افزایش ثبت شرکت و صدور مجوز سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تشریح عملکرد این سازمان گفت: طی نیمه نخست امسال مجموع شرکتهای ثبت شده در اداره ثبت شرکتها و مالکیت معنوی سازمان منطقه آزاد انزلی به ۲۱۸ شرکت بالغ شد که در مقایسه با ۱۴۵ شرکت ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته از رشد۵۰ درصدی حکایت دارد. مهندس رضا مسرور ادامه داد: از ۲۱۸ شرکت ثبت شده، تعداد ۱۹۱ شرکت ایرانی، ۲۱ شرکت خارجی، ۳ شعبه شرکت ایرانی و ۲ شعبه شرکت خارجی به همراه یک موسسه هستند.شرکتهای خارجی ثبت شده در منطقه آزاد انزلی طی این مدت از کشورهای کره جنوبی، لهستان، روسیه، تاجیکستان، یونان، انگلستان، چین، قزاقستان و آذربایجان بوده‌اند.

مهندس مسرور افزود: بر این اساس تعداد شرکتهای ثبت شده از سال ۱۳۸۴ یعنی سال شروع به کار سازمان منطقه آزاد انزلی تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۵، به ۱۷۴۱ شرکت رسیده که از این تعداد ۱۶۴ شرکت خارجی و ۲۱ شعبه شرکت خارجی هستند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: بهبود و رونق فضای کسب و کار منطقه همانند امکان ثبت شرکت در یک روز کاری، اعمال مزایا و معافیتهای قانونی به سرمایه گذاران، فعالیت بورس کالای این منطقه و اقدامات صورت گرفته در زمینه تسریع در تکمیل پروژه‌های عمرانی و بهره برداری از طرح‌های زیرساختی، حمایت‌های قانونی صورت گرفته در راستای توسعه صادرات واحدهای تولیدی و فعالین اقتصادی منطقه، فعالسازی واحدهای راکد صنعتی و تجاری به همراه طرح‌های توسعه‌ای همانند مجتمع بندری کاسپین و فرصت‌های سرمایه گذاریهای گردشگری، صنعتی و تجاری منطقه آزاد انزلی و اجرای سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی از جمله دلایل افزایش علاقه مندی سرمایه گذاران ایرانی و خارجی برای حضور در منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور و بهره مندی از مزایا و معافیت‌های قانونی آن ارزیابی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در بخش دیگری از سخنان خود از رشد ۴۹ درصدی مجوزهای فعالیت اقتصادی صادره از سوی این سازمان در هفت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: تعداد مجوزهای فعالیت اقتصادی صادر شده در از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه سال جاری ۱۰۲۲ فقره بوده و این تعداد در نیمه ابتدایی سال گذشته ۶۸۴ فقره بوده است. در همین حال مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به افزایش ۵۱ درصدی ارزش ریالی مجوزهای سرمایه گذاری صادره منطقه آزاد انزلی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: ارزش ریالی مجوزهای صادره در این مدت ۱۲ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال بود این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ارزش ریالی مجوزهای سرمایه گذاری صادره ۸۵۷۶ میلیارد ریال بوده که بیانگر رشد ۵۱ درصدی در این شاخص اقتصادی است.

وی تعداد مجوزهای سرمایه گذاری غیر صنعتی صادره در این مدت را ۲۵ فقره اعلام و با اشاره به ۱۹ فقره مجوز سرمایه گذاری غیرصنعتی که در شش ماه ابتدایی سال گذشته از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی برای سرمایه گذاران صادر شده بود تصریح کرد: این تعداد نشان دهنده افزایش ۳۱ درصدی تعداد مجوزهای صادره در نیمه نخست سال ۹۵ می‌باشد. وی همچنین در خصوص مجوزها و پروانه‌های بهره برداری صنعتی در محدوده منطقه آزاد انزلی طی شش ماه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: در این مدت تعداد ۳۵ پروانه صادر شده که در قیاس با دوره زمانی سال گذشته که ۲۰ مورد بوده، در حدود ۷۵ درصد رشد داشته است. مهندس مسرور با بیان اینکه طی این مدت ۱۷ جواز تأسیس صنعتی در محدوده منطقه صادره شده که بیانگر رشد۳۰ درصدی است، افزود: حوزه فعالیت این شرکت‌ها تولید محصولات هایتک، غذایی، نانو تکنولوژی، سلولزی، نساجی و الکترونیکی است.