ماهیت خجالت و کمرویی در جمع چیست؟

بسیاری از افراد زمانی که در جمع قرار می‌گیرند دچار استرس شدیدی می‌شوند. این استرس حالتی عصبی است که در حقیقت از شرم، خجالت‌های مسموم، خود کم بینی، عدم شناخت خود، ضعف اعتماد به نفس و ترس‌های شخص ناشی می‌شود و جالب است که در بسیاری از موارد، این استرس باعث می‌شود فرد هیچ موضوعی برای صحبت پیدا نکند و ساکت بماند. برخی از گفت‌وگو‌های ذهنی‌ای که برای افراد زمانی که در جمع قرار می‌گیرند پیش می‌آید: «همه آنها شاد هستند. همه آنها قوی هستند. آنها برتر و ماهرتر از من هستند. من حرف جالبی ندارم که به آنها بگویم. اگر حرف بزنم آنها به ضعف‌های من پی خواهند برد و مرا قضاوت خواهند کرد. احتمالا حرف‌های من جذابیتی برای آنها ندارد. اگر صحبت کنم آنها متوجه لرزش صدای من می‌شوند و...» یکی دیگر از دلایلی که باعث ترس و استرس ما از صحبت کردن در جمع می‌شود، پیش داوری‌ها و ترس از قضاوت است. افرادی که از صحبت کردن در جمع می‌ترسند در حقیقت ذهن خود را درگیر قضاوت از جایگاه دیگران درباره خود می‌کنند و خود را از قضاوت دیگران می‌ترسانند.

چگونه می‌توانم با جمع راحت‌تر ارتباط برقرار کنم؟

اگر ترس را بپذیرید و به آن دامن بزنید، تمام واکنش‌های شما براساس ترس می‌شود. یکی از تکنیک‌های اولیه، موثر و عمیق برای احساس راحتی با جمع «مکالمه و تفکر درونی» است. هر گاه در جمعی قرار می‌گیرید مراحل زیر را تمرین کنید:

  • نفس عمیق بکشید.
  • با تامل و آرام کردن بدن خود سعی کنید که استرس و ترس را از خود دور کنید.
  • درباره اطرافیان خود و اینکه آنها «چه و چه کسی هستند» تفکر کنید و نتیجه گیری کنید که «همه آنها مانند شما یک انسان هستند، خطاهای بی شماری دارند، خیلی چیزها را نمی‌دانند اما به خود جرات ابراز وجود می‌دهند. شما هم حق دارید مثل آنها وجودتان را ابراز کنید.» آنقدر به این موضوع بیندیشید تا آن را باور کنید.
  • سپس شروع کنید به صحبت کردن. بسیاری از افراد در این شرایط دستپاچه می‌شوند و تند صحبت می‌کنند تا زودتر از زیر بار این استرس رها شوند، اما اشتباه نکنید! آرام و با تامل صحبت کنید، گویی تک تک کلمات ادا شده را لمس می‌کنید.
  • تمرکز خود را از این فکر که «آن‌ها درباره من چه می‌گویند؟» بردارید و بر کلماتی که می‌گویید و آنچه که می‌خواهید به دیگران انتقال دهید تمرکز کنید. آرام و آهسته...
  • از مشارکت با جملات و نظر‌های کوتاه شروع کنید و سعی کنید در هر جمعی قرار می‌گیرید حتما مشارکت، هر چند کوتاه، داشته باشید.

مهم نیست صدای شما می‌لرزد، مهم نیست نفس کم می‌آورید، مهم نیست صدای شما را نمی‌شنوند، آرامش خود را حفظ کنید و آرام و با صدای بلند صحبت کنید. هیچ اتفاق وحشتناکی قرار نیست بیفتد، حتی اگر تپق بزنید و حتی اگر آنها بفهمند که شما خجالت می‌کشید.