تعاونی‌های ناکارآمد از بین می‌روند
دکتر راسل، استاد دانشگاه از اتریش و مدرس اقتصاد است. او پیشتر نیز به ایران سفر کرده‌ و در دانشگاه کسب و کار و اقتصاد وین مدرس است.

این استاد دانشگاه وین از سخنرانان همایش بودکه تحت عنوان تعاونی‌های اتریش صحبت کرد و اینکه تعاونی‌های صنعتی در خطر از دست دادن تعاونی‌هایشان هستند.

وی افزود: این خطر در بقیه کشورهای اروپایی نیز هست. تعاونی‌های قدیمی که حدود 50 سال پیش کارشان را شروع کردند، به شرکت‌های سهامی شبیه شده و کارشان به شرکت‌های تعاونی شباهتی ندارد.
به گفته وی، دلیل دیگر این است که نوع جدیدی از کارکردن تعاونی‌ها شکل گرفته که با اشکال قبلی متفاوت است. وقتی شرکت سهامی می‌شود قدرت تصمیم‌گیری دست مدیران می‌افتد ولی قبلا تصمیم‌گیری با همه اعضا بود.
وی افزود: تفاوت این است که شرکت‌های تعاونی نزدیک‌تر به نیازها و خواسته‌های اعضایشان عمل می‌کنند. در حوزه بانکداری، اکو کالچر و فعالیت‌های خانه‌داری نیز اشکالی از تعاونی می‌توانند فعال شوند که در این باره نیز صحبت کردم.

به گفته دکتر راسل، این سه محور در اروپا و آمریکای شمالی مهم و مورد توجه است. یک مدل‌ کمیاب هم وجود دارد که تعاونی‌هایی برای ازدواج افراد است؛ چرا که ایده اصلی تعاونی این است که افراد جمع شوند و اهداف مشترکی را دنبال کنند.

وی گفت: نگرش جمعی مبنای تصمیم‌گیری‌هاست و این نوعی نگرش تعاونی است. او با اشاره به اینکه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دعوت شده است، گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی که محل طرح بحث و تبادل نظر و دیدگاه‌هاست می‌تواند در ارتقای وضعیت تعاونی در کشور موثر باشد.

او در خصوص فعالیت‌ تعاونی‌ها در ایران گفت: پیش‌تر شنیده بودم که تعاونی‌ها در ایران از سوی دولت حمایت می‌شوند و اگر این باشد، با آنچه در اروپا می‌گذرد متفاوت است.
این نشان می‌دهد که استراتژی جدی برای حمایت از تعاونی در ایران وجود دارد که باید این مداخلات، حمایتی بوده و اجازه رشد و نمو طبیعی آنها را بدهند.
دکتر راسل اضافه کرد: نکته دیگر این است که تعاونی‌های ایران در حیطه‌های متفاوتی عمل می‌کنند و برایم جالب توجه بود. در این کشور تعاونی‌ها عمدتا در حوزه‌های اجتماعی فعالند و در حوزه کشاورزی تعاونی نداریم ولی تعاونی لبنی زیاد داریم.

این در حالی است که در 20 سال اخیر تعداد تعاونی‌ها در اتریش کاهش فزاینده یافته است.
وی با اشاره به اینکه اتریش ۸ میلیون نفر جمعیت دارد، گفت: در اتریش در سال ۱۹۷۰، ۳۲۰ تعاونی فعال بودند که الان به ۱۰۰۰ رسیده است.
وی در خصوص جایگاه تعاونی‌ها در آینده در دنیا، گفت: تعاونی‌های نوع سنتی دارند از بین می‌روند و گونه‌های هوشمندتر و تکامل‌یافته‌تر در حال رشد است. با توجه به پیر شدن جمعیت دنیا، تعاونی‌های نگهداری سالمندان نیز در دنیا رو به رشد است.

وی گفت: من در دانشگاه تدریس می‌کنم و سعی دارم به تعاونی‌ها کمک‌کنم تا رابطه مدیران تعاونی‌ها با اعضا رشد یافته و بهبود یابد. برای همین به کارکنان آنها آموزش می‌دهم تا این ارتباط پایدارتر شود.