لامپ‌های LED کاهش مصرف انرژی، کیفیت و ملاحظات زیست محیطی
محمد حیدری مدیر توسعه شرکت و صاحب امتیاز برند GLITE در ایران شرکت GLITE با ثبت لامپ‌های LED در کشور انگلستان به تولید انواع مرغوب لامپ‌‎ها و چراغهای LED در ابعاد، اندازه، شکل و توان‌های مختلف در کارخانه خود واقع در امارات متحده عربی اشتغال دارد. با توجه به نیاز روزافزون به تنوع در محصولات و همچنین در نظر گرفتن مصرف کمتر اینگونه لامپ‌ها ، کیفیت و دوام بیشتر و شکیل بودن، شرکت GLITE موفق شده است بازار مناسبی را برای محصولات خود که عمدتا از نوع COB هستند درمنطقه ایجاد نماید. لامپ های LED
(LED (Light Emitting Diode مخفف «دیود ساطع کننده نور» است و به قطعات نیمه‌هادی اشاره دارد که انرژی الکتریکی را مستقیما به نور تبدیل می‌کنند. یک قطعه نیمه هادی از دو جزء N و P تشکیل می‌گردد که در سمت N الکترون و در سمت P حفره‌ها غالب است. با اتصال این دو جزء به همدیگر و اعمال جریان الکتریسیته به مجموعه N-P الکترون‌ها به سمت حفره‌ها هدایت شده و با الحاق الکترون ها و حفره‌ها انرژی حاصله به صورت فوتون‌های نور ساطع می شود. با پیشرفت تکنولوژی، لامپ‌های LED توسعه یافته و مدل های SMD و COB از آخرین دستاوردهای صنعت در این زمینه است. مدل SMD یا Surface Mount Device به روش ساخت این نوع LED گفته می شود که درآن دیودها به صورت مستقیم روی مدار چاپی نصب می‌شوند. حال آنکه در COB یا Chips on Board مدارهای کوچک متعددی در کنار هم به صورت یک مجموعه تولید نور چیدمان می‌گردند.
لامپ‌های LED به عنوان آخرین دستاورد صنعت برای تولید روشنایی دارای مزایای فراوانی است که به مهمترین آنها به شرح ذیل اشاره می شود:
طول عمر: یک لامپ COB به طور متوسط ۵۰ هزار ساعت طول عمر دارد. در مقایسه با آن، لامپ‌های کم مصرف ۸ هزار ولامپ‌های رشته ای ۱،۲۰۰ ساعت عمر می‌کنند.
مصرف انرژی: لامپ LED بر حسب نور تولیدی به واحد «لومن» انرژی کمتری صرف می کند. در مقایسه لامپ LED با مصرف 6 وات معادل یک لامپ رشته ای 60 واتی و یک لامپ کم مصرف 13 واتی نور تولید می‌کند. جدول زیر مقایسه این مطلب را به صورت گسترده‌تری به نمایش می‌گذارد:
لامپ رشته‌ای (وات)لامپ کم‌مصرف (وات)لامپ LED (وات)شدت نور برحسب لومن
409-134-5450
۶۰۱۳-۱۵۶-۸۸۰۰
7518-259-131،100
۱۰۰۲۳-۳۰۱۶-۲۰۱،۶۰۰
15030-5525-282،600




ملاحظات زیست محیطی: لامپ‌های LED مانند منابع نور طبیعی به شمار می‌روند؛ به این مفهوم که برای ایجاد نور نیاز به ماده واسط ندارند و خود منبع نور هستند. با این شرح لامپ LED بسیار سازگار با محیط زیست بوده و از هیچ نوع گاز سمی مانند اکسیدهای جیوه مانند لامپ‌های معمولی در آن استفاده نمی‌شود. همچنین میزان تولید دی اکسید کربن لامپ LED حدود یک دهم لامپ رشته‌ای و یک سوم لامپ‌های کم مصرف است.
سایر مزایا: لامپ‌های LED به دمای پایین ، رطوبت و دفعات روشن و خاموش کردن حساس نیستند. لامپ‌های LED به محض برقراری جریان برق با حداکثر نور روشن می شوند. این لامپ‌ها بسیار با دوام بوده و عمدتا دچار خرابی و شکستگی نمی‌گردند. کیفیت روشنایی لامپ‌های LED بسیار بهتر از لامپ‌های معمولی است.
شرکت GLITE باهدف ارتقای کیفیت زندگی، کاهش مصرف انرژی و ملاحظات زیست محیطی، به ترویج استفاده از لامپ‌های LED اقدام نموده و امیدوار است محصولات این شرکت در بازار ایران با استقبال مصرف کنندگان همراه باشد.