معجزه‌ای از دل طبیعت
دنیای اقتصاد، احسان صمدی- اسپیرولینا دارای فعالیت بیولوژیکی متنوع و اهمیت تغذیه‌ای خاصی است، باتوجه به غلظت بالایی از مواد مغذی طبیعی این جلبک غنی‌ترین و کامل‌ترین منبع طبیعت تغذیه است و یک ترکیب منحصربه‌فرد از مواد مغذی است که هیچ منبع واحدی نمی‌تواند آن را ارائه دهد. این جلبک شامل طیف گسترده‌ای از مواد مغذی و پیشگیری‌کننده و درمانی است که شامل ویتامین‌های ب‌کمپلکس، موادمعدنی، پروتئین، اسید گامالینولنیک و آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده مانند بتاکاروتن، ویتامین E است. اسپیرولینا تأثیر بسزایی در افزایش قدرت سیستم ایمنی دارد. اسپیرولینا همچنین نقش نظارتی بر متابولیسم لیپیدها و کربوهیدرات‌ها دارد. این جلبک در برابر ویروس‌ها از جمله ویروس تبخال، ویروس سیتومگال، ویروس آنفولانزا وHIV فعال است و باتوجه به خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد قادر به مهار سرطان می‌شود و همچنین سمی بودن کبد، کلیه و بیضه را کاهش دهد. نقش اسپیرولینا در داشتن تناسب اندام
اسپیرولینا حاوی حدود ۷۰ درصد پروتئین است و به همین دلیل جلوی احساس گرسنگی را می‌گیرد. درواقع این ماده مانند یک ضداشتها عمل می‌کند. به عقیده متخصصان پروتئین‌ها باعث افزایش سرعت ارسال احساس سیری به مغز می‌شود و همین امر هم به کنترل وزن کمک می‌کند. ترکیبات دیگر این جلبک مانند تریپتوفان‌ها که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شوند برای پوست ما فوق‌العاده‌اند. بتاکاروتن به‌خصوص برای پیشگیری از خشکی پوست موثر است. در سال ۲۰۰۶ محققان تأثیر اسپیرولینا را روی تقویت بافت‌های بدن به اثبات رساندند. در واقع این جلبک علاوه بر کمک به لاغری، مراقب پوست و بافت‌های بدن نیز خواهد بود.

مقابله با دیابت نوع 2
اسپیرولینا سرشار از اسیدهای چرب ضروری و پُلی‌ساکاریدها می‌باشد و می‌تواند میزان قند خون را کنترل کند. نتایج یک پژوهش هندی که در سال ۲۰۰۱ روی ۲۵ بیمار دیابتی انجام شده است، نشان می‌دهد بعد از مصرف روزانه دو گرم اسپیرولینا به مدت دو ماه می‌شود، میزان قندخون این افراد را کاهش داد. به عقیده‌ این محققان این جلبک برای افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند، مفید است.

مقابله با پیری
اسپرولینا حاوی عوامل آنتی‌اکسیدانی است که به جوان ماندن بافت‌های بدن کمک کرده و اثرات پیری را به تأخیر می‌اندازد. این تأثیر مثبت به‌خصوص در ناحیه پوست و موها دیده می‌شود. اسپرولینا با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد که باعث تخریب بافت‌های بدن و افزایش روند پیری می‌شوند، مقابله می‌کند. باید بدانید که رادیکال‌های آزاد سلول‌هایی هستند که توسط خود بدن و در پی تغذیه نامناسب، استرس و بی‌تحرکی تولید می‌شوند.

میزان مصرف
اسپیرولینا به‌صورت پودر، قرص و کپسول تولید و به بازار عرضه شده است. خوشبختانه در ایران (در جزیره قشم) کشت آن شروع شده و انواع قرص‌های وارداتی آن نیز در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. مکمل پودری آن به این خاطرکه خیلی زود و به خوبی جذب بدن شده و قیمت کمتری نیز دارد، مناسب‌تر است. البته شاید طعم آن مورد دلخواهتان نباشد. می‌توانید این پودر را در شیر، سالاد، سس، خورش‌ها و... اضافه کرده و میل کنید. قرص‌های این جلبک معمولا کمتر از پودر آن جذب می‌شوند اما مصرف آن راحت‌تر است چون متوجه طعم آن نخواهید شد. بهترین شیوه‌ مصرف قرص‌ها ۳ تا ۵ گرم (ترجیحا صبح) به مدت یک تا سه ماه است. بعد از این مدت باید یک وقفه‌ ۱۵ تا یک ماه ایجاد شده و دوباره شروع شود. اگر می‌خواهید مصرف طولانی‌مدت داشته باشید، بهتر است تحت‌نظر پزشک باشید.

موارد منع‌ مصرف
باید بگوییم که برای اسپیرولینا تقریبا مورد منع مصرفی وجود ندارد. مصرف آن به‌خصوص برای افراد ضعیف و همچنین افراد سالمند توصیه می‌شود. تنها مورد منع مصرف آن در طول شیمی‌درمانی است. از آنجایی که این جلبک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست، امکان دارد که مانع نابودی سلول‌های سرطانی شده و در روند درمان اختلال ایجاد کند.توجه داشته باشید که خانم‌های باردار و شیرده بهتر است در مصرف این جلبک احتیاط کنند. این افراد قبل از مصرف بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنند.

آیا اسپیرولینا عوارض جانبی دارد؟
امکان دارد با مصرف اسپیرولینا در برخی افراد دو مشکل به وجود بیاید:
1. مشکلات گوارشی، مانند نفخ و بیرون‌روی: معمولا 3 تا 4 درصد افرادی که برای اولین بار اسپیرولینا مصرف می‌کنند دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. البته این مشکلات موقتی است و در مصرف‌های بعدی از بین می‌رود.
۲. سردرد: احساس خستگی و در برخی موارد نادر مشکلات پوستی از دیگر عوارض جانبی احتمالی این جلبک است. این عوارض نیز خیلی زود از بین می‌روند اما درصورت طولانی شدن آن باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

منابع: www.ncbi.nlm.nih.gov ، تبیان، آکاایران