همه چیز محتمل است؛ هک شده‌اید

به همان اندازه که راه‌های زیادی وجود دارد که شما به دنیای مجازی وصل شوید و به انواع و اقسامی از اطلاعات دست پیدا کنید به همان نسبت باگ‌هایی وجود دارد که باعث می شوند مسیر پرخطر هک شدن یا دزدیده شدن اطلاعاتتان به وسیله شخصی دیگر انجام شود.در بسیاری از مواقع هم تا مدت‌ها متوجه هک شدن خودتان نمی‌شوید و به همین علت تغییراتی که در هنگام کار با ابزارهای کامپیوتری‌مان ایجاد شده است را به چشم کندی پردازش اطلاعات از منبع می‌دانید. برای آگاهی از این موضوع که چطور هک شده‌ایم و چه باید کرد در ادامه با ما همراه باشید.

فایل‌هایتان کار نمی‌کند

یکی از مشخصات هک شدن این است که برخی از برنامه‌ها یا فایل‌ها کار نمی‌کنند یا باز نمی‌شوند یا برخی از فایل‌ها بدون خواست و اجازه شما از سیستم پاک شده‌اند یا رمزهای عبور عوض شده‌اند.ممکن است برخی از اطلاعات کامپیوتر شما در شبکه (معمولا اینترنت) قرار داده شده‌اند در حالی‌که شما اجازه این کار را نداده‌اید یا اینکه برنامه‌هایی را در سیستم خود می‌بینید که خودتان آنها را نصب نکرده‌اید. در برخی مواقع در حالی که مشغول انجام کاری هستید کامپیوتر شما مدام سعی دارد به شبکه متصل شود و محتویات فایل‌ها بدون خواست شما تغییر یافته‌اند.

پیام اخطار تقلبی آنتی‌ویروس

پیام‌های خطری که خیلی ناگهانی روی صفحه مانیتور ظاهر می‌شود تا به شما بگویند در خطر هستید، پیام‌های آنلاین تقلبی‌اند و نباید روی آنها کلیک کنید. اما همین که شما این پیام‌ها را می‌بینید به این معناست که احتمالا سیستم‌تان پیشاپیش آلوده شده است.

وجود هرزنامه در ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی

اگر در شبکه اجتماعی خود به تازگی تصاویر یا پیام‌های غیراخلاقی مشاهده می‌کنید یا ایمیل‌هایی حاوی مطالبی از این دست دریافت می‌کنید که مثلا «اگر روی لینک زیر کلیک کنید چه‌ها می‌شود» یا مثلا «بشتابید که تصویر فلان بازیگر لو رفت»، به این معنی است که احتمالا اکانت شما آلوده شده است. اگر اکانت ایمیل شما هک شده باشد، حتی ممکن است دوستان شما هم پیام‌های آلوده‌ای از سوی شما دریافت کنند که حاوی اینگونه هرزنامه‌ها است. این موارد زمانی دردسرساز می‌شود که کنترل اکانت را هم درنهایت از دست بدهید.

تغییر پسورد اکانت

اگر زمانی که تلاش می‌کنید به یکی از سرویس‌های آنلاین خود مثل ایمیل، هاست یا حتی حساب بانکی خود دسترسی پیدا کنید، با این پیام که پسورد شما درست نیست مواجه می‌شوید، احتمال زیادی هست که پسورد شما هک شده باشد. البته اگر مطمئن هستید که پسورد را درست وارد کرده‌اید.

تغییراتی ناخواسته در مرورگر اینترنتی یا دسکتاپ

مرورگر شما ناخواسته روی صفحه‌ای خاص باز می‌شود، نوار ابزاری (Toolbar) که شما نمی‌شناسید روی آن نصب شده یا تنظیمات مرورگر بدون هیچ دلیل واضحی تغییر کرده است. روی دسکتاپ یا بخش ابزارهای تسک بار ممکن است متوجه آیکون نرم‌افزاری ناشناس شوید، چنین نشانه‌هایی می‌تواند خبر از نقصی امنیتی در سیستم شما بدهد.

رفتار عجیب موس کامپیوتر

نشانگر موس شما در صفحه به دلخواه خودش حرکت می‌کند، نه فقط حرکