افتتاح نخستین باشگاه دانشگاهی خانه صنعت کشور در مشهد

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- همزمان با روز ملی صنعت و معدن، نخستین باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد. این باشگاه با همکاری خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی مشهد با هدف ارتقاء روابط مؤثر صنعت و دانشگاه، فراهم آوردن نیاز صنعتگران به علوم و دانش روز و همچنین دسترسی مستقیم تمام دانشگاهیان به تجارت و تخصص صنعتگران راه‏اندازی شد.

نیاز تنها 37 درصد واحدهای تولیدی به تأمین مالی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در آیین افتتاحیه این باشگاه که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه طبق تفاهم‏نامه این سازمان با خانه صنعت استان، تأمین مالی حوزه تولید به عارضه‏یابی مشترک خانه صنعت و دانشگاه منوط شده است، اظهار کرد: براساس بررسی‎های انجام شده تنها حدود ۳۷ درصد واحدهای تولیدی استان نیازمند تأمین مالی و سرمایه در گردش هستند و ۶۳ درصد واحدهای تولیدی باقیمانده مشکلات دیگری از قبیل مشکلات ساختاری دارند که رفع این قبیل مشکلات از طریق ارتباط با بدنه دانشگاه ممکن خواهد شد. راضیه علیرضایی از صدور ۵۸ جواز تأسیس و پروانه بهره‎برداری برای شرکت‏های دانش‎بنیان در سال گذشته با سرمایه‏گذاری ۲۸۰ میلیارد تومانی خبر داد و با اشاره به ضرورت بهره‎گیری از پتانسیل‎های استان خراسان رضوی در حوزه معدن، خاطرنشان کرد: وظیفه مدیریت معرفی دانشجویان به صنعت برای گذراندن دوره کارورزی یا کارآموزی را به باشگاه دانشگاهی خانه صنعت می‏سپاریم.

دانشگاه، کلینیک درمانی صنعت

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه فقر دانش در حوزه تولید که ناشی از نبود ارتباط مؤثر بین صنعت و دانشگاه است، به تعطیلی واحد های تولیدی و صنعتی بسیاری منتج شده است، بر ضرورت برقراری ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت تأکید و اظهار کرد: فراهم نکردن اشتغال و ارائه نکردن آموزش‏های لازم و مؤثر به دانشجویان برای جذب در بازار کار باعث شده امروز وجود سه تا چهار میلیون دانشجویی که در سال‏های آینده فارغ‎‏التحصیل می‏شوند، برای ما به تهدید تبدیل شود. سیدحسن حسینی دانشگاه را کلینیک درمانی صنعت دانست و تصریح کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت باید ساماندهی شود و امیدواریم با افتتاح باشگاه دانشگاهی خانه صنعت به سمت تجاری‎سازی پایان‏نامه‎های دانشگاهی در این حوزه پیش برویم و تا سال آینده حداقل پنج پایان‎نامه را تجاری‏سازی کنیم.. وی همچنین وعده داد در حد توان امکانات خانه صنعت را در اختیار این باشگاه قرار دهد.

اراده دانشگاه برای ارتباط با صنعت

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در بخشی از این مراسم با تأکید بر اینکه دانشگاه برای برقراری ارتباط با صنعت اراده کافی دارد، به کاستی‏های هر دو طرف در برقراری این ارتباط اشاره کرد و گفت: مادامی که نگاه دانشگاه به چاپ مقاله‎ها در نشریات خارجی باشد و صنعت نیز به دنبال واردات تکنولوژی برود، دیوار بین دانشگاه و صنعت، عریض‎تر و طویل‎تر خواهد شد. محمد کافی با تأکید بر ضرورت آسیب‏شناسی ارتباط بین دانشگاه و صنعت در باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، ابراز امیدواری کرد: این ارتباط تا جایی پیش برود که کارشناسان صنعت در دانشگاه‏ تدریس کنند و اساتید دانشگاه نیز نقش پررنگی در صنعت داشته باشند. وی به این نکته نیز اشاره کرد که امروزه نخبگان دانشگاهی راهی غیر از ورود به صنعت ندارند زیرا مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‎ها اشباع شده است.

مثلث دانشگاه، صنعت، دولت

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم با بیان اینکه در کشورهای توسعه‎یافته مثلث دانشگاه، صنعت، دولت به شکل هوشمندانه برای مسائل میان‎مدت و بلندمدت تشکیل می‎شود،امروزه بیشتر مشکلات کشور ما حاصل نگاه‏های بخشی است زیرا نتوانسته‎ایم مسائل را به صورت ساختاری و همه جانبه مطرح کنیم؛ تشکیل مثلث فوق می‏تواند این مشکل را حل کند. حبیب رجبی با اشاره به اینکه خروج نخبگان از کشور در بلندمدت، هزینه‎های بسیاری به ما تحمیل خواهد کرد، افزود: دانشگاه به سمت کارآفرینی در حال حرکت است و برای آموزش به کارشناسان صنعت نیاز داریم و تحقق این امر مستلزم ارتباط بین دانشگاه و صنعت است. بخش پایانی این مراسم به امضای تفاهم‏نامه بین دانشگاه فردوسی و خانه صنعت و نیز اهدای حکم مهدی امینی به عنوان رئیس باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، معدن و تجارت اختصاص داشت؛ امینی در سخنان کوتاهی اظهار کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت به ضلع سومی به نام دولت برمی‎گردد و بدون حمایت ارکان دولتی این باشگاه به اهداف اصلی خود نمی‎رسد. وی خواستار حمایت بیشتر وزارت صنعت از این باشگاه شد.

در حاشیه:

حضور به ظاهر بدون برنامه و اعلام قبلی مشاور رسانه‏ای وزیر صنعت، معدن و تجارت از حاشیه‏های این مراسم محسوب می‎شد؛ ناصر بزرگمهر در ابتدای صحبت خود علیرضایی را از افتخارات وزارت صنعت دانست و به این نکته نیز اشاره کرد که وزیر صنعت بارها از وی به عنوان یکی از مدیران موفق این وزارتخانه نام برده است. بزرگمهر که مدیرمسئول روزنامه صمت نیز هست، در بخش دیگری از سخنان خود بخشی از سرمقاله روز این روزنامه را خواند و به معرفی این روزنامه پرداخت! علیرضایی نیز در ابتدای صحبت خود ضمن مثبت ارزیابی کردن راه‎اندازی باشگاه دانشگاهی خانه صنعت، این باشگاه را به لحاظ تعداد «کم‏دانشجو» دانست و با کنایه گفت: بازهم «پیرمردهای صنعت» در این جلسه محکم‏تر نشسته‎اند! البته وی اندکی بعد عبارت «جوانان صنعت» را جایگزین «پیرمردهای صنعت» کرد و گفت: جوانان صنعت بیشتر از جوانان دانشگاه در این جلسه حضور دارند.

افتتاح نخستین باشگاه دانشگاهی خانه صنعت کشور در مشهد

افتتاح نخستین باشگاه دانشگاهی خانه صنعت کشور در مشهد

افتتاح نخستین باشگاه دانشگاهی خانه صنعت کشور در مشهد

افتتاح نخستین باشگاه دانشگاهی خانه صنعت کشور در مشهد