خدمات بیمه تعاون درتمام لایه های جامعه شهری و روستایی جاری است
محمد رضا اسماعیل نیا معاون امورشعب و شبکه فروش بیمه تعاون درگفت و گو با دنیای اقتصاد به پرسش های ما پاسخ داده است که درادامه می آید.
آقای اسماعیل نیا بیمه تعاون برای فعالیت دربازاربیمه گری چه برنامه ای دارد؟
: همانطور که می دانید بخش تعاون بیش از ۱۰۰ هزارتعاونی مختلف با متجاوز از ۳۰ میلیون نفری را شامل می شود که پاسخ به نیاز بیمه ای این بازاربزرگ مسوولیت سنگینی را برعهده بیمه تعاون می گذارد. بنابراین شناسایی نیازهای مشترک تعاونی ها و طراحی و عرضه محصولات بیمه ای که بتواند درگسترش فعالیت های بخش تعاون نقش داشته باشند، اولین و مهم ترین برنامه بیمه تعاون به شمار می رود.
البته توجه داشته باشید که خدمات بیمه تعاون منحصربه تعاونی ها نیست و مربوط به آحاد جامعه است ؛ برنامه ریزی فوق درگام اول برای بهره مندی ازظرفیت موجود برای توسعه فعالیت هابیمه ای تدوین شده است. همچنین طرح بیمه سهام برای حفظ ارزش سهام اعضای تعاونی ها طراحی شده که برای اجرا درانتظارمجوز بیمه مرکزی هستیم .درکنارطراحی بیمه نامه های جدید برای عرضه به بازاردرسایررشته های بیمه ای مانند بیمه درمان تکمیلی ، عمر، حادثه ،آتش سوزی،شخص ثالث ، بدنه اتومبیل، ماهیگیری و شیلات و گمرک فعالیت داریم و درگام اول ۲۰۰ نماینده فعال درسراسرکشور خوهایم داشت . این ۲۰۰ نفر ازمیان سه هزارمتقاضی تاسیس نمایندگی بیمه تعاون انتخاب شده اند و درنظرداریم با گذرازدوره های آموزشی لازم نمایندگان حرفه ای دربازارداشته باشیم.
خود بیمه تعاون مسوول آموزش شبکه فروش است؟
: مصاحبه و آموزش های ابتدایی انجام گرفته است ولی هنوز بیمه مرکزی به طوررسمی اعلام نکرده که مانند سابق ازنمایندگان آزمون می گیرد و شرکت ها دراین مورد بلاتکلیف هستند .جا دارد بیمه مرکزی هرچه سریعتر تکلیف شرکت های بیمه را برای جذب نمایندگان روشن سازد.بیمه تعاون درکنارآموزش نمایندگان برای تکمیل زنجیره شبکه فروش خود در۱۰ شهربزرگ کشورمانند اصفهان، کرمان ،یزد، شیراز، مشهد، تهران، کرمانشاه، قزوین ،مازندران و تبریزبه تاسیس شعب اقدام کرده است که تا پایان سال ۹۲ به بهره برداری می رسد. برای ورود به بازار تمامی آیین نامه های مورد نیازتدوین شده و نیازهای بیمه ای جامعه شناسایی شده که درپی طراحی بهترین پوشش های بیمه ای هستیم.
گفتید برای ورود به بازار نیازهای جامعه شناسایی شده اند. تعریف شما ازبازارکنونی بیمه چیست؟ بازاررقابتی است یا انحصاری؟
: براساس وضعیت موجود بازاراعتقاد داریم که بازاربیمه بازاری ترکیبی است ؛ هم درآن رقابت وجود دارد وهم دربخش عمده آن مانند بیمه های اتومبیل تعرفه حاکم است. این درحالی است که بعد ازآزادسازی و حذف تعرفه ها رقابت به معنای علمی آن دربازار وجود ندارد. یعنی به خاطر عدم شفافیت درساختارها مکانیزم عرضه و تقاضا خود را نشان نمی دهد. بیمه گذاراز حقوق واقعی خود اطلاع نداشته و با بدیهی ترین محصولات بیمه ای آشنایی ندارد. برای ارایه خدمات استانداردی وجود ندارد،رقابت تنها براساس نرخ است و شرکت ها با کاهش نرخ حق بیمه درپی جذب مشتری هستند.حتی برای رشته هایی چون درمان تکمیلی که نیازواقعی آحاد جامعه است و بیمه گران ازآن به عنوان رشته زیان ده نام می برند هم استانداردی وجود ندارد که بیمه گذاربراساس آن بیمه گرخود را انتخاب کند و درزمان معالجه خود دچارزحمت نشود. به اعتقاد ما بازاربیمه رقابتی نیست بلکه بازاری ترکیبی است که روند و شیوه رقابتی آن ، هدایتی و رهبری قیمت است.
برای ورود به بازارهای بالقوه چه برنامه ای دارید؟
: همانطور که درابتدا توضیح داده شد اعضای حقیقی شرکت بیمه تعاون مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر۱۰ میلیون نفرهستند که زمینه برای ارایه خدمات بیمه تعاون به آنها فراهم شده است. بنابراین به واسطه حضورتعاونی ها در اقصی نقاط کشوراعم ازشهری،روستایی و عشایر خدمات بیمه تعاون درتمامی لایه ها و طبقات مختلف جامعه جاری می شود.. ما درنظرداریم به گونه ای خدمت رسانی کنیم و به گونه ای درزمان بروزحوادث ، خسارات را جبران کنیم که هم عزت و کرامت انسانی حفظ شود و هم بیمه تعاون رسالت خود را به درستی انجام رساند.
آقای اسماعیل نیا برای پاسخ به نیازاقشارکم درآمد آیا برنامه ای برای توسعه بیمه های عمردارید؟
: بله بیمه تعاون درصدد عرضه بیمه عمری است که براساس نیازهای مجموعه طراحی شده باشد. طبق برنامه با سرمایه گذاری اندوخته های حق بیمه عمرو سرمایه گذاری می توان هزینه های معیشتی،درمانی،ازدواج،تحصیل و اشتغال جامعه تعاونی ها را تامین کرد، بیمه نامه ای که پشتوانه خانواده اعضا باشد.
بیمه تعاون برای سرمایه گذاری ازچه ابزارهایی استفاده می کند؟
: سوال خوبی پرسیدید . بیمه تعاون همانند سایرشرکت های بیمه مکلف به رعایت آیین نامه سرمایه گذاری مصوبه شورای عالی بیمه است و با ذخایراقدام به سرمایه گذاری می کند اما سیاست اصلی بیمه تعاون این است که بخش عمده سرمایه گذاری هایش دربخش تعاون باشد به طوری که حق بیمه ها ازسوی تعاونی ها به حساب بیمه تعاون واریز می شود و سپس به عنوان منابع سرمایه گذاری درمسیرتوسعه فعالیت های تعاونی سرمایه گذاری می شود.
این عملیات ضمن رونق اقتصادی بخش تعاون موجب گسترش پوشش های بیمه ای درسراسرکشور می شود.