تنها فینالیست جایزه تعالی مدیریت پروژه
موسسه خیریه محک به‌عنوان اولین موسسه مردم‌نهاد در جهان تنها فینالیست جایزه تعالی در بخش «IPMA Internationally Funded Humanitarian Aid Project» از سوی سازمان بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) شده است.محک در راستای عمل به مسوولیت اطلاع‌رسانی شفاف و پاسخگو در خصوص عملکرد و دستاوردهای این سازمان مردم نهاد به یاوران، کنفرانسی مطبوعاتی پیرامون این افتخار ملی در روز یکشنبه 6 مهر 1393با حضور فعالان حوزه رسانه برگزار کرد. شفافیت و پاسخگویی
در ابتدای این کنفرانس دکتر جواد کرباسی‌زاده رئیس هیات امنای محک ضمن خیرمقدم به یاوران رسانه‌ای این سازمان اخذ جایزه IPMA را افتخار دیگری برای این موسسه مردم نهاد دانست که مرهون اعتماد، مشارکت، تلاش و درایت اعضای خانواده بزرگ محک است. رئیس هیات‌مدیره محک گفت: «برنامه استراتژیک موسسه خیریه محک بر محور چهار ارزش اصلی این سازمان یعنی شفافیت، پاسخگویی، قدرشناسی و زیبایی‌شناسی استوار است که بیانیه دیدگاه و ماموریت موسسه ترجمان این چهار ارزش است. براساس اصل شفافیت بزرگ‌ترین سرمایه محک اعتماد یاوران است که این سازمان مردم نهاد با عملکرد شفاف خود و به رویت گذاشتن نحوه مصرف منابع برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان این سرمایه با ارزش را حفظ می‌کند و این امر منجر به تداوم و گسترش جلب مشارکت مردمی در راستای پروژه‌های توسعه‌ای و اجرایی محک می‌شود. پاسخگویی از دیگر ارزش‌های اصلی حاکم بر محک است که این سازمان خود را موظف می‌داند در قبال تمامی ذی‌ربطان رعایت کند و برای برطرف کردن هرگونه ابهامی پیش‌قدم شود یا پاسخگوی هر پیشنهاد و انتقادی باشد. تلاش برای ایجاد ارتباطی سرشار از احترام و سپاس محور اصل قدردانی است. در محور زیبایی شناسی نیز محک با باور این کلام مولانا که «چون شدی زیبا به آن زیبا رسی» تلاش دارد ارتباطی یکپارچه را با ذی‌ربطان خود داشته باشد. این اصول و ارزش‌ها در قالب ۳۶۰ کد ارتباطی در محک تدوین شده تا در ارتباط با کلیه ذی‌ربطان رعایت شود. تحقق مناسب عملکرد این اصول کلی و ساختار و برنامه‌های راهبردی در دستیابی محک به چنین دستاوردهای بین‌المللی نظیر جایزه تعالی انجمن بین‌المللی IPMA قابل ارزیابی است.»
محک سمت تعالی در حوزه‌های اجتماعی
مهندس مجتبی عزیزی مدیرعامل انجمن مدیریت پروژه ایران ضمن بیان اینکه انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه (IPMA) هر ساله به ارزیابی سازمان‌ها در سراسر جهان پرداخته و ضمن اعطای جایزه تعالی پروژه (PE Award)که به پروژه‌های توسعه‌ای و یا سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری و عمرانی تعلق می‌گیرد، جوایزی را نیز به‌طور ویژه به پروژه‌ها و طرح‌های مرتبط با سازمان‌های غیر دولتی و اقدامات بشر دوستانه، اعطا می‌کند، گفت: «افتخاری که موسسه خیریه محک در بخش «IPMA Internationally Funded Humanitarian Aid Project» به آن دست یافته در حوزه پروژه‌های اجتماعی است و این اولین بار در جهان است که سازمانی مردم نهاد به بخش فینال این جایزه راه می‌یابد. تا امروز تمامی پروژه‌هایی که از ایران در این جایزه بین‌المللی حضور یافته‌اند در حوزه‌های عمران، ساخت‌وساز یا نفت و گاز بوده‌اند و اینکه انجمن بین‌المللی «IPMA» پروژه‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد را نیز شامل جایزه تعالی قرار داده نشان از اهمیت رویکرد مدیریتی سیستمی به این‌گونه فعالیت‌ها است که انتخاب محک به‌عنوان تنها فینالیست این جایزه نشانگر آن است که عملکرد این سازمان بر مبنای ارزیابی متخصصان بین‌المللی با ملاک‌ها و استانداردهای جهانی و تخصصی مطابقت داشته است. این اتفاق الگو و آغاز مسیری است برای حرکت سازمان‌های مردم نهاد و پروژه‌های اجتماعی وطنمان در مسیر تعالی که موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک پیشرو این اتفاق بوده است.»
حمایت از کودکان مبتلا به سرطان مطابق با استانداردهای بین‌المللی
یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش در اهدای جایزه IPMA تطابق با اصول ۱۰گانه معاهده جهانی سازمان ملل UN GLOBAL COMPACT است که فعالیت‌های داوطلبانه یکی از این اصول است. «گلناز عدل» رئیس شورای داوطلبان و از یاوران پیشکسوت داوطلب موسسه خیریه محک ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت‌های این بخش گفت: «تعداد داوطلبان در بدو فعالیت‌ موسسه انگشت شمار بود ولی هم‌اکنون محک صدها عضو داوطلب فعال دارد که همگام با کارکنان موظف این سازمان بازوی اجرایی فعالیت‌ها هستند.»
مهندس« آراسب احمدیان» مدیرعامل محک ضمن اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیت‌های محک گفت: «امروز خبری افتخار آمیز را به اطلاع اعضای خانواده بزرگ محک می‌رسانیم. انتخاب محک برای دریافت جایزه تعالی مدیریت پروژه در بین موسسات غیردولتی بشردوستانه از سوی انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه آن هم درحالی‌که در سایر بخش‌های عمرانی و اقتصادی 3 فینالیست وجود دارد اما در بخش موسسات غیردولتی تنها موسسه محک به فینال راه یافته است. این دستاورد افتخار آمیز که با تلاش صدها نفر زیر سقف محک و هزاران نفر از یاوران در بیرون از درهای محک تحقق یافته است از این دیدگاه برای موسسه محک بسیار حائز اهمیت است که نشانه باور این سازمان به ارزش‌های شفافیت و پاسخگویی است که منجر به دستیابی به سطح عملکردی مطابق با استانداردهای بین‌المللی در ارائه خدمات کمی و کیفی به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها، به واسطه منابع مشارکتی نیکوکاران شده است.
محک در جهت ارائه بالاترین سطح کیفی خدمات به کودکان مبتلا به سرطان و در راستای تعهد و ماموریت خود در قبال تمامی نیکوکاران و ذی‌ربطان سازمان همواره در چارچوب استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کند و انطباق فرآیندهای کاری سازمان با این هدف را از طریق سازمان‌هایی که مسوولیت سنجش این استانداردها را در سطوح بین‌المللی برعهده دارد در جایگاه قضاوت و سنجش قرار می‌دهد.»در ادامه مدیرعامل محک به معرفی پروژه ارائه شده جهت شرکت در جایزه تعالی انجمن IPMAکه برنامه توسعه محک در دوره دو ساله ۹۲-۹۱ بوده، پرداخت. همچنین گزارش مالی، گزارش‌ عملکرد و شاخص‌های کلیدی عملکرد فعالیت موسسه خیریه محک در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ با آمار و مستندات دقیق و جزء به جزء ارائه شد تا یاوران محک حاصل نیت نیک خود را با بررسی آمار و ارقام عواید، هزینه‌ها و خدمات محک با عینیت و وضوح کامل مشاهده کنند. براساس این گزارش آمارهای سازمان در حوزه عواید، هزینه‌ها، تعداد کودکان مبتلا به سرطان تحت حمایت، ظرفیت پذیرش بیمارستان محک، ارتباط با ذی‌ربطان و تضمین کیفیت با رشد روبه‌رو بوده است.متاسفانه براساس آمارهای جهانی و به‌تبع آن در ایران تعداد کودکان مبتلا به سرطان در حال افزایش است و این امر لزوم گسترش فعالیت‌های محک در جهت مشارکت بیشتر یاوران و اراده حمایت‎های همه‌جانبه به کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها را ایجاب می‌کند.

دستاوردهای ملی و بین‌المللی خانواده محک
دستیابی به جایگاه اولین و تنها فینالیست در این جایزه بین‌المللی گامی اطمینان‌بخش در راستای تحقق این هدف و نشانگر ارزش‌های اصلی محک در زمینه شفافیت، پاسخگویی و عملکرد موثر در زمینه استفاده بهینه از منابع سازمان برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان است.
پیش از این نیز موسسه خیریه محک در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان اولین سازمان غیردولتی در خاورمیانه موفق به دریافت گواهینامه NGO Benchmarking از شرکت بازرسی بین‌المللی SGS شده و بر اساس نتایج استخراج شده از ششمین ممیزی این شرکت در سال ۲۰۱۲ موسسه محک در بین ۲۶۵ سازمان غیردولتی که در جهان مورد ممیزی قرار گرفته‌اند، حائز رتبه دهم است. همچنین محک در سال ۲۰۱۱ موفق به دریافت تندیس نقره‌ای کیفیت (GIC) از موسسه بین‌المللی استاندارد جی.آی.سی شد و توانست نام محک را در زمره ۱۰ سازمان برتر سال ۲۰۱۱ ثبت کند. اخذ مقام مشورتی شورای اقتصادی، اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSCO) از دیگر دستاوردهای بین‌المللی این موسسه است که با همت‌های بلند و آرزوهای بزرگ مردمان نیک‌اندیش ایران‌زمین تحقق یافته است.اینک بار دیگر ضمن تبریک این افتخار ملی، در برابر مهر، عشق و انسانیت تمامی اعضای خانواده بزرگ محک در سراسر جهان ادای احترام می‌کنیم و باور داریم با بهره‌مندی از بزرگ‌ترین سرمایه که همانا اعتماد و باور یاوران است، هیچ کودک مبتلا به سرطانی از فقر و نبود به روزترین دستاوردهای علمی و پزشکی و تجهیزات فوت نخواهد کرد.