اینکه یک پروژه یا طرح بعد از به اجرا گذاشتنش با شکست یا موفقیت همراه باشد شرایطی کاملا عادی است. در واقع، همیشه قبل از به اجرا گذاشتن یک طرح همه عوامل پیش‌بینی می‌شود. محصولات دنیای تکنولوژی هم از این قاعده مستثنی نیستند. تاکنون بسیاری محصولات تکنولوژی توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک روانه بازار شده‌اند که با وجود پیش‌بینی‌های انجام‌شده با شکست مواجه شده‌اند این اتفاق نیز برای تمام شرکت‌ها رخ می‌دهد و نمونه‌های آن‌ هم زیاد است. محصولاتی که به باور تولید‌کنندگانشان می‌توانستند یک محصول انقلابی در بازار باشند، اما یک اشتباه کوچک، محصول انقلابی را به یک کابوس برای سازندگانش تبدیل کرده است. سایت گیزمودو در گزارشی بدون اینکه بدانیم چرا این اتفاق برای برخی محصولات می‌افتد 8 محصول را معرفی کرده که روانه شدن آنها به بازار شکست تلخی را برای تولیدکنندگان آن در تاریخ ثبت کرده است.


Nexus Q
pic1
برای هیچ‌کس پوشیده نیست که گوگل به‌خاطر خلاقیت و تولید محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف یک شرکت کاملا موفق است. سیستم‌عامل اندروید، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌، جست‌وجوگر قدرتمند، اپلیکیشن‌های کاربردی و مفید تنها بخشی از موفقیت این شرکت در بازار تکنولوژی است. اما حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا هم می‌توانند با معرفی یک محصول اشتباه با مشکل مواجه شوند. یکی از محصولاتی که گوگل معرفی و با شکست مواجه شد Nexus Q بود. این شرکت در کنفرانس Google I/O سال ۲۰۱۲ خود، این مدیاپلیر ۳۰۰ دلاری کروی شکل خود را معرفی کرد.
اما پس از دریافت بازخوردهای منفی در رابطه با این محصول ، گوگل نکسوس کیو را از فروشگاه‌های خود جمع کرد و مبلغ پرداخت‌شده خریداران را باز پس فرستاد و همچنین، یک نمونه رایگان این محصول را به آنها تقدیم کرد.


Microsoft Kin
pic2
اولین تلاش مایکروسافت برای تولید تلفن هوشمند، به یک شکست تمام‌عیار برای این شرکت تبدیل شد و یک میلیارد دلار خسارت نیز در پی داشت. این محصول می‌توانست در بین شکست‌ها مقام اول را کسب کند.
تنها نکته منفی این محصول جذاب شکست خورده، فقط قیمت است، چرا که این شرکت با اپراتور مخابراتی Verizon قراردادی امضا کرد و این محصول را در دو مدل با قیمت‌های ۵۰ و ۱۰۰ دلار به فروش رساند. فروشی که طی یک ماه، فقط ۵۰۰ عدد بود و یک شرمساری بسیار بزرگ برای مایکروسافت به دنبال داشت.


Apple Lisa
pic3
اپل هم در باشگاه محصولات شکست‌خورده نام خود را ثبت کرده است. در ۱۹ ژانویه سال ۱۹۸۳ اپل رایانه شخصی خود با نام Lisa را معرفی کرد و البته این اطمینان را به مدیران شرکت داد که در طراحی، تولید و قیمت‌گذاری این محصول اشتباه بزرگی کرده‌اند. این محصول با قیمت ۹.۹۹۵ دلار به فروش می‌رسید و تنها حدود ۶ ماه دوام آورد. متاسفانه این محصول در هیچ زمینه‌ای نتوانست پاسخگوی نیاز کاربر باشد و اپل هم پس از فروش ناموفق آن، تولید و عرضه مک لیزا را متوقف کرد.


