محمد برزمهری

دبیر کمیته پیشکسوتان باشگاه سپاهان

موضوع حق پخش تلویزیونی به عنوان مسئله‌ای مهم امروزه در فوتبال جهان یکی از جنبه‌های اصلی درآمدزایی باشگاه‌ها به شمار می‌رود، اما این مسئله در فوتبال کشور ما چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به هر حال نباید فراموش کرد که فوتبال برای توسعه و پیشرفت خود، نیازمند منابع مالی مختلفی است و یکی از مهم‌ترین این منابع مالی حق پخش تلویزیونی به شمار می‌رود که در ایران چندان جدی گرفته نمی‌شود. وزارت ورزش و جوانان و صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران باید در این زمینه اقدامی جدی صورت دهند زیرا عمده درآمد باشگاه‌های مختلف در سطح دنیا از موضوع حق پخش تلویزیونی تأمین می‌شود و باید در این حوزه اقدامات جدی صورت گیرد.

 

اینکه یک باشگاه به تنهایی درباره حق پخش تلویزیونی پیگیری‌های مختلف انجام دهد، اتفاق چندان مهمی را به دنبال نخواهد داشت اما باید کاری کرد که سران کلان ورزش در این حوزه اقداماتی جدی صورت دهند؛ در واقع مسئولان باید پیگیری‌های لازم را در این حوزه انجام داده و تمام تیم‌های لیگ برتری باید زمینه لازم را فراهم کنند. در حال حاضر باشگاه‌های مختلف کشورهای دنیا در زمینه حق پخش تلویزیونی به حقوق خود رسیده‌اند و درآمد عمده باشگاه‌های جهان از پخش تلویزیونی تأمین می‌شود و فدراسیون‌های فوتبال جهان واسطه بین تیم‌ها و شبکه‌های تلویزیونی هستند.

حق فراموش شده استعدادیابی

یکی دیگر از جنبه‌های توسعه اقتصاد فوتبال توجه به حق استعدادیابی است. باشگاه سپاهان سال‌ها پیش برای مدتی، توجه به حق استعدادیابی را مد نظر قرار داده بود و حقی برای مربیان بازیکنانی که در رده‌های بالاتر حاضر می‌شدند، قائل می‌شد؛ اما این موضوع رفته رفته در کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفت. به نظر من امروز یکی از نیازهای فوتبال کشور، توجه به این موضوع است؛ زیرا پرداخت حق رشد بازیکنان، انگیزه مناسبی برای مربیان می‌شود تا آن ها برای باشگاه‌ها بازیکن‌سازی کرده و زمینه جوان‌تر شدن فوتبال کشور را فراهم کنند. باید اقرار کرد که یکی از دلایل اصلی بی‌توجهی به این موضوع در کشور ایران، پدیده دلالی و چهره‌های مختلفی است که در حاشیه فوتبال کشور ما وجود دارند؛ از سوی دیگر متأسفانه از نظر قانونی هم شرایط چندان مناسبی در این حوزه وجود ندارد و تیم‌های حاضر در لیگ برتر چندان به تیم‌های پایه خود توجهی نشان نمی‌دهند، اما فدراسیون فوتبال در این زمینه پیگیری‌های جدی انجام نمی‌دهد و در کنار آن، باشگاه‌های مختلف باید با حمایت‌های لازم، زمینه اجرایی شدن این موضوع را فراهم کنند.