگر تهدید است، فرصت از این لحاظ که ما برنامه ریزی می کنیم و درباره موضوعات مهم صحبت می کنیم و تهدید از این منظر که یادمان می رود تا سال آینده که دوباره این مناسبت پیش بیاید!

وی تأکید کرد: امیدوارم تعامل با آموزش و پرورش ادامه یابد و دانش آموزان به بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی و تاریخی سوق داده شوند. ما مشتاقانه آماده هستیم، ما باید مردم را با موزه ها آشتی دهیم.اله یاری به لزوم وجود موزه ای فاخر در اصفهان که در شأن اصفهان باشد تأکید نمود، وی گفت: موزه باید پویایی لازم را داشته باشد. در بحث مدیریت موزه، باید تحولی بنیادین به لحاظ نگرشی صورت گیرد، در موزه باید دائماً رویداد فرهنگی به جریان بیفتد، باید در آن نوآوری و طراوت باشد و مخاطب خود را همواره به سمت خودش جلب کند.رئیس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به فراهم شدن زمینه برای ایجاد موزه بزرگ اصفهان اشاره نمود و گفت: مراحل تملک کارخانه ریسباف با حمایت ویژه دولت تدبیر و امید و با پیگیری های ویژه استاندار اصفهان و همکاری های وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، تقریباً به نهایت رسیده و به سرعت طراحی موزه بزرگ اصفهان به عنوان یک مسابقه بین المللی مطرح خواهد شد و موزه بزرگ اصفهان طراحی می شود و سپس یک سایت بزرگ تاریخی را به یکی از بزرگ ترین موزه های دنیا تبدیل خواهیم نمود و در آینده می توانیم بگوییم که در اصفهان موزه ای داریم که می تواند با موزه های بزرگ دنیا هم طراز باشد. اگر این کالبد ایجاد شود، در اصفهان بسیار اشیای فرهنگی وجود دارد که به نمایش درخواهند آمد.

موزه، محل تقویت روحیه پرسش گری دانش آموزان است

معاون پژوهشی و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به این که آموزش و پرورش به هنرمندان، موزه داران و اصحاب فرهنگ به شدت نیاز دارد، گفت: در رسالت های موزه داری، اگر موزه وسیله انتقال فرهنگ از گذشته به آینده باشد، اگر موزه جایگاهی است که در آن هویت فرهنگی ما شکل می گیرد، اگر موزه مؤثرترین نقش را در عبرت گرفتن ما از نسل های گذشته به یادگار می گذارد، اگر موزه معیار سنجش رشد فرهنگی و توسعه یافتگی یک جامعه است، اگر موزه بهترین محیط اجرای کارگاه های آموزشی است، اگر موزه مناسب ترین فضای ایجاد نمایشگاه های فرهنگی است، اگر موزه بهترین وسیله پرکردن اوقات فراغت است، اگر موزه محل حفاظت از آثار فرهنگی فخیم و بزرگ گذشتگان ما است، اگر موزه یک کلاس درس است، آموزش و پرورش با تمام وجود در محضر شما بزرگان و موزه داران سر تعظیم فرود می آورد و از شما می خواهد که به کمکش بیایید.پناهی افزود: من به عنوان معاون پژوهشی و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان حاضرم با شما تفاهم نامه هایی را منعقد کنم که سیل عظیمی از پژوهشگران را به سمت موزه ها گسیل دهیم تا نتایجی که از این تحقیقات بدست آید بتواند مهم تر و کاربردی تر باشد. وی ادامه داد: مسئولین باید بدانند که اگر از نان شب می زنند اما باید به موزه ها توجه کنند زیرا در تربیت نسل امروز و فردای فرزندان ما کارکرد عملی، عینی و استراتژیک دارد.

مدارس ماندگار به ثبت می رسند

مدیرکل آموش و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به موزه اسناد و موزه علوم و فنون که به سازمان آموزش و پرورش تعلق دارد، اظهار داشت: در زمینه موضوع موزه، چند اقدام در آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است. ثبت و ضبط تاریخ آموزش و پرورش هر شهرستان به صورت جداگانه که هفته قبل تاریخ یکصدمین سال آموزش و پرورش شهرضا ثبت و کتاب آن نیز به چاپ رسید. مورد دیگر، بزرگداشت مدارس قدیمی است که چندین سال است آغاز شده و ادامه دارد. همچنین مدارسی که قدمت فرهنگی بالایی دارند به عنوان مدارس ماندگار در شورای آموزش و پرورش ثبت می شوند و دیگر قابلیت تغییر کاربری نخواهند داشت. ضمن اینکه یادواره ها و جشنواره های مفاخر آموزش و پرورش نیز از جمله موراد دیگری است که در حال انجام است. قائدیها ارتباط مثبت میان انجمن موزه داران، اداره کل میراث فرهنگی و آموزش و پرورش را از جمله عوامل مؤثر در ثبت دیرینه اصفهان برشمرد.