دنیای اقتصاد- همزمان با دهه فجر، طرح آبیاری نوین با عنوان سیستم آبیاری تحت فشار «سنتر لینیر» در موسسه کشاورزی رضوی رشتخوار به بهره‌برداری رسید. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، سرپرست موسسه کشاورزی رضوی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به مساله خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در سال‌های اخیر، عنوان کرد: با این شرایط بدون بهره گیری از سیستم‌های آبیاری نوین امکان ادامه فعالیت کشاورزی وجود ندارد.
طوسی با اشاره به بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری تحت فشار در موسسه کشاورزی رضوی، افزود: با وجود کاهش حدود ۵۰ لیتری بارش باران نسبت به سال گذشته، ما امسال توانستیم با بهره‌گیری از سیستم‌های نوین، این حجم کاهش بارش را جبران کنیم.
مدیر عامل موسسه کشاورزی رضوی درباره ویژگی‌های سامانه سنتر لینیر گفت: سنتر لینیر یک سیستم آبیاری تحت فشار تلفیقی است که قابلیت حرکت مستقیم و دایره‌ای را داراست.
طوسی هزینه اجرای این طرح را ۸۵۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ۴۵۰ میلیون تومان از این مبلغ را موسسه کشاورزی رضوی پرداخت کرده و ۴۰۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات بلاعوض خشکسالی تامین شده است.
نماینده مردم رشتخوار و خواف در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت بحرانی آب، گفت: باید به سمت روش‌های نوین آبیاری با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های آبی موجود حرکت کنیم تا با کمبود تولید محصولات کشاورزی مواجه نشویم.
نگهبان سلامی با اشاره به افتتاح طرح آبیاری سنتر لینیر در موسسه کشاورزی رضوی، افزود: این طرح که به همت آستان قدس رضوی انجام شده، یکی از طرح‌های توانمند است که می‌تواند به خوبی در زمینه افزایش بهره‌وری آب مثمرثمر باشد.
نگهبان همچنین بر ضرورت توسعه طرح‌های آبیاری نوین در سطح کشور تاکید و عنوان کرد: با رویکرد دولت و وزارت جهاد کشاورزی امیدواریم این اقدامات توسعه یابد و از طریق مدیریت مناسب منابع آبی، افزایش سطح زیر کشت و کاهش هدر رفت آب را شاهد باشیم.