چگونه رابطه عاطفی موفقی با همسرم داشته باشم؟

میترا فتحی
مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
info@MitraFathi.com

اهمیت روابط عاطفی به قدری است که اگر در این بخش امنیت و آرامش وجود نداشته باشد، بر دیگر بخش‌های زندگی افراد تاثیر منفی می‌گذارد. به‌عنوان مثال، کارمندی که در خانه و رابطه عاطفی خود با همسر امنیت، احترام و آرامش دارد، بهتر می‌تواند از پس مسائل و مشکلات محیط کار برآید یا فردی که در رابطه عاطفی خود آرامش، امنیت و احترام دارد انسانی شاد‌تر و سالم‌تر می‌تواند باشد. گویی یکی از بزرگ‌ترین حساسیت‌های انسان رابطه عاطفی او با شریک زندگی‌اش است. در این مقاله می‌خواهیم به هشت راهکار برای داشتن رابطه‌ای موفق‌تر با شریک عاطفی اشاره‌ای کوتاه کنیم:

۱- شنونده فعال و موثری باشید. گوش دادن هم علم است و هم هنر. گوش دادن فعالانه را یاد بگیرید. گوش دادن فعالانه به شما کمک می‌کند که عشق، توجه، مراقبت، احترام و درک را به همسر خود هدیه دهید. زمانی که به حرف‌های همسر خود به‌طور کامل گوش می‌دهید و او را درک می‌کنید، رابطه عاطفی شما محکم‌تر و موثر‌تر می‌شود. همه انسان‌ها دوست دارند زمانی که صحبت می‌کنند هم شنیده و هم درک شوند و این واقعیت در مورد همسر شما بیشتر از هر کس دیگری صدق می‌کند.

۲- با یکدیگر محترمانه صحبت کنید. متاسفانه در جامعه ما واژه صمیمیت بد معنی شده است و بسیاری از افراد گمان می‌کنند که در صمیمیت افراد بی پروا با هم صحبت یا رفتار می‌کنند. این باور اشتباه است. یکی از ستون‌های رابطه عاطفی شما احترام است که اگر از آن مراقبت نشود، فرو می‌ریزد و پایه‌های دیگر رابطه را متزلزل می‌کند. بهترین کلمات را برای همسر خود به‌کار ببرید، اگر خجالت می‌کشید، تمرین کنید تا زمانی که ترس و خجالت شما از بین برود. اجازه دهید همسر شما بفهمد که شما چقدر احترام برای او قائل هستید.

۳- به عقاید و تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارید. احترام به عقاید و تفاوت‌های یکدیگر از مهم‌ترین اصول ارتباط موثر و موفق است. زمانی که شما به عقاید و تفاوت‌های یکدیگر احترام می‌گذارید و یکدیگر را درک می‌کنید، در حقیقت امنیت و حس دوست داشتنی بودن را به یکدیگر هدیه می‌دهید و همین مساله باعث استحکام رابطه شما می‌شود.

۴- با هم اوقاتی را به شادی و خنده بگذرانید. آخرین دفعه‌ای که با هم خندیدید کی بوده است؟ آخرین دفعه‌ای که با هم قدم زده‌اید کی بوده است؟ آخرین باری که با یکدیگر به تمام مسائل زندگی خندیده‌اید کی بوده است؟ چند بار در ماه وقت خود را به خندیدن با هم و خوش‌گذرانی می‌گذرانید؟ آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که تا به هم می‌رسید شروع می‌کنید به صحبت درباره مسائل مملکتی یا حوادث تلخ زندگی؟ آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که صبح تا شب کار می‌کنند و شب خسته و کسل تا صبح کنار هم می‌خوابند؟ آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که تا به یکدیگر می‌رسید شروع به بحث و جنگ و دعوا می‌کنید؟ اگر بله، پس حتما و هر چه زودتر برای احیای رابطه خود کاری انجام دهید.

۵- یکدیگر را نصیحت نکنید. از بدترین رفتار‌هایی که می‌توانید با همسر خود داشته باشید این است که دائما او را نصیحت کنید، دائما از او انتقاد کنید و دائما او را سرزنش کنید. اگر می‌خواهید قاتل رابطه عاطفی خود باشید حتما این سه اصل را انجام دهید! از نصیحت‌های دائمی با هر بهانه و توجیهی دست بردارید، کمتر انتقاد و سرزنش کنید، بیشتر بپذیرید و عشق بورزید.

۶- مسائل، کمبود‌ها و تضاد‌های درونی خود را خودتان رفع کنید. برخی به اشتباه باور دارند که همسرشان کسی است که برای رفع تمام مشکلات‌شان وارد زندگی آنها شده است. شما اگر کمبود، غم، خشم یا تضاد‌هایی درونتان دارید باید خودتان با کمک یک «متخصص» آنها را حل کنید، نه اینکه توقع داشته باشید همسرتان آنها را حل کند. این وظیفه و مسوولیت خود شماست که از خودتان مراقبت کنید، همسر شما نه پدر شما است و نه مادر شما، بلکه فقط همسر شما است.

۷- از یکدیگر بد نگویید. یکی از مرموز‌ترین قاتلان رابطه، بدگویی پشت سر همسرتان است. از بدگویی پشت سر همسرتان پیش هر کسی دوری کنید. شما می‌توانید با یک یا دو نفر مورد اعتماد مسائل خود را در میان بگذارید تا راه‌حلی پیدا کنید، اما اگر عادت دارید که پیش همه از همسر خود بد بگویید، این را بدانید که عادت زشتی دارید که باید هر چه زودتر ترک شود.

۸- با یکدیگر حرف بزنید. عمده مشکلاتی که میان زوجین پیش می‌آید به خاطر در زمان مناسب حرف نزدن یا بد حرف زدن است. صحبت کردن مناسب را یاد بگیرید و ساعت‌هایی را در طول هر ماه مشخص کنید که در آن ساعت‌ها فقط کنار هم بنشینید و درباره رابطه‌تان صحبت کنید. در این ساعت‌ها لازم است که:

• ذهن خود را باز نگه دارید،

• بدانید که هدف شما از صحبت کردن، ارتقای سطح رابطه و رفع مسائل احتمالی است،

• درک کنید که همسر شما دشمن شما نیست،

• بپذیرید که وظیفه شما درک و همدلی با همسرتان است،

• درک کنید که همسر شما نیاز دارد شنیده شود و توجه ببیند.

چگونه رابطه عاطفی موفقی با همسرم داشته باشم؟