Windows Vista
اکثر ما شکست ویندوز ویستا را به یاد داریم محصولی که حتی با وجود اتمام دوره تست، از باگ‌ها و ایرادات نرم‌افزاری فراوانی رنج می‌برد و همین شرایط باعث شد کمتر کاربری از ویندوز موفق XP به ویستا مهاجرت کند
اکثر کاربران پس از تست این ویندوز با مشکل عدم سازگاری نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایشان مواجه شدند و از سرعت بسیار پایین این سیستم عامل شکایت کردند. مایکروسافت پس از این محصول ویندوز ۷ را معرفی کرد و تا حد زیادی توانست اشتباهات ویندوز ویستا را برطرف کند.


Nintendo ۶۴ _(کارتریج)
برخلاف نینتندو ۶۴ اصلی که کاربران زیادی را به خود جذب کرد و مورد اقبال عمومی قرار گرفت، نسخه کارتریج خور این محصول به هیچ عنوان موفق نبود. نینتندو با این به‌روزرسانی متاسفانه تیر خلاص را به این کنسول خود شلیک کرد و در نهایت منجر به عدم تولید آن شد.
مشابه این اتفاق در رابطه با اضافه‌کردن CD به کنسول SNES توسط سونی هم رخ داد. پس از تعطیلی پروژه نینتندو ۶۴، سونی پلی استیشن متولد شد و به عنوان یکه تاز آن سال‌ها جایگاه خود را تثبیت کرد.


Alto
pic۴
بی‌شک لقب یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخ تکنولوژی را می‌توان به نام Alto ثبت کرد. شرکت زیراکس PARC، آلتو را به عنوان اولین رایانه خانگی در سال ۱۹۷۳ تولید کرد. این محصول دارای ماوس و رابط کاربری بود، اما سازنده این محصول به جای ثبت آن برای خود، آن را دراختیار افرادی مثل استیوجابز و بیل‌گیتس گذاشت تا ایده ساخت چنین محصولی را به آنها بدهد.زیراکس اگر این تصمیم را نمی‌گرفت می‌توانست امروز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده کامپیوترهای شخصی باشد.


Microsoft bob
شاید تعجب کنید که قرار است باز هم نام یک محصول شکست خورده از مایکروسافت را ببینید. اما باید بدانید که این شرکت انگیزه زیادی برای تولید نرم‌افزارهایی دارد که در نهایت برای خود و کاربران به کابوس تبدیل می‌شود. مایکروسافت BOB نمونه دیگر از محصولات شکست خورده شرکت مایکروسافت است. مایکروسافت با این محصول نرم‌افزاری سعی کرد تا بازنگری کلی در کاربرد اینترنت ایجاد کند اما BOB برای زمان خود بسیار نامناسب بود. چرا که طراحی این نرم‌افزار به گونه‌ای بود که با ویندوز سازگاری نداشت و همچنین به خاطر طراحی‌‌اش لقب یکی از منفورترین فونت‌های تمام تاریخ، را از طرف سایت Comic Sans، به نام خود ثبت کرد.


نوت‌بوک ها
نوت‌بوک‌ها دیگر نیازی به معرفی ندارند. لپ‌تاپ‌های کوچک ارزان‌قیمتی که به راحتی قابل حمل بودند و به خاطر قیمت پایین، همه افراد امکان خرید آن را داشتند، اما این مزایا، موفقیت این محصولات را به دنبال نداشتند، چراکه این دستگاه‌های کوچک در بخش سخت‌افزاری بسیار ضعیف عمل کرده و بسیاری از کاربران را با مشکل مواجه کردند. همچنین شرکت مایکروسافت هم توانایی پشتیبانی خوبی از این محصولات را نداشت. در نهایت همه این موارد دست به دست هم دادند تا تولیدشان متوقف شود.


هوش مصنوعی
شاید هوش مصنوعی ربط آنچنانی به دنیای تکنولوژی نداشته باشد و هنوز هم اطلاعات زیادی در خصوص این فناوری و کاربرد‌های آن در دست نیست اما می‌توان پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک به یکی از مشکلات دنیای تکنولوژی تبدیل شود.