از ستایش نوروز تا حمله به تحریم‌ها!
بعد از ممنوع‌الخروجی موقت کی‌روش، مصاحبه‌ای تند از او منتشر شد که وی در آن از کلمه «گروگان» در توضیح تعاملش با فدراسیون فوتبال استفاده کرده بود. همین مساله انتقادات زیادی را متوجه مربی پرتغالی کرد، درحالی‌که او غالبا سعی کرده است به ایران و مردمانش احترام بگذارد. کارلوس کی‌روش طی چهار سال حضورش در ایران بارها به کشورمان عشق ورزیده و به آن ابراز علاقه کرده است. او چه اینجا در همین خاک و چه زمان‌هایی که از این کشور خارج می‌شد و درباره ایران حرف می‌زد، همیشه با ارادت درباره مردم ما سخن گفته و سعی کرده است خودش را دلبسته جایی نشان بدهد که در آن مشغول به‌کار است. ساعتی که او به دست می بندد رنگ پرچم ایران است وتعصب و هیجانش در کنار زمین به هنگام هدایت تیم ملی از جمله ویژگی‌های بارز او بوده است که باعث شده جایگاه ویژه‌ای درقلب مردم ایران پیدا کند. می‌توان بخشی از اظهارات و جملات او در مورد ایران را مرور کرد تا مشخص شود اگر او با گلایه خود را گروگان معرفی کرده، بارها و در رسانه‌های بین‌المللی و میادین مهم هم پشت ایران درآمده است.

مربی کره را نابود کرد
قطعا خشم کی‌روش از دست چوی در تاریخ ماندگار است؛ وقتی قبل از بازی ایران و کره‌جنوبی سرمربی چشم‌بادامی‌ها مدعی شد دلش می‌خواهد ازبکستان به جای ایران به مرحله بعد صعود کند و این جملات او، طغیان سرمربی تیم ملی کشورمان را به همراه داشت. سخنان مرد پرتغالی را در کنفرانس مطبوعاتی قبل از حماسه اولسان می‌خوانید: «مطالبی که چوی می‌گوید به این معناست که او در دیدار با ازبکستان به اندازه کافی سخت تلاش نکرده و کره با تمام وجود در این مسابقه به میدان نرفته است. او مایه شرم و ننگ فوتبال کره‌جنوبی است. او به هواداران ایران احترام نمی‌گذارد، او گله‌مند است که در ایران برخورد خوبی با کره نشده است درحالی‌که ما بهترین امکانات را در اختیارشان گذاشتیم. به عقیده من سرمربی کره حق دارد صحبت کند و نظرش را بگوید اما حق بی‌احترامی به فوتبال ایران را ندارد. آخرین کلام من این است که او قبل از رسیدن کاروان ایران به کره باید از هواداران و فوتبال ایران عذرخواهی کند. می‌خواهم قبل از دیدار مقابل کره‌جنوبی پیراهن ازبکستان را خریداری کنم و به او هدیه بدهم. امیدوارم شجاعت این را داشته باشد تا هنگام بازی با ایران پیراهن ازبکستان را به تن کند. برای مربیان بین‌المللی چوی مایه شرم است. باید از سوی فدراسیون کره مجبورش کنند که از تیم ملی ایران تا قبل از سفر به کره عذرخواهی کند.» بقیه‌اش هم که گفتن ندارد؛ ایران کره را برد و صعود کرد تا کره‌ای‌ها بلافاصله چوی گستاخ را اخراج کنند!
مردی که شیفته «نوروز» شد
کارلوس کی‌روش به تقویم و تاریخ ایران هم علاقه زیادی دارد. او از تماشای تخت‌جمشید به شدت لذت برده و در مورد نوروز ایرانی می‌گوید: «اولین سالی که در ایران بودم و نخستین موضوع بسیار جذابی که برای من اتفاق افتاد، توضیحاتی بود که در مورد هفت سین دادند و البته معنا و مفهوم این هفت سین برای من بسیار جذاب و شنیدنی بود. در درجه دوم در مورد ریشه و قدمت این تاریخ و این مراسم سنتی باستانی تحقیق کردم و چیز بسیار جذاب و شنیدنی برای من این بود که وقتی عید ایرانی را با عید میلادی مقایسه کردم، دریافتم که نمی‌توان آنها را با هم مقایسه کرد و تنها این مراسم را می‌توان با عید سال نو چینی‌ها مقایسه کرد. این نشان‌دهنده قدمت، تاریخ و زیبایی فرهنگ ایرانی‌ها است.»

تاکید بر صلح‌جویی مردم
سرمربی تیم ملی کشورمان طی سال‌های حضورش در ایران به دفعات بر صلح‌جویی هموطنان‌مان تاکید کرده است. او دو سال پیش به یک رسانه انگلیسی گفت: «ایران خانه و خانواده من است. من در این کشور زیبا به شدت احساس آرامش می‌کنم. مردم ایران مهربان و مهمان‌نواز هستند.» وی همچنین در مصاحبه با یک روزنامه اروپایی گفته بود: «در ایران زندگی خوبی دارم. دوستان خوبی در تهران دارم که در اوقات فراغت با آنها هستم. از فرهنگ ایران خوشم می‌آید. ایران کشوری با تاریخ غنی است. من هر از چند گاهی به موزه‌ها سر می‌زنم. موسیقی ایرانی زیباست. غذای ایرانی هم که بزرگ‌ترین مشکل ماست، چرا که آنقدر خوشمزه است که ما همیشه مجبوریم در حال خوردن باشیم! کباب‌های ایران فوق‌العاده است و شیرینی‌های خوشمزه‌ای هم دارند اما مهم‌تر از هر چیز باید بگویم من خود کشور را خیلی دوست دارم. ایران یک کشور زیبا و دوست داشتنی است. وقتی به شهرهای مختلف سفر می‌کنم تا بازی‌ها را ببینم مناظر بسیار زیبایی را می‌بینم.» بخش دیگری از سخنان کی‌روش را در مصاحبه با پایگاه اینترنتی Elcomercio قبل از مسابقات جام‌جهانی بخوانید: «به نظر من مردم کشورهای دنیا درباره ایران قضاوت نادرستی دارند. آنها باید در ایران زندگی کنند تا بفهمند چیزهایی که درباره این کشور گفته می‌شود، درست نیست چون ایران هم مثل بقیه کشورهاست. مردم در ایران مثل همه جا می‌خندند، گریه می‌کنند، فرزندان‌شان را به مدرسه می‌برند و در ترافیک گیر می‌کنند. همه انسان‌ها برابر هستند.»

تمجید از فوتبال ایران
اگرچه ضعف فنی فوتبال ایران باعث شد مسوولان مربوطه سراغ جذب کی‌روش بروند، اما مربی پرتغالی در مصاحبه‌هایش با رسانه‌های بین‌المللی همیشه از ظرفیت این رشته ورزشی در کشورمان به نیکی یاد کرده است. مثلا او چند ماه قبل از جام‌جهانی به ورلدساکر گفت: «آسان است که خود را جزئی از خانواده فوتبال ایران بدانم. از تجربه مربیگری خود در تیم ملی فوتبال ایران بهره بردم. ایران نشان خواهد داد که کشوری دست و پا بسته در فوتبال نیست. ایران کشوری است که فوتبال در خون مردم آن وجود دارد مثل برزیل، آرژانتین و پرتغال. مردم ایران عاشق فوتبال هستند. ایران از معدود کشورهایی است که برای یک بازی فوتبال ۱۰۰ هزار نفر تماشاگر در ورزشگاه حاضر می‌شوند. در شبی که تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی صعود کرد، ۶۵ میلیون ایرانی به خیابان‌ها ریختند و جشن گرفتند. به همین راحتی می‌توان فهمید که شما نیاز به تبلیغ و ترویج فوتبال در ایران ندارید. من ۸۰ تا ۹۰ درصد وقت خودم را صرف تیم ملی ایران می‌کنم. من تقریبا شهروند ایران شده‌ام.»

انتقاد از تحریم‌ها
یکی از اتفاقات غافلگیرکننده جام‌ملت‌های آسیا، انتقاد کارلوس کی‌روش از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود. سرمربی تیم ملی کشورمان بعد از پیروزی بر بحرین در نخستین بازی، در نشست خبری رو به خبرنگاران مختلف گفت: «این بخشی از روح فیفا است که مسائل سیاسی نباید در بازی‌ها دخالتی داشته باشد. ایران در جام‌جهانی حضور داشت و از همان موقع کارمان بسیار سخت بود. خیلی رنج کشیدیم تا تیم و بازیکنان را آماده کنیم. پس از جام‌جهانی کار بدتر شد زیرا تمام پول‌ها توسط فیفا و ای‌اف‌سی بلوکه شده و زمانی که در چنین مسابقاتی حاضر می‌شویم، باید انتظارات 80 میلیون ایرانی را که رویاهای زیادی دارند و از تیم حمایت می‌کنند، برآورده کنیم. این شرایط بازی جوانمردانه را ندارد.»