زوج‌های موفق چگونه بودجه خانواده را مدیریت می‌کنند؟

مترجم: مریم رضایی

مدیریت پول به‌صورت فردی به اندازه کافی کاری دشوار است. حال اگر فرد دیگری در آن سوی این معادله قرار بگیرد می‌تواند شرایط را آشفته کند. اما مدیریت پول به‌عنوان یک زوج، مزایایی هم دارد و می‌تواند آنقدرها که فکر می‌کنید کار دشواری نباشد. استیو وارد، موسس شرکت LoveLab.com می‌گوید: «مدیریت سلامت مالی شما فرق چندانی با مدیریت رفاه فیزیکی‌تان ندارد. برنامه‌ریزی برای پول مثل سهمیه‌بندی است و شمردن اسکناس‌هایتان خیلی با محاسبه کالری‌های مصرفی‌تان تفاوت نمی‌کند.»همان‌طور که همیشه گفته می‌شود، دو مغز بهتر از یکی کار می‌کند و بسیاری از زوج‌ها وقتی برای روبه‌‌رو شدن با مدیریت پول و بودجه خود انرژی‌های خود را روی هم می‌گذارند، به موفقیت مالی می‌رسند. اگر می‌خواهید اهداف رابطه خانوادگی خود را به مرحله بعد زندگی ارتقا دهید، هفت راز و عادت پولی مفید را که شما و شریک زندگی‌تان برای موفقیت مالی باید بدانید، معرفی می‌کنیم.

رابطه خود را مثل یک کسب‌وکار بدانید

اگر کسب‌وکاری درآمد و هزینه‌های خود و اهداف کوتاه‌‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود را پیگیری نکند، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که به موفقیت برسد. روابط خانوادگی هم از این امر مستثنی نیستند. نظارت دقیق و دائم بر جریانات نقدی خود داشته باشید؛ یعنی محاسبه پولی که به حسابتان وارد و از آن خارج می‌شود. در این صورت می‌توانید بفهمید چه زمانی پول کم می‌آورید و چگونه می‌توانید برای تحقق اهداف بلند مدت خود تغییرات ایجاد کنید. زوج‌ها همچنین باید یک «مسیر قابل سنجش» ایجاد کنند تا بدانند چقدر از هدفشان محقق شده است. اما به هر حال، مسیر موفقیت مثل کسب‌وکارها همیشه یک مسیر مستقیم نیست. بنابراین، باید برای اقدامات برنامه‌ریزی کنید و برای خودتان امکان یادگیری فراهم کنید.

پول را ذخیره نکنید، بلکه سرمایه‌گذاری کنید

داشتن پول نقد در دست ممکن است احساس امنیت به فرد بدهد، اما اگر می‌خواهید به‌عنوان یک زوج به موفقیت مالی واقعی برسید، یک استراتژی سرمایه‌گذاری ایجاد کنید. زوج‌های موفق برای خودشان یک حساب اضطراری ایجاد می‌کنند، اما بقیه پول خود را نیز برای بلند مدت به کار می‌اندازند. کارهای ساده‌ای مثل خرید اوراق قرضه می‌تواند بازدهی پول شما را در بلند مدت افزایش دهد.

توافق مشترک داشته باشید

برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلند مدت یک تلاش مشترک است. در دنیای امروز، صرف نظر از اینکه چه کسی چقدر پول درمی‌آورد و چه کسی هوش مالی بیشتری دارد، برنامه‌ریزی برای بودجه و پیش‌بینی‌های کوتاه مدت و بلند مدت، نه فقط برای موفقیت مالی، بلکه برای رضایت شخصی در زندگی واقعا ضروری است. به‌عنوان مثال، شاید شما و همسرتان بخواهید خانه بخرید. به‌طور کلی، خرید مسکن یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که یک زوج انجام می‌دهند و شاخصی برای موفقیت مالی و خانوادگی و تضمین آینده محسوب می‌شود. اما برای این کار باید با شریک زندگی خود هم‌رای باشید تا مطمئن شوید این سرمایه‌گذاری برای رابطه شما، خانواده و به‌طور کلی شرایط مالی‌تان مفید است یا نه. بار دیگر باید گفت این مساله به این برمی‌گردد که با رابطه‌ خانوادگی خود مثل یک کسب‌وکار برخورد کنید. روابط‌تان با طرف مقابل زندگی‌تان مثل رابطه مدیر عامل و مدیر مالی باشد. مدیر عامل یک شرکت به مدیر مالی حقوق پرداخت می‌کند تا او مرتب گزارش دهد: «رئیس این برنامه مشکل دارد» یا «این برنامه عالی است» و حرف او را می‌پذیرد.

با هم بودجه‌بندی کنید

چه مجرد هستید چه متاهل، داشتن یک بودجه مستحکم، شالوده دیگری برای رسیدن به موفقیت مالی است. با در نظر گرفتن این نکته که مسائل مالی در بیشتر کشورها یکی از دلایل اصلی طلاق است، بسیار مهم است که زوج‌ها به‌صورت ماهانه بودجه‌ای مکتوب داشته باشند که هر دو بر سر آن توافق کنند.

سه حساب مجزا داشته باشید

زوج‌ها برای مدیریت پول خود روش‌های مختلفی را می‌توانند داشته باشند، اما یک استراتژی موفق، داشتن سه حساب مجزا است؛ یک حساب جداگانه برای هر نفر و یک حساب مشترک. برایان دیویس، از نویسندگان شبکه BiggerPockets، می‌گوید: «ایده‌ای که در زندگی خانوادگی من خیلی موثر بود ایجاد سه حساب مجزا، یکی برای خودم، یکی برای همسرم و یک حساب مشترک بود. سپس یک مقرری شخصی ماهانه برای هر کدام تعیین می‌کردیم تا هزینه‌هایی را که هر کدام می‌خواستیم پرداخت کنیم، بدون اینکه از هم سوالی بپرسیم یا حساب‌های یکدیگر را چک کنیم داشته باشیم. بیشتر هزینه‌های ما هزینه‌های مشترک هستند که از حساب مشترکمان آنها را پرداخت می‌کنیم. اما هر وقت هر کدام بخواهیم برای خودمان خرید کنیم یا با دوستانمان به تفریح برویم، از حساب‌های شخصی برداشت می‌کنیم.» این استراتژی به خصوص زمانی می‌تواند مفید باشد که زوج‌ها عادات متفاوتی در هزینه کردن دارند.

قرارهای مالی بگذارید

گپ‌و‌گفت‌های خانوادگی فقط برای تفریح و شام دور همی نیست. دیویس می‌گوید: «تعطیلات آخر هفته در پایان هر ماه، به همراه همسرم یک شام خوب فراهم می‌کنیم و با لپ‌تاپ‌هایمان جلسه‌ای مالی می‌گذاریم تا خرج‌هایی را که در طول یک ماه کرده‌ایم مرور کنیم. سپس از کارت‌های اعتباری شخصی خودمان مبلغی مشخص را به حساب مشترک می‌ریزیم تا خرج‌های مشترک زندگی را بپردازیم.» دیویس می‌افزاید: «دلیل اصلی اختلاف زوج‌ها بر سر مسائل مالی این است که خیلی نامحدود و بدون برنامه‌ریزی آن را پیش می‌برند. زوج‌ها باید بنشینند و گفت‌وگویی جدی در این مورد داشته باشند و بر سر یک بودجه‌ریزی مشخص به توافق برسند. سپس راه‌هایی برای سیستماتیک کردن این بودجه پیدا کنند تا هر گونه ابهامی برطرف شود. اگر بار اول این کار را درست انجام دهند، دیگر به‌طور مکرر سر یک مساله مالی اختلاف پیدا نخواهند کرد.»

از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید

شما و همسرتان حامی یکدیگر هستید، اما چه کسی از هردوی شما حمایت کند؟ کوین فیلیپس، یک مشاور مالی است که می‌گوید: «اطراف خود را از یک تیم قوی از متخصص‌های قابل اعتماد پر کنید. این کار به زوج‌ها کمک می‌کند استراتژی‌هایی را برای افزایش ثروت خود اجرا و از موانع احتمالی اجتناب کنند.»