تجربه‌های جالب از‌ استارت‌آپ‌های خدمات مسافرتی
مترجم: مریم رضای
همه ما در اطراف خود کسی را سراغ داریم که رویای راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک را در سر داشته باشد. این رویاها معمولا در حد همان رویا باقی می‌مانند. اما در این میان افرادی هم هستند که با راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و با وجود رقبای بزرگ در این مسیر به موفقیت می‌رسند.

شرکت‌های جدید در این حوزه در حال شکوفایی هستند، سهم بازار را به‌دست می‌آورند و وقتی خریداران را با محصولات جدید، محلی و باکیفیت بهتر جذب می‌کنند، به توزیع در سطح ملی دست می‌یابند. این هفته به استارت‌آپ‌های سفر و خدمات گردشگری می‌پردازیم و پس از ذکر چند نکته در موفقیت این نوع کسب‌وکار تعدادی از استارت‌آپ‌های موفق در این حوزه را که ایده‌های تازه داشته‌اند، معرفی می‌کنیم.

دیه‌گو سائزگیل، کارآفرینی از منطقه آمریکای لاتین می‌گوید: حدود سه سال پیش، به‌دلیل علاقه دیوانه‌واری که به سفر داشتم و تجربیاتی که در این زمینه به‌دست آورده بودم، ایده ماجراجویانه تاسیس یک استارت‌آپ مسافرتی به سرم زد و با تشکیل یک تیم خوب شرکت وی‌هاستلز (WeHostels) را راه‌اندازی کردم. در این مسیر روزهای سختی را پشت‌سر گذاشتیم و اشتباه‌های زیادی مرتکب شدیم، اما توانستیم بنگاه ارزشمندی تاسیس کنیم. مثل بسیاری از کارآفرینان جوانی که به این نوع کارها علاقه‌مندند، تجربه قبلی در این صنعت نداشتیم اما ندانستن وقتی به شما این امکان را می‌دهد که اهدافی جاه‌طلبانه را دنبال کنید، می‌تواند واقعا مثبت باشد؛ اهدافی که اگر قبلا بیشتر در مورد آن می‌دانستید، ممکن بود در مسیر آن گام برندارید. منظورم این است که وقتی کار را شروع کردم، چیزهای زیادی وجود داشت که دوست داشتم بدانم، بنابراین درس‌هایی فراگرفتم که شاید به کارآفرینان دیگر در این مسیر کمک کند.

۱) پیشنهادهای واقعا جدید داشته باشید
شرکت‌های مسافرتی بزرگ که توانسته‌اند جهش قابل‌توجهی داشته باشند دو نوع هستند: آنهایی که نوآوری واقعا جدیدی ارائه می‌دهند که در بازار موجود نیست و آنهایی که خدمات‌شان ده برابر بهتر از چیزی است که در بازار وجود دارد. به‌عنوان مثال، شرکت Airbnb وب‌سایتی ایجاد کرد که برای اجاره آپارتمان در کوتاه‌مدت ده برابر بهتر از Craiglist بود.

۲) دلیل اقدام‌ خود «در حال حاضر» را بدانید
من فکر می‌کنم کارآفرینان باید این سوال را با دقت از خودشان بپرسند: چرا شرکتی‌ که تلاش می‌کنم تاسیس کنم قبلا وجود نداشته است؟ آیا تکنولوژی و مشتریان برای گرفتن چنین خدماتی آماده‌اند؟ اگر نگاهی به تاریخ صنعت گردشگری بیندازید یک الگوی ثابت را مشاهده می‌کنید: در هر دهه گروه تازه‌ای از شرکت‌های چند میلیارد دلاری ظهور می‌کنند و از پیشرفت‌های تکنولوژی مشابه بهره می‌برند. شناخت این تکنولوژی‌ها هنگام طراحی کسب‌وکارتان به شما کمک می‌کند.

۳) به دنبال بازارهای بزرگ باشید
هر سرمایه‌گذار بنگاهی به شما می‌گوید اولین معیاری که دارد اندازه بازاری است که شرکت به آن دسترسی دارد. برای تاسیس یک شرکت در یک بازار کوچک باید به اندازه تاسیس آن در یک بازار بزرگ تلاش کنید. بنابراین، مطمئن شوید به دنبال بازاری می‌روید که از شرکت‌های میلیارد دلاری پشتیبانی می‌کند.

4) روابط واقعی ایجاد کنید؛ دنیا واقعا کوچک است
حیرت‌انگیز است که صنعت گردشگری در سطح جهانی دنیای کوچکی محسوب می‌شود. بعد از چند سال کار کردن در این حوزه متوجه می‌شوید که همه افراد یکدیگر را می‌شناسند، شبکه‌های غیررسمی دوستانه بین شرکت‌ها وجود دارد و بسیاری افراد در شغل خود بین استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در رفت و آمد هستند. این کار خوبی است و باعث به اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌شود. به‌دلیل همین پدیده، بسیار مهم است که کارآفرینان جوان روابطی درست و واقعی در این صنعت ایجاد کنند. این روابط در طول زمان دارایی شما خواهد بود. در اینجا تعدادی از استارت‌آپ‌های موفق در حوزه سفر و خدمات گردشگری را معرفی می‌کنیم:

TravelTriangle: یک استارت‌آپ هندی است که مسافرین را از سراسر دنیا به آژانس‌های مسافرتی محلی ارتباط می‌دهد. گردشگران می‌توانند بهترین بسته‌های مسافرتی را مطابق نیازشان و به مقاصد داخلی یا خارجی درخواست، انتخاب و ثبت کنند. آنها برای ارتباط با این استارت‌آپ ابتدا برنامه سفری که در ذهن دارند و ایده و جزئیات تجربه سفری که می‌خواهند را از طریق پر کردن یک فرم توضیح می‌دهند. سپس به آژانس‌های مسافرتی مرتبط ارتباط داده می‌شوند و در نهایت بهترین برنامه طراحی شده را دریافت می‌کنند.

Olset: یک شرکت تکنولوژی است که تمرکز خود را بر توسعه صنعت گردشگری و مسافرت و به‌ویژه نحوه پیدا کردن و رزرو کردن هتل قرار داده است. این شرکت به کاربران امکان می‌دهد درگیر فرآیند آزاردهنده پیدا کردن هتل نشوند و به جای آن پیشنهادهای هدفمند که با انتظاراتشان هماهنگ است را به صورت آنلاین دریافت کنند. جدیدترین پروژه Olset سایتی به نام hotelmatch.me است که از داده‌های بزرگ، آموزش ماشینی، پردازش زبان و الگوریتم‌های انحصاری استفاده می‌کند تا لیست میلیون‌ها هتل را مرور کرده و بهترین آنها را پیشنهاد دهد. آیا هتلی می‌خواهید که برای کودکان جذاب باشد، اینترنت رایگان و اتاق‌های بزرگ داشته باشد؟ سیستم hotelmatch اولویت‌های شما را ثبت می‌کند و بهترین هتل را مطابق آن به شما پیشنهاد می‌دهد.

Tingo: وقتی برنامه یک سفر را مطابق بودجه‌ای که دارید می‌ریزید، هیچ حسی بدتر از آن نیست که بفهمید هتلی را که شبی ۲۲۰ دلار رزرو کرده‌اید، اکنون تخفیف گذاشته و به شبی ۱۸۰ دلار رسیده است. سایت Tingo علاوه‌بر فراهم آوردن امکان رزرو هتل، به صورت اتوماتیک اتاق را مجددا با قیمت پایین‌تر برای شما رزرو می‌کند و بقیه مبلغ را بازمی‌گرداند. گفته می‌شود اگر این وب‌سایت در سال ۲۰۱۱ وجود داشت، مردم آمریکا که حدود ۴۵ درصد آنها به‌صورت اینترنتی هتل رزرو می‌کنند، می‌توانستند بیش از ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی کنند.

Gogobot: این استارت‌آپ شما را به توصیه‌ها و خاطرات گردشگران دیگری مانند خودتان مرتبط می‌کند و بنابراین می‌توانید از ماجراجویی و تجربه‌های سفر دیگران بیاموزید. دیدگاه تاسیس این استارت‌آپ دنیایی است که در آن همه با هم خودمانی باشند، چه در شهر و کشور خودشان و چه در سفر به خارج. سال گذشته بیش از ۱۶ میلیون نفر از Gogobot برای برنامه‌ریزی و تحقیق در مورد مکان‌هایی که می‌خواستند سفر کنند استفاده کرده‌اند. همچنین Gogobot هم در وب‌سایت و هم در اپلیکیشن‌های خود بیش از ۸۰۰ هزار بازدید، چهار میلیون عکس و ۶۰ هزار راهنمای شهری دارد.