شعارهای آقای رییس!

گروه ورزش- حدود دو هفته پیش امیرمسعود هراتیان، کاندیدای تصدی ریاست هیات فوتبال اصفهان، توانست رأی اعتماد از مجمع انتخاباتی این هیات را ازآن خود کند. او پس از دوره ۱۴ ساله ریاست اکبر‌ ابرقویی‌نژاد در هیات فوتبال استان اصفهان، رسول یزدی زاده، عباس اخوان و محمد مجیری را کنار زد و با کسب ۲۶ رأی، ریاست این هیات را به خود اختصاص داد. هراتیان، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان که پیش از این با حکم محمدباقر نوبخت (دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و سخنگوی کنونی دولت یازدهم) رئیس ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه حامی روحانی در استان اصفهان بود؛ وی همچنین اردیبهشت سال ۹۴ به عنوان مشاور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه منصوب شده بود. او که فارغ‌التحصیل کارشناسی متالوژی بوده و سابقه مدیریت در یک شرکت صنعتی در چین، مشاور در مجتمع فولاد مبارکه و مدیریت عامل در فولاد هرمزگان را دارد، حالا مدعی است که فوتبال اصفهان را از بحران کنونی خارج خواهدساخت. وی در بخشی از صحبت‌های خود که در مجمع انتخاباتی هیات فوتبال اصفهان مطرح شد، اخلاق‌گرایی، دانایی گرایی، قهرمان گرایی و تجاری‌سازی را از جمله اولویت‌های اصلی برنامه‌ریزی‌اش در هیات فوتبال استان اصفهان عنوان کرد، موضوعاتی که بسیاری بر این باورند که برای رسیدن به آنها، کارهای سختی پیش‌رو خواهد بود.

4 اصل کلیدی رییس جدید

هراتیان در این مجمع با اشاره به اهمیت چهار موضوع کلیدی گفت: اخلاق گرایی، دانایی گرایی، قهرمان گرایی و تجاری سازی در فوتبال اصفهان از مهمترین اصل‌هایی است که می‌خواهم در آینده از آنها استفاده کنم چرا که اخلاق شرط اول هر چیزی است و اگر اخلاق در مجموعه ای وجود نداشته باشد باعث ضعف آن مجموعه خواهد شد. اما نکته مهم در این زمینه، رسیدن به این چهار موضوع اساسی است و اینکه تیم جدید هیات فوتبال اصفهان بتواند، هرطور شده، آنها را عملیاتی کند. بدون شک موضوعاتی نظیر اخلاق‌گرایی، دانایی‌محوری، قهرمان‌گرایی و تجاری‌سازی فوتبال، مهم‌ترین موضوعات فوتبال نصف‌جهان هستند که به طور قطع تأکید هراتیان، نشان دهنده راه اشتباه این هیات طی سال‌های گذشته در این زمینه است. این مدیر صنعتی که تا پیش از این، تجربه چندانی در حوزه مدیریت فوتبال استان اصفهان برای خود اندوخته نکرده، تلاش دارد که مشکلات کنونی هیات فوتبال را با تکیه بر این چهار اصل اساسی، برطرف کند؛ نکته‌ای که شاید نیازمند بررسی‌های عمیق‌تر، دقیق‌تر و البته کامل‌تر از جانب مسعود هراتیان باشد.

چرایی تکیه بر این اصول کلیدی

اما سوال اینجاست که چرا رییس هیات فوتبال اصفهان در کسوت کاندیدای تصدی ریاست این پست، دست روی این کلیدی‌ترین نکات فوتبال اصفهان گذاشت. نکاتی که به گفته بسیاری از بزرگان و اهالی فوتبال اصفهان، از مهم ترین نقاط ضعف فوتبال این شهر قلمداد می‌شود. عباس اخوان، پیشکسوت فوتبال اصفهان که در مجمع انتخاباتی این هیات نیز به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست هیات فوتبال اصفهان حضور داشت، به واکاوی این موضوعات می‌پردازد. او در این باره به دنیای اقتصاد می‌گوید: در درجه نخست، امیدوارم که این برنامه‌ها از سوی آقای هراتیان مد نظر قرارگیرد و به عنوان یکی از چالش‌های اساسی فوتبال اصفهان، به آنها توجه جدی شود. به نظر من این چهار اصل اساسی، مهم‌ترین مشکلات امروز فوتبال اصفهان به شمار می‌رود و اگر این شعارها اجرایی شود، اتفاقات بسیار خوبی در فوتبال اصفهان صورت می‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: به نظر من این چهار محور که در صحبت‌های کاندیداهای دیگر نیز مطرح شدند، از مهم‌ترین چالش‌های امروز فوتبال اصفهان قلمداد می‌شوند. ساختارگرایی، منابع انسانی، قهرمان‌گرایی و موارد دیگر از مهم‌ترین مسائل فوتبال اصفهان به شمار می‌روند که باید روی آنها کار بسیاری صورت گیرد و در فوتبال اصفهان جای کار بسیاری وجود دارد. ما در این زمینه تنها به یک مدیر قدرتمند احتیاج داریم که از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و نتیجه لازم را کسب کنیم.

فوتبال اصفهان امروز خروجی لازم را ندارد

این پیشکسوت فوتبال اصفهان با انتقاد از وضعیت کنونی فوتبال این شهر ادامه می‌دهد: متأسفانه امروز برنامه‌های ما خروجی لازم را ندارد و همانطور که قبلاً هم گفته‌ام، فوتبال ما مانند زاینده‌رود شهرمان خشکیده شده است. با این حال، اگر شعارهای عنوان شده تبدیل به شعور شود و سخت‌افزارهای لازم را برای آنها ایجاد کنیم، فوتبال اصفهان تحولاتی اساسی به چشم خواهد دید. این شعارها در واقع امروز توسعه دهنده فوتبال کشور هستند اما به مدیرانی نیاز دارند که بتوانند با تخصص و عشق خود، به آنها جامه عمل بپوشانند و تحولی اساسی در فوتبال استان اصفهان ایجاد کنند. وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل توجه همه کاندیداهای ریاست هیات فوتبال اصفهان به این موضوعات تصریح کرد: به طور قطع، اگر شعارهایی که از سوی رییس هیات فوتبال اصفهان مطرح شده، اجرایی شود، متضمن پیشرفت و توسعه فوتبال استان خواهد بود زیرا هر کسی جز او کار کند، باید این شعارها را مد نظر قرار دهد. اخوان خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر فوتبال اصفهان در این چهار حوزه با ضعف‌های بسیاری مواجه بوده و آنگونه که باید اتفاقات مناسبی در آن صورت نگرفته؛ شاید به همین دلیل است که این چهار اصل، به عنوان نکات مهم مد نظر همه کاندیداهای تصدی ریاست هیات فوتبال نیز قرار گرفته و آنها به دنبال پیدا کردن راه‌حلی برای رفع این مشکلات هستند.

فوتبال اصفهان در حوزه تجاری‌سازی و دانایی‌گرایی ضعیف است

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته هیات فوتبال اصفهان در حوزه تجاری‌سازی اقدامی خاص انجام نداده و از سوی دیگر در حوزه دانایی گرایی اقدامات چندان مناسبی صورت نگرفته است. متأسفانه هیات فوتبال ما در سال‌های گذشته تنها محل رفت و آمد اقوام و آشنایان برخی افراد بوده و چهره‌های ورزشی اصفهان و همچنین تحصیل‌کرده‌های ورزش در آن جایی نداشته‌اند. کاندیدای ریاست هیات فوتبال اصفهان خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز امثال دادفرنیا، ندیمیان، کربکندی، یاوری و دیگر فوتبالی‌های اصفهان دیگر جایی در هیات فوتبال اصفهان ندارند و رئیس جدید هیات فوتبال باید در زمینه استفاده از آنها حرکتی جدی انجام دهد.

پیش‌شرط چیست؟!

سوال این است که برای رسیدن به این اهداف، چه چیز‌هایی مد نظر است و امیرمسعود هراتیان برای آنکه بتواند به خواسته‌های خود جامه عمل بپوشاند، چه باید بکند؟ آیا اعلام شعارها به طور صرف، در این زمینه کافی است و یا رسیدن به این اتفاق، نیازمند حرکت‌هایی اساسی و مهم‌تر خواهد بود. عباس اخوان، به این موضوع نیز پاسخ می‌دهد: به نظر من هراتیان در درجه نخست باید از چهره‌های متخصص استفاده کند و ما باید نیروی انسانی خلاق و کارآمد در فوتبال خود داشته باشیم و از افراد توانمند به خوبی استفاده کنیم. فراموش نکنیم که فوتبال اصفهان تنها سپاهان و ذوب‌آهن نیست و این دو باشگاه نباید جور همه فوتبال شهر را به دوش بکشند بلکه باید قدیمی‌ها و متخصصان فوتبال را دوباره به هیات فوتبال وارد کنیم و از این طریق، زمینه رشد دوباره این ورزش پرطرفدار در شهر را فراهم کنیم. مردم نصف‌جهان منتظر آن هستند که با بهبود دوباره شرایط فوتبال اصفهان، این شهر تاریخی دوباره به عنوان پایتخت فوتبال ایران‌زمین، خود را به تیم‌های بزرگ پایتخت، تحمیل کند.