نیلوفر منصوریان
عضو گروه خبر
سرانجام برجام از صف مخالفان خود در مجلس گذشت. صفی که اگرچه نتوانسته جلوی اجرایی شدن برجام از سوی دولت را بگیرد اما هنوز انسجام خود را برای مخالفت از دست نداده است.
پس از اعلام توافق هسته‌ای در تاریخ 23 تیر ماه سال جاری در وین، مجلس ایران با تشکیل کمیسیونی ویژه کار بررسی برجام در مجلس را آغاز کرد. ترکیب اعضای این کمیسیون و دعوت از تیم مذاکره‌کننده سابق هسته ای و گزارش نهایی‌اش در مجلس نشان داد که طیف مخالف برجام در مجلس به هیچ عنوان قصد همراهی برای اجرایی شدن برجام را ندارد.

اما با وجود تمامی مخالفت‌ها و حتی تهدید دوتن از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مجلس به مرگ، باز هم برجام توانست با همراهی اکثریت نمایندگان از سد مخالفان خود بگذرد. ابتدا روز یکشنبه 19 مهر ماه در تلخ‌ترین روز مجلس و در میانه تهدید مخالفان به آبستراکسیون ،کلیات «طرح اقدام متناسب ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» که از سوی طیف معتدل و موافق برجام در مجلس ارائه شده بود ، با 139 رای موافق و100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از253 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد و پس از آن روز سه‌شنبه 21 مهر ماه در حالی که هجمه مخالفان برجام ادامه داشت، جزئیات این طرح با ۱۶۱ رای موافق، ۵۹ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر به تصویب رسید. به این ترتیب طرح اجرای برجام پیش از آنکه مجلس به بررسی پیشنهادهای متعدد نمایندگان در این خصوص برسد از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت. حالا دولت تنها چند قدم با اجرایی شدن برجام و آغاز دوران پساتحریم فاصله دارد