خطاهای اجتناب‌پذیر کارآفرینان  و راهکارهای مقابله با آن
مترجم: دلارام حسینیون در این مطلب سرمایه‌گذار مطرح، جف بسگنگ (Jeff Busgan) به توصیف و بررسی اشتباهات رایجی که کارآفرینان هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار اولیه خود مرتکب می‌شوند و ارائه بهترین راه‌حل‌های پیشنهادی برای جلوگیری از آنها می‌پردازد. به گفته جف بسگنگ که سابقه حرفه‌ای خود را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذاری‌های شخصی روی پروژه‌های گوناگون در شرکت سرمایه‌گذاری «Flybridge » آغاز کرد، کارآفرینی در مراحل اولیه حتی بدون در نظر گرفتن مشکلات احتمالی خود کار بسیار دشواری است. در این مطلب به بررسی پنج خطای رایج و در عین حال قابل اجتناب کار آفرینان و معرفی راه کار‌هایی برای جلوگیری از آنها می‌پردازیم. 1- مبارزه با آتش به جای آمادگی در برابر بحران
متاسفانه کارآفرینان بزرگ اغلب گرایش بیشتری بر متمرکزشدن بر بحران‌ها، مشکلات تولیدی و محصولات، مسائل مربوط به مشتریان، سرمایه‌گذاران و البته بیشتر از همه مشکلات مالی و کسری پول دارند. متاسفانه آنها نیاز اصلی را که همان اختصاص دادن زمان برای مصاحبه و جذب کاندیدا‌های جوان و نقش آنها در گسترش و کسب موفقیت یک کسب‌و‌کار تازه تاسیس است، به‌طور کلی نادیده می‌گیرند.
راهکار: حداقل 2 ساعت از زمان خود را در هفته به بررسی رزومه‌ها و انجام مصاحبه و استخدام داوطلبان جدید اختصاص دهید، حتی اگر در حال حاضر در حال جذب نیروی جدید نیستید. در حالت ایده آل به یک فایل اطلاعاتی از بهترین کاندیداهای بالقوه برای استخدام در آینده نیاز دارید تا در صورت لزوم بتوانید به راحتی بهترین گزینه را از میان آنها انتخاب کنید.
۲- عمل کردن صرف به جای هدایت کردن
برای گسترش یک کسب‌و‌کار تمامی افراد حاضر در یک گروه باید به‌طور مداوم و سالانه به صورت هماهنگ از آموزش‌ها و به‌روزرسانی‌های مورد نیاز برای رشد و هماهنگ شدن همزمان با گسترش شرکت برخوردار شوند. این امر تنها درصورت نظارت و هدایت مستقیم مالکان شرکت‌ها و راهنمایی آنان برای درک هرچه بهتر این مهارت‌ها و رفتار‌های حرفه‌ای مورد نیاز، امکان‌پذیر است.
راهکار: از این روش به‌عنوان راه حلی ایده‌آل برای مدیریت زمان خود استفاده کنید، البته مسلما آموزش یک فرد برای انجام کار‌ها مستلزم زمان بیشتری است تا خودتان شخصا آن کار را انجام دهید. ولی به خاطر داشته باشید هنگامی که یک فرد را برای مسوولیت خاصی آموزش می‌دهید، آن کار برای همیشه از لیست کارهایی که باید درآینده انجام دهید، خارج خواهد شد و این امکان را به شما می‌دهد تا زمانتان را به کارهایی که تنها شما قادر به انجامشان هستید اختصاص دهید.
3- شکست برنامه‌ها به‌دلیل مقابله با موقعیت های بحرانی
عموما کارآفرینان افرادی خوش‌بین هستند، اما حتی در بهترین شرکت‌ها نیز ممکن است کارها به‌خوبی پیش نروند. شما باید برای مقابله با چنین شرایطی کاملا آماده باشید. آیا تولیدات باید متوقف شوند، روند فروش کندتر از آمار محاسبه شده حرکت می‌کند، یا نیروهای حیاتی پست‌های خود را ترک می‌کنند؟
راهکار: متمرکزشدن بر مشکلات احتمالی موجب تضعیف روحیه کارمندان و مهم‌تر از همه خود شما می‌شود. برای حفظ روحیه اعضای تیمتان برنامه‌های لازم و ضروری برای مواجهه و آماده‌سازی در برابر وقوع اتفاقات ناخوشایند را با مشارکت تیم سرمایه‌گذاری و هیات مشاورانتان خارج از محیط روزمره کاری و به دور ازکارمندانتان انجام دهید. برای حفظ روحیه خودتان برنامه‌ریزی برای روزهای بحرانی را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کرده و در برنامه‌های کاری روزانه جای دهید. زمانی که از برنامه‌ریزی وطرح نهایی خود مطمئن شدید با قرار دادن آن در جایگاه مناسب خودش دیگر ذهنتان را درگیر آن موضوع نکنید. و با این اطمینان خاطرکه شما راهکار مناسب برای مواجهه با مشکل را یافته‌اید دیگر نگذارید تا این موضوع برایتان نگرانی ایجاد کند.
۴- نداشتن روابط عمومی کافی
عموما کارآفرینان با بحران‌های گوناگونی روبه‌‌رو هستند. این امر موجب شده تا آنها زمان کمتری برای تمرکز بر روابط خود داشته باشند، در نتیجه ایجاد روابطی پایدار فراتر از بحران‌ها به دست فراموشی سپرده شده است.
راهکار: به‌طور منظم صرفا زمانی را برای ملاقات با سرمایه‌گذاران، گروه‌های مدیریتی و کارمندانتان برای انجام برنامه‌هایی تفریحی و نه لزوما کاری اختصاص دهید. برنامه‌های ساده مثل جمع شدن در رستوران محلی یا تشکیل گروه‌های مختلف و همکاری در زمینه فعالیت‌های بشر دوستانه.
5- بی‌توجهی به فرهنگ سازمانی
شرکت‌هایی که در بررسی‌های سالانه رتبه‌های برتری دارند و میزان رفت و آمد کارمندان در آنها کمتر است، هزینه‌های پرسنلی کمتری نیز پرداخت می‌کنند. در غیر این صورت شما مجبورید همیشه از یک مدیر اجرایی یا عضوی که به‌طور رسمی موظف به ایجاد محیطی ایده آل و مورد دلخواه کارمندان است، کمک بگیرید و برنامه‌های زیادی برای تشویق کارمندان به کار و جلب رضایت افراد استفاده کنید.
راهکار: انگیزه‌هایی فراتر از تنها کسب درآمد و ثروتمند شدن برای کارمندانتان فراهم کنید. برای مهندسان مسائل چالش‌برانگیز ایجاد کنید و بهترین ابزارآلات را برای بازاریاب‌هایتان فراهم کنید و به‌طور عمومی و علنی از فروشندگانتان قدردانی کنید.سخاوتمندانه از تمامی افراد و گروه‌هایی که شما را برای رسیدن به موفقیت و اعتباری که امروزه کسب کمک کرده‌اند، قدردانی کنید.
منبع:inc