گروه گفت و گو- یکی از معیارهای توسعه یک جامعه، مبلمان شهری زیباست که بتواند نیازهای مردم را برآورده کند. تابلو و بنرهای تبلیغاتی یکی از اجزای مبلمان شهری است که بر شهروندان تاثیر زیادی دارد. این تابلو ها یک تیغ دولبه هستند از طرفی می‌توانند سرمایه گذاری را رونق دهند و مناظر دلنشین در شهربسازند و از طرف دیگر سوهان روح شهروندان شوند و مردم را از تبلیغ فراری دهند. اگرچه نیاز به تبلیغ، امروز یکی از مهمترین امور برای گردش مالی بیشتر و فروش بهتر و بیشتر کالاها و خدمات است و باگذشتن از مرزهای اقتصاد، حیات شهرها و شهروندان را متاثر ساخته اما تبلیغات مناسب و جذاب در تابلوهای تبلیغاتی در اصفهان کمتر دیده می‌شود. انسجام و یکپارچگی در تابلوهای تبلیغات شهری نیست و این مدل به اقناع تبلیغی مردم جواب نمی دهد.

از طرف دیگر این همه تبلیغ با این کثرت و گستردگی نه تنها مردم را هدایت نمی‌کند بلکه آنها را در انبوه تبلیغات سردرگم می‌سازد. ارزیابی و نیازسنجی نیز از مشکلات دیگری است که برخی تبلیغات در بیلبوردهای شهری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند آنها درست جانمایی نمی شوند؛ محتوای بیلبوردها برای تبلیغ مناسب نیست، اما تنها به واسطه پرداخت هزینه به شهرداری دربرابر چشم مردم بالا می روند و رونمای بصری شهر را آغشته می سازند. گفت‌وگو با عدنان زادهوش- نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر درخصوص تابلوهای تبلیغاتی وابسته به شهرداری اصفهان و میزان مخاطب سازی و اقناع مخاطبان آنها انجام شد.در این مصاحبه زادهوش از تبلیغات محیطی شهرداری اصفهان انتقادکرد.

چند وقتی هست که تبلیغات شهری، حوزه چالشی مدیریت شهری لقب گرفته و بسیاری معتقدند تبلیغاتی که در بیلبوردها نصب می‌شود، مخاطب سازی یا اقناع مخاطبان را چندان دنبال نمی‌کنند. نظر شما چیست؟

ایراد کلی در تبلیغات شهری اصفهان، نبود هماهنگی کامل بین آنها است. ارگان های مختلف در محل‌های مختلفی که درنظرگرفته شده تبلیغ می‌کنند که این مدل، جواب شایسته ای برای اقناع مردم ندارد؛ چراکه کثرت این تبلیغات زیاد و تنوع آنها بالاست. وقتی تبلیغات منسجم و یکپارچه باشد- مثل آنچه در تابلوهای فرهنگ شهروندی در اصفهان رخ داد و صدها تابلو به عناوین مختلف یک موضوع را گوشزد کردند- تاثیر تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر چند برابر خواهد بود.

چه مسایلی را در تابلوهای تبلیغات شهری، ایراد می‌دانید؟

تبلیغات پراکنده، متفاوت و فقط گمراه کننده است. تبلیغاتی که برای مراکز خصوصی انجام می‌شود همواره دارای آشفتگی بوده و بسیار نابسامان است و حتی در برخی این تبلیغات، محتوای به کار رفته نیز نادیده گرفته می‌شود. تبلیغات اشتباه نیز در سطح شهر وجود دارد: تبلیغات ضد سلامت، تبلیغات سوء که مجوز هم دارند اما دارای مشکلات متعددی هستند مثل تبلیغ سوسیس و کالباس یا پفک نمکی در حیطه سلامت از این دست به حساب می‌آید.

در چگونگی نصب و جانمایی تبلیغات در سطح شهر ارزیابی و نیازسنجی درستی انجام می گیرد یا فقط بحث هزینه و نصب تبلیغ مدنظر است؟

تبلیغات شهری به دو حالت وارد فضای شهری می‌شوند: بخش از تبلیغات که با ارزیابی درست، نیازسنجی و تحقیقات نصب می‌گردد که شرکت سفارش دهنده این کار را کرده؛ یکسری تبلیغات هم هستند که این اتفاق درآنها رخ نمی دهد که قطعا نتیجه مطلوب را به همراه ندارد. تابلوهای تبلیغات منبع درآمد خاصی برای شهرداری نیست و این تبلیغات درآمد آنچنانی ندارد که بگوییم مثلا درصدی از بودجه شهری را تشکیل می‌دهد، هزینه این تابلوها صرف امور در سازمان فرهنگی شهرداری می‌شود که باز هم آنقدر نیست که بتواند گره از یک سازمان را هم باز کند.

عده ای معتقد هستند جانمایی تابلوهای تبلیغاتی در اصفهان مناسب و علمی نیست. نظر شما به عنوان یک مسوول در مدیریت شهری چیست؟

برخی از این تابلوها جانمایی اشتباه و غلطی دارند که بحثی در این نیست مثلا آنها که در اتوبان‌ها نصب شده اند کارآیی ندارند. آنها هم که در جایگاه خوب نصب شده‌اند، یا محتوای مناسب ندارند و یا در بخش هنری و گرافیک مشکل دارند. باید گفت که در تبلیغات ما هنوز نتوانسته ایم تابلویی داشته باشیم که مخاطب را اقناع و در جای درست جانمایی شده باشد.