باشگاه‌داری به سبک موسسه های  مالی- اعتباری
دنیای اقتصاد، گروه ورزش- پس از نام میزان که ماه‌هاست شنیدنش لرزه بر اندام بسیاری از مردم می‌اندازد و حدیث گرفتاری‌های سپرده‌گذارانش با خودکشی و تجمع، حکایت از تاثیرات منفی این موسسه مالی و اعتباری بر اقتصاد مردم خراسان دارد؛ زمزمه‌های نام موسسه‌ای دیگر دوباره هراس را به جان مردم انداخت؛ موسسه‌مالی و اعتباری ثامن‌الحجج که گویا آمده بود تا نرم و آرام بر صدر اخبار ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری بنشیند؛ موسساتی با سود زیاد برای سرمایه‌گذارانی که حالا آن‌ها را فاقد مجوز می‌نامند.
اما در خراسان دغدغه اهالی ورزش رنگی دیگر به خود گرفت؛ موسسه‌ای که در بسیاری از رشته‌های ورزشی، باشگاهی را تحت حمایت خود دارد، خبر مشکلات مالی‌اش، ترس از منحل شدن و یا افت چشمگیر باشگاه‌های تحت پوشش‌اش را به دل ورزش‌دوستان این خطه انداخته است؛ دغدغه‌ای که بسیار جدی‌ به‌نظر می‌رسد.

تقدیر از تعاونی، تبلیغ موسسه‌ مالی
موسسه اعتباری ثامن‌الحجج فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد و تاکنون بیش از ۵۵۰ شعبه را در کشور به ثبت رسانده است. این موسسه با شعار «اقتصاد، معنویت» روی کار آمد و پیش از این یک تعاونی اعتباری بود. آن‌طورکه اطلاعات موجود بر روی سایت این موسسه نشان می‌دهد، «ثامن‌الحجج» توانسته پیش از این از رئیس کل و معاون بانک مرکزی لوح تقدیر «ساماندهی تعاونی‌های اعتبار آزاد و صندوق‌های قرض‌الحسنه» را دریافت کند. اما نکته قابل‌تأمل جایی بود که تبلیغات این موسسه با عنوان «باشگاه ورزشی ثامن» اجازه پخش در صداوسیما را کسب می‌کرد. مساله‌ای که حرف‌های زیادی را متوجه این موسسه مالی اعتباری کرد، بحث از سر اسم متعلق به ائمه آغاز شد و تا تبلیغات در برنامه ماه‌عسل کشیده شد.

انحلال میزان، هراس ثامن
فارغ از محق بودن یا نبودن موسساتی نظیر میزان و ثامن‌الحجج، تأثیر انکارناشدنیِ بازشدن چتر حمایتشان از ورزش استان را نمی‌توان نادیده گرفت. تأثیری که شاید ازخشم شاکیان این موسسه‌ها نکاهد، اما یقینا در برهوت بی‌یاوری رشته‌های تنهامانده کفشی‌است غنیمت به پای ورزش. فشار پایان‌ناپذیر قحطی حامیان مالی مناسب که ورزش را زیر بال و پر خود بگیرند استان خراسان را به تنگ آورده بود که موسسه ثامن والیبال، بسکتبال، هندبال و چندین رشته دیگر را در آغوش خود گرفت؛ اما در بحبوحه تیترشدن نام ثامن، یادآوری خاطره موسسه میزان و انحلال باشگاه والیبال نوپای موفق‌اش، ورزش‌دوستان را نگران این مقوله کرد که شاید دیر یا زود وضعیت مالی و تصمیمات بالادستی اقتصادی سایه‌ای تیره بر ورزش استان بیندازد. موسسه میزان سال ۸۹ والیبال مشهد را در دست گرفت و کار را چنان ادامه داد که رسانه‌ها از میزان به عنوان پدیده لیگ برتر والیبال کشور یاد می‌کردند. اما تنها چهار، پنج سال گذشت که تیم والیبال خراسان هم مانند بخشی از مردم این خطه از درگیری‌های میزان در امان نماند و عطایش به لقا بخشیده شد.

همنشینی نام ثامن با خراسان در جدول لیگ
روی آوردن این موسسات به سمت ورزش خود محلی از شایعات رسانه‌ای بود که این انتخاب از سر منفعت بوده تا دغدغه ورزش؛ منفعتی که به گفته برخی‌ در گرو تبلیغات ورزش و چندین و چند مورد دیگر به دست خواهد آمد؛ اما عادلانه که بنگریم و بحث درباره منع قانونی و مشکلات مجوز ثامن و میزان را که کنار بگذاریم، می‌شود تأثیر مثبت رویکرد این موسسات نسبت به ورزش را نگاهی دوباره انداخت؛ باشگاه والیبال ثامن در لیگ برتر در رده چهارم قرار دارد، بسکتبال که یک دوره رخوت را از سرگذراند حالا دوباره بُرد در کارنامه ثبت می‌کند؛ هندبال بانوان سبزوار قهرمان بلامنازع لیگ کشور شد و چندین و چند زندگی که در ورزش استان جاری ست. همه‌ این پیوندهای میان موسساتی نظیر ثامن، دل‌نگرانی برای وضعیت ورزش خراسان را دوچندان می‌کند و این سوال مطرح می‌شود که آیا با تزلزل ثامن‌ها و میزان‌ها، کسی هست تا دست باشگاه‌های این خطه را بگیرد.یا شاید سوال مهم‌تر از آن این باشد: اگر امروز پشت نام باشگاه والیبال و بسکتبال و هندبال خراسان کلمه ثامن نبود، آیا نماینده‌های ما هرچند کج‌دار و مریز، در لیگ‌های برتر کشور جایی داشتند؟