ضریب اشغال تخت در شریعتی بالاست
بیمارستان شریعتی از شلوغ‌ترین بیمارستان‌های پایتخت است که از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت شلوغ‌تر هم شده است، بیماران شهرستانی نیز در این بیمارستان پذیرش می‌شوند و همین موضوع ضرورت توجه به خدمات این بیمارستان را افزایش داده است. دکتر احمدرضا سروش، رئیس این بیمارستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، از برنامه‌ریزی برای ساخت یک «مگا هاسپیتال» (اَبَربیمارستان) با عنوان شریعتی در آینده نزدیک خبر داده و این را هم گفته که باید برخی از خدمات در مراکز درمانی اولیه انجام شود و خدمات درمانی تخصصی‌تر در بیمارستان شریعتی انجام شود. طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان شریعتی چطور پیش می‌رود؟
با حداکثر توان سعی می‌کنیم برنامه‌ها را اجرا کنیم و حتی در بعضی بخش‌ها سعی‌مان بر این بود تا کمی جلوتر از برنامه حرکت کنیم. خوشبختانه بیمارستان شریعتی ازجمله بیمارستان‌هایی بوده که به معنی واقعی کلمه موفق شده هزینه‌های بیماران را کاهش دهد و مفاهیمی چون بخش خصوصی و VIP هم کمتر در این بیمارستان معنا دارد. در اجرای این طرح اکثر بیماران تحت پوشش قرار گرفتند و در مورد برخی بیماران که مصوبه قانونی برایشان وجود نداشت از معاونت درمان وزارت بهداشت کمک گرفتیم و درخصوص بیماران صعب‌العلاج نیز وزارتخانه به شدت پیگیر موضوع است.
درصد رضایتمندی از اجرای این طرح در بیمارستان شریعتی چقدر بوده؟
ببینید مساله رضایتمندی بیماران با مساله اطلاعات و توقع‌شان فرق می‌کند، سال گذشته با وجود اینکه هزینه‌های بیشتری از بیماران دریافت می‌شد میزان رضایتمندی ۷۰ تا ۸۰ درصد بود، اما امسال بیماران از کاهش هزینه‌ها راضی‌اند. در حقیقت مردم هرچه با حقوقشان بیشتر آشنا شوند، توقعشان هم بالا می‌رود و البته من هم طرفدار این هستم که مردم بیشتر با حقوق خودشان آشنا شوند.
آقای دکتر! بیمارستان شریعتی یکی از شلوغ‌ترین بیمارستان‌ها است و به نظر می‌رسد همین موضوع ارائه خدمات را با مشکلاتی مواجه کند.
بله، متاسفانه میزان شلوغی بیمارستان به حدی است که ما حتی نمی‌توانیم یک بخش را برای انجام تعمیرات تعطیل کنیم، با این شرایط تعطیل کردن یک بخش عملی غیرانسانی است، اما باید توجه شود که این بیمارستان را درخور شأن مردم درست کنیم.
بعد از اجرای طرح میزان مراجعات چقدر افزایش داشته؟
بیمارستان شریعتی همواره از بیمارستان‌های شلوغ تهران بود و در حال حاضر نیز ضریب اشغال تخت‌های ما بالای ۸۰ درصد است و به‌رغم اینکه در برخی بخش‌ها افزایش ظرفیت داشته‌ایم، لیست انتظارمان طولانی است. امیدوارم بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم تا بتوانیم از امکانات استفاده بهینه کنیم و شرایط طوری شود که تنها بیمارانی که نیازمند دریافت خدمات تخصصی هستند به شریعتی بیایند و خدمات اولیه و سطح پایین‌تر در مراکز اولیه انجام شود.
قصد توسعه بیمارستان را ندارید؟
بیمارستان شریعتی یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود و به‌عنوان مثال تنها، مرکز پیوند مغز استخوان این بیمارستان سالی ۵۰۰ مورد پیوند انجام می‌دهد. به‌طور کلی ما به دنبال این هستیم که یک مگاهاسپیتال تاسیس کنیم تا خدمات‌رسانی ما افزایش بیابد و در این زمینه اقدامات اولیه انجام شد و به دنبال محلی برای تاسیس این بیمارستان هستیم.