یاسین نمکچیان موسیقی ایران در ماه‌های اخیر چند اتفاق مهم را پشت سر گذاشت. اتفاق‌هایی که باعث شد بسیاری از علاقه‌مندان جدی موسیقی جهان امیدوار شوند و افق‌های روشنی را تجسم کنند. بهمن‌ماه سال گذشته بود که دو چهره برجسته موسیقی یعنی انور براهم و رامیز قلی اف به جشنواره موسیقی فجر آمدند و برای جماعتی که در تالار وحدت در انتظار ایستاده بودند هنرنمایی کردند. تا قبل از حضور این چهره‌های برجسته بسیاری از مخاطبان خبرهای حضور آنها را تنها تبلیغات برگزار‌کنندگان جشنواره موسیقی فجر می‌دانستند و تصور می‌کردند که حضور این نام‌ها در ایران هرگز اتفاق نخواهد افتاد. با همه این حرف‌ها جشنواره کارش را شروع کرد و انور براهم و را‌میز قلی اف و خیلی‌های دیگر هم آمدند. کنسرت‌های انور براهم نوازنده تونسی همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد با استقبال بی نظیر مخاطبان برگزار شد و شبی به یادماندنی را برجای گذاشت.
براهم که متخصص ایجاد توازن میان اجزای موسیقایی شرقی و غربی است در نخستین اجرای کوارتت خود با «کلاوس گزینگ» کلارینت‌نواز آلمانی‌، «بیورن میر» نوازنده‌ سوئدی باس و «خالد یاسین»، کوبه‌ای‌نواز لبنانی همراه شد. «عشق بیروت»، «رقص با امواج»، «چشمان مبهوت‌کننده‌ ریتا»، «حالت بیداری» و «بی‌هیچ دلیل روشنی» از جمله قطعاتی بودند که در دو بخش این اجرا ارائه شد. پیش از به پایان رسیدن بخش اول همنوازی این چهار هنرمند بود که «براهم» تماشاگران را به زبان انگلیسی مورد خطاب قرار داد و گفت: متشکرم‌، خیلی خوشحالم که اینجا هستم. مدت زیادی بود که دوست داشتم به ایران بیایم و حالا، در تهران هستم. وی پس از تشویق حضار به معرفی اعضای گروهش پرداخت و اضافه کرد: قطعه‌ای که پیش از این نواخته شد، به «محمود درویش» شاعر بزرگ فلسطینی تقدیم شده است. گروه چهار نفره‌ براهم پس از ارائه‌ ۹ قطعه موسیقی در میان کف و سوت تماشاگران سن را ترک کردند، اما به احترام تشویق پرشور آنها، بار دیگر روی صحنه آمدند و قطعه‌ای دیگر را نواختند.
بعد از اجرای موفق انور براهم در همان جشنواره نوبت رامیز قلی اف نوازنده سرشناس آذربایجان بود که دل‌های ایرانی را تسخیر کند. او در دومین شب اجرایش حین اجرای یکی از قطعات کنسرت که از سوی برگزارکنندگان آن هیچ اطلاعاتی درباره قطعات به تماشاگران ارائه نشده بود با ابراز خرسندی از حضور خود در ایران گفت: به‌طور حتم امشب یکی از به‌یادماندنی‌ترین و تاریخی‌ترین شب‌های ما خواهد شد که می‌تواند تا مدت‌ها در ذهن همه ما باقی بماند چراکه نام آذربایجان نامی برای هر دو ملت ایران و آذربایجان است که دارای اشتراکات فرهنگی متعددی هستیم.
قلی اف درحالی‌که در جلوی صحنه دست پوریا خادم پسر رسول خادم و پیانیست نوجوان ایرانی را گرفته بود خطاب به تماشاگران گفت: حتما الان از خود سوال می‌کنید این نوجوانی که دست او را گرفته‌ام، کیست؟ او پوریا خادم پیانیست نوجوان ایرانی است که از نظر من یکی از استعدادهای بی شمار سرزمین شماست که من سه ماه قبل با او آشنا شدم و متوجه شدم که او یکی از استثناهای نوازندگی پیانو درایران است به همین خاطر با شنیدن آثارش از وی دعوت کردم تا به باکو سفر کند و من از او در برخی از اجراهای ارکستر فیلارمونیک آذربایجان استفاده کنم.
قلی اف ادامه داد: محبتی که پوریا به ما داشت به قدری برایم جذاب بود که دوست داشتم از او به هر نحوی که شده استفاده کنم از سویی دیگر وقتی شاهد هنرنمایی او در کنار هنرمندان کشورم بودم متوجه شدم او نقشی برابر با بسیاری از هنرمندان نوازنده ارکستر فیلارمونیک دارد و این برای من موضوع ارزشمندی بود که دوست داشتم آن را با شما در میان بگذارم. به همین جهت بسیار خوشحالم که پوریا امشب در این کنسرت همراه ماست.
استاد صاحب نام موسیقی آذربایجان با تقدیر از علی مرادخانی، پیروز ارجمند، حسن ریاحی و رامین صدیقی خاطر‌نشان کرد: این دوستان انسان‌های بسیار محترمی هستند که در این دوره از جشنواره موسیقی فجر از من دعوت کردند تا بعد از سال‌ها در این رویداد شرکت کنم. ضمن اینکه امشب از این جهت برای من شب خاطره انگیزی است که علاوه بر حضور شما تماشاگران فهیم موسیقی رفقای ۴۰ ساله خودم را نیز در ایران ملاقات کردم که هیچ‌گاه از ذهنم بیرون نمی‌رود.
شاید ادامه این حرکت یعنی حضور ستاره‌ها و برگزاری کنسرت در تهران دور از ذهن به نظر می‌رسید اما زیاد طول نکشید که پایتخت نشینان در اردیبهشت امسال تراکت‌های تبلیغات یکی دیگر از موسیقیدان‌های بنام را در خیابان‌های شهر دیدند و آنها که این هنرمند را می‌شناختند شگفت زده شدند. پوستر‌ها وتراکت‌ها گواه این اتفاق بودند که
عالیم قاسم اف خواننده پیشکسوت آذربایجان ۲۳ اردیبهشت‌ماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و به مناسبت روز پدر به روی صحنه خواهد رفت.
قاسم‌اف نام مهمی بود و در کشورهای زیادی کنسرت برگزار می‌کرد و در سال 1999 هم جایزه بهترین خواننده را از سوی سازمان یونسکو دریافت کرده بود. زمان موعود فرا رسید و تمام بلیت‌های آن برنامه در یک چشم بر هم زدن به فروش رسیده بود. مردم از این کنسرت استقبال عجیبی کرده بودند. او سال 83 هم به ایران آمده بود و حالا بعد از چند سال دوباره رودرروی علاقه‌مندانش قرار می‌گرفت.
هنرمندی که او را «بلبل شرق» می‌نامند روی صحنه رفت و برای علاقه‌مندانش سنگ تمام گذاشت و قطعه‌های آوازی‌ و ‌سازی متنوعی را در دستگاه‌های چهارگاه، همایون، شوشتری، سه گاه آذری و تعدادی از مقام‌های معروف و جهانی موسیقی آذربایجان اجرا کرد. ترانه هایش با استقبال مردم مواجه ‌شدند و او منظومه‌های عاشقانه‌ای ا انتخاب کرده بود که می‌دانست با آنها می‌تواند رگ خواب مخاطبانش را در دست بگیرد.
در همان کنسرت آلبوم تصویری این هنرمند با عنوان «مرغ سحر» رونمایی شد و توانست به فروش قابل توجهی برسد.
حدود سه ماه از کنسرت عالیم قاسم اف در تهران نگذشته است که خبر حضور یکی دیگر از نوابغ موسیقی جهان همه را غافلگیر کرده است. قرار است کیتارو آهنگساز برجسته‌ای که اثر درخشان جاده ابریشم را ساخته به ایران بیاید. انتشار خبرهای اجرای او در تهران در حالی منتشر می‌شود که دیگر کسی تردیدی برای حضور ستاره‌ها در ایران ندارد. دیپلماسی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بعد از روی کار ‌آمدن دولت یازدهم موفق عمل کرده و جای حرف و حدیث باقی نگذاشته است. آهنگساز برجسته و موسیقیدان شهیر ژاپنی کیتارو اواخر مهرماه به تهران سفر می‌کند و به همراه ارکستر سمفونیک تهران در سالن وزارت کشور به اجرای برنامه خواهد پرداخت. کیتارو تا کنون قطعات خاطرانگیز و محبوب بسیاری را خلق کرده که از جمله آنها ساخت موسیقی سریال مستند «جاده ابریشم» است. نمایش این مستند و انتشار آلبوم آن، موجی از شهرت و محبوبیت بین‌المللی را برای او به همراه آورد که در نهایت منجر به بردن جایزه گرمی و جایزه گلدن گلوب و ساخت موسیقی فیلم «بهشت و زمین» برای الیور استون می‌شود. او تاکنون ۳۰ آلبوم منتشر کرده که بسیاری از آنها جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند. برای مثال از آلبوم «روشنی یک روح» تاکنون تنها در آمریکا حدود ۲ میلیون نسخه به فروش رفته‌است. او اکثر آثارش را در استودیو شخصی‌اش در یکی از کوهپایه‌های ژاپن ساخته، نواخته و ضبط کرده‌است.
موفقیت‌ها و شهرت جهانی کیتارو باعث شد تا «کیتارو» سفرهای خود را به سراسر جهان آغاز کند و به دنبال آن، 6 آلبوم قبلی خود را با نام‌های «سفر کیهانی» (Astral voyage)، «داستان کامل ماه» (Full moon story)،‌«هزاران سال»‌ (Millennia)، «هند» (India)، «ابر نقره‌ای» (silver cloud) و «آسیا» (Asia) کامل‌تر و آلبوم جدیدی نیز با عنوان «به سوی غرب» (Towards the west) منتشر کرد. پیام صلح و یکی بودن مردم سراسر جهان در هنر و موسیقی با انتشار یکسری آلبوم توسط این موسیقیدان با مضمون صلح و معنویت به رسمیت شناخته شد و حتی «کیتارو» تور بین‌المللی موسیقی خود را با عنوان «تور عشق و صلح جهانی» در سال 2007 به راه انداخت. قرار است کنسرت کیتارو در تاریخ 23 و 24 مهرماه در تالار وزارت کشور برگزار شود.