خودش رفت تا با دستبند نبرندش
وحید نمازی سرانجام سپ بلاتر خودش خواست و از ریاست بر مهم‌ترین جایگاه مدیریتی فیفا کنار رفت. او کمتر از 5 روز از شروع دوره ریاستش و درحالی که در ابتدای نشستن دوباره روی صندلی ریاست برای ابرقدرت‌ها خط و نشان کشیده بود و می‌گفت کارشان را از یاد نمی‌برد، ناگزیر به استعفا شد. این پایان یک دوران است. خوب یا بد، شیرین یا تلخ، ناموفق یا کامیاب. بزرگ‌ترین سازمان ورزشی جهان در دو دهه اخیر خیلی کارها کرده؛ بهترین جام‌های جهانی را برگزار کرده، فوتبال را در این سو و آن سوی جهان توسعه داده و با شعار فراگیرتر کردن آن در «بازارهای جدید»، میزبانی جام‌های جهانی آینده را به روسیه و قطر «اهدا» کرده است. پدیده‌ای جهانی‌تر از فوتبال سراغ دارید؟ کدام تجارت غیر از فروش تسلیحات در جهان پیدا می‌شود که گردش مالی یک ساله‌اش اینچنین باشد: درآمدها حدود پنج میلیارد و ٧٠٠ میلیون و هزینه‌ها حدود پنج میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلار. طبیعی است که در چنین گردش مالی نزدیک به ١١ میلیارد دلاری، بهشتی برای فاسدان و سودجویان ایجاد شده باشد.
چهارسال پیش که سپ بلاتر از تصمیم «خود» برای بردن جام جهانی به سرزمین‌های تازه و بازارهای هدف بزرگ و بکر دوردست خبر داد، علاوه‌بر ساکنین آن سرزمین‌های ناشناخته، قدرت‌های بزرگ را هم شوکه کرد. تلاش انگلیس و دیوید بکام‌اش و آمریکا و سرمایه‌هایش برای به‌دست آوردن دومین میزبانی جام جهانی بی‌نتیجه ماند تا آنها بفهمند در عزم رئیس سالخورده رخنه‌ای راه ندارد. سازمان بلاتر با برنامه‌ریزی و مطالعه‌ای دقیق و کشیدن تور عوام‌پسندانه دادن حق به سرزمین‌های جدید و بازارهای مقصد تازه، میزبانی جام جهانی را فروخت؛ گرچه هنوز هیچ شاهد اثبات شده‌ای بر این ادعا وجود نداشته باشد.
«حجم» فساد آنقدر بزرگ شده بود که بتوان برای متوقف کردنش مداخله کرد. رسانه‌های بزرگ انگلیسی و آمریکایی هم که مدت‌ها بود «آتش تهیه» خوبی برای حمله نهایی تدارک دیده بودند، آتش خبری را داغ‌تر کردند و حتی بعد از انتخابات جمعه گذشته در سوئیس هم بیکار ننشستند. دیروز که رسانه‌های غربی از پیداشدن ردی از یک رشوه 10 میلیون دلاری به یکی از معاونان ارشد بلاتر خبر دادند، شاید تیر خلاص را در خشاب گذاشتند تا رئیس پیر که خطر را پشت در اتاقش می‌دید مجبور به استعفا شود.
حالا بلاتر رفته است. دورانی به سر آمده و جهان آماده انتخابی تازه است. شاید دوران دیوان‌سالارهای پیر در فیفا به سر آمده و بخت فوتبالی‌ها مثل یوفا در فیفا هم باز شده باشد.