رانندگی با سر
مسابقات اتومبیلرانی همواره با حوادث جدی همراه است که ممکن است باعث مرگ راننده‌ها یا بروز آسیب‌های جدی در آنها شود. آسیب‌هایی که ممکن است برای همیشه روند زندگی قهرمانانه و حرفه‌ای آنها را تغییر دهد. در میان راننده‌های مسابقات اتومبیلرانی سم اشمیت در 16 سال پیش و زمانی که در حال تمرین بود دچار حادثه شد و از ناحیه نخاع دچار آسیب جدی شد و بعد از این حادثه او تنها می‌تواند گردن و سرش را حرکت دهد. قبل از این حادثه سرنوشت‌ساز، او پس از اتمام دوران تحصیلش در دانشگاه به‌عنوان تاجر وارد بازار کار می‌شود و در 25 سالگی بخشی از سهام کارخانه پدرش را می‌خرد و با کمک سود حاصله از تجارتش به‌صورت آماتور وارد مسابقات اتومبیلرانی می‌شود و همواره رویای مسابقه دادن در پیست ایندیانا پلیس 500 را در سر می‌پرورانده است.
پس از گذشت چند سال او در ۳۱ سالگی برای اولین بار در مسابقات حرفه‌ای حضور پیدا می‌کند و پله‌های ترقی را با اینکه این سن برای آغاز چنین فعالیتی خیلی دیر است، یکی یکی طی می‌کند و سر‌انجام با شرکت در مسابقه ایندیانا پلیس به آرزوی خود می‌رسد. سال ۲۰۰۰ در حالی که برای مسابقات فصل خود را آماده می‌کرده است در پیست والت دیزنی تصادف می‌کند و زندگی اش برای همیشه تغییر می‌کند. او ۵ ماه در بیمارستان تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت و پس از اینکه متوجه می‌شود دیگر نمی‌تواند مانند گذشته وارد پیست مسابقات شود تصمیم می‌گیرد راهی جدید را دنبال کند تا از رویاهایش دور نشود. این موضوع پس از ملاقات با سر فرانسیس ویلیامز رنگ و بوی دیگری به‌خود می‌گیرد. سر ویلیامیز به‌عنوان فرد دارای معلولیتی که در مسابقات فرمول یک، صاحب تیم است و البته معلولیت از نوع ضایعه نخاعی هم دارد کمک زیادی به سم اشمیت می‌کند تا به دنیای مسابقات و خودروهای سریع بازگردد. سم اشمیت پس از این دیدار، تیم Sam Schmidt Motorsports را راه‌اندازی می‌کند که بعد‌ها افتخارات زیادی در مسابقات ایندی‌لایت به‌دست می‌آورد و او توانست ثابت کند اگر چه ممکن است نتواند به‌عنوان راننده در پیست حاضر باشد، اما می‌تواند با تربیت راننده‌های حرفه‌ای افتخارات زیادی به‌دست آورد. او تنها پس از یک سال از حادثه‌ای که در آن آسیب جدی دید به شکلی دیگر وارد دنیای ماشین‌های مسابقه‌ای شد و بعد‌ها با راه‌اندازی بنیادی خیریه تلاش کرده است تا با حمایت از تحقیقات، برای معلولیت‌ها درمان بیابد و از مدیران این تشکل خیریه خواسته است تا راه‌های افزایش کیفیت زندگی افراد آسیب نخاعی را بررسی کنند و با جذب کمک‌های مردمی در جهت بهبود زندگی آنها گام‌های موثری بردارند. بودن در کنار پیست مسابقات و داشتن تیم حرفه‌ای رضایت کامل را برایش به همراه نداشت و سم با استفاده از فناوری‌های روز توانست بر اساس حرکت‌های محدودی که سرش دارد خودروی شورولت کوروت استینگری C۷ را در پیست بین‌المللی فونیکس براند.

او توانست به کمک همکاران و سایر شرکت‌های پیش رو در فناوری‌های روز دنیای ماشین‌ها، سیستمی برای هدایت ایمن خودرو بر اساس توان حرکتی محدودی که دارد، ابداع کند. در این سیستم تغییر مسیر خودرو با حرکت دادن سر او به اطراف صورت می‌گیرد که چند دوربین حرکات سرش را هر لحظه اسکن کرده و فرمان‌های لازم را برای هدایت صحیح خودرو به سیستم فرمان مرکزی‌اش می‌دهد. برای ترمز گرفتن سنسوری که در دهانش قرار گرفته است را گاز می‌گیرد و برای گاز دادن سرش را به عقب فشار می‌دهد. سنسورهای استفاده شده در این سامانه که Sam Car 2 نام دارد در هر یک ثانیه هزار بار موقعیت سرش را اسکن می‌کند و علاوه بر آن با استفاده از جدول‌هایی مجازی در مسیر پیست و با کمک سامانه GPS خطاهایی احتمالی در حرکت خودرو با دقت زیاد کنترل می‌شود تا با وجود قدرت بالای خودرو، در مسیر مسابقه حالت پایدار خود را بتواند حفظ کند. برای ایجاد ایمنی بیشتر، در صورت نیاز خودرو حالت کنترل از راه دور را نیز دارد و افراد دیگر می‌توانند در صورت ایجاد مشکل کنترل خودرو را به دست گرفته و آن را متوقف کنند. به عقیده او این تجربه و بازگشت به پیست مسابقه در حالت نمادین هم پیام‌های زیادی به افراد دارای معلولیت‌های شدید می‌دهد تا تسلیم شرایط موجود نشوند و او با این کار خود آنها را دعوت می‌کند تا برای داشتن آن چیزی که می‌خواهند و آرزو دارند تلاش مضاعف کنند و هیچگاه اجازه ندهند شرایط جسمی آنها را از رویاهایشان دور کند.