طرح کمک به خرید مسکن در انگلیس
آمارهای دولت انگلیس نشان می‌دهد بیش از 48 هزار نفر در یک سال گذشته با استفاده از برنامه کمک به خرید مسکن در این کشور خانه‌دار شده‌اند. البته نگاهی دقیق به این آمارها نشان می‌دهد، اشتیاق به استفاده از این برنامه به نسبت ماه‌های اول اندکی فروکش کرده ‌است. یکی از بخش‌های این برنامه که نسبت به قبل اکنون کمتر متقاضی و مشتری دارد، تضمین وام است. دولت انگلیس هر ماه اطلاعات مربوط به این برنامه و چگونگی استفاده خریداران مسکن از آن و همچنین تاثیر این برنامه در بازار را منتشر می‌کند. برنامه کمک خرید مسکن چیست؟
به دنبال افزایش شدید قیمت مسکن در سال‌های اخیر در انگلیس و کاهش توان خرید مردم در این بازار، دولت سال گذشته برنامه‌ای به نام کمک خرید مسکن اعلام کرد. هدف اصلی این برنامه آن‌طور که دولت انگلیس اعلام کرده، کمک به خانه‌دار شدن آن افرادی است که پول اولیه زیادی برای خرید مسکن ندارند اما توان پرداخت قسط را دارند. برای این منظور دولت قبل از اجرای این برنامه، کمک هزینه مسکن کارمندان و کارگران را اندکی افزایش داد و دستمزدها را هم کمی بالا برد. بعد این برنامه را به اجرا گذاشت. این برنامه از اکتبر سال ۲۰۱۳ رسما برای استفاده شهروندان انگلیسی به اجرا گذاشته‌ شد. این برنامه دارای سه بخش اصلی است: وام مشارکتی خرید مسکن، تضمین وام خرید مسکن و گزینه‌های ویژه. نکته مهم اینکه این برنامه شامل خانه‌هایی با حداکثر قیمت ۶۰۰ هزار پوند می‌شود. خانه‌هایی که برنامه کمک خرید مسکن شامل آنها می‌شود، در هر بخش باید شرایط جداگانه‌‌ای داشته ‌باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
1-وام مشارکتی خرید مسکن: دولت تا 20 درصد از قیمت خرید مسکن را وام می‌دهد، خریدار باید 5 درصد از قیمت مسکن را سپرده‌گذاری کند و 75 درصد باقیمانده، وامی است که از بانک دریافت می‌کند. خریدار از مالیات و هزینه‌های اضافی وام 20 درصدی که دولت به او می‌دهد، در 5 سال اول مالکیت خانه، معاف است. به این ترتیب مثلا خانه‌ای با قیمت 200 هزار پوند، به این صورت تقسیم قیمت می‌شود که خریدار باید 10 هزار پوند سپرده‌گذاری کند، دولت 40 هزار پوند وام می‌دهد و 150 هزار پوند آن هم وام بانک است. اگر خریدار بخواهد مدتی بعد خانه‌ای را که به این شیوه خریده بفروشد، اگر مثلا قیمت فروش این خانه‌ای که 200 هزار پوند خریده، 210 هزار پوند شده باشد، 168 هزار پوند به دست می‌آورد (80 درصدی که شامل سپرده‌گذاری و وام دریافتی‌اش می‌شود) و باید 42 هزار پوند به دولت بدهد (20 درصدی که از دولت وام گرفته). بازپرداخت اقساط وام گرفته شده، بعد از فروش آن، طبیعتا به عهده خریدار است. می‌تواند آن را یکجا بازپرداخت کند یا به صورت اقساط مشخص‌شده بپردازد.
۲-تضمین وام خرید مسکن: این شیوه، تفاوت زیادی با شیوه‌های دیگر خرید خانه از طریق وام ندارد. تنها تفاوت این است که در این شیوه، دولت انگلیس به وام‌دهنده تضمین خرید وامش را می‌دهد. یعنی وام‌دهنده هنگام دادن وام خرید مسکن به خریدار، از تضمین دولت به جای تضمین خریدار برخوردار است. به این ترتیب و با این تضمین دولتی، وام‌دهندگانی که در این طرح شرکت می‌کنند، می‌توانند با خیالی آسوده‌تر وام‌های کلان به خریداران مسکن بدهند که گاه ۸۰ تا ۹۵ درصد قیمت خانه را شامل می‌شود. خریدار به‌طور کامل مسوول بازپرداخت اقساط است اما دولت آن را تضمین می‌کند. با این شیوه، خریدار با داشتن ۵ درصد قیمت یک خانه، می‌تواند با دریافت وام، صاحب کل خانه بشود. مثلا اگر قیمت خانه‌ای ۲۰۰ هزار پوند باشد، خریدار ۱۰ هزار پوند سپرده‌گذاری می‌‌کند و ۱۹۰ هزار پوند برای خرید خانه وام می‌گیرد که این وام با تضمین دولت است. گاه دولت بخشی از وام را تضمین می‌کند که این سهم مثلا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد وام را شامل می‌شود.
3-گزینه‌های ویژه: در این بخش سه گزینه برای کمک به خریداران مسکن وجود دارد.
الف: مالکیت مشترک (یعنی بخشی اجاره و بخشی تملک) که این شامل حال سالمندان و افراد معلول می‌شود. در این شیوه، شما سهمی از خانه مثلا بین ۲۵ تا ۷۵ درصد ارزش خانه را خریداری می‌کنید و برای آن سهم باقیمانده از ارزش خانه که خریداری نکرده‌اید، اجاره می‌پردازید. در طول زمان، هر گاه که بتوانید و توانایی مالی داشته ‌باشید، می‌توانید سهم بیشتری از ارزش خانه را هم خریداری کنید و همین‌طور به سهم خریداری شده خود اضافه کنید. البته کسانی که به این شیوه می‌توانند صاحب مسکن شوند باید شرایط زیر را داشته ‌باشند:درآمد سالانه ۶۰ هزار پوند یا کمتر، خانه اولی (اولین بارشان است که خانه می‌خرند)، معلول یا سالمند.
ب: حق تقدم خرید: این گزینه شامل کسانی می‌شود که دست‌کم 5 سال اجاره‌نشین بوده و از مسکن‌های اجاره‌ای شوراهای شهری استفاده کرده‌اند. این افراد حق تقدم خرید مسکن با تخفیف ویژه را دارند.
ج: خرید خانه نوساز: این گزینه فقط برای خرید خانه‌های نوساز با قیمت حداکثر ۵۰۰ هزار پوند است. در این گزینه، خریدار با سپرده‌گذاری ۵ درصدی می‌تواند بقیه قیمت خانه را وام با بهره اندک بگیرد. خانه‌ای که به این شیوه خریداری می‌شود باید علاوه بر نوساز بودن، خانه اول شما باشد و باید حتما در آن زندگی کنید نه اینکه آن را اجاره بدهید. خریدار باید به تنهایی این خانه را بخرد نه به صورت مشارکتی. خانه باید توسط شرکتی ساخته شده باشد که بخشی از پروژه کمک به خرید مسکن دولت انگلیس باشد. برای خرید خانه به این شیوه، محدودیت و شرایطی از نظر سطح درآمد وجود ندارد. اما نمی‌توانید برای خرید خانه به این شیوه، از وام نوع دیگری استفاده کنید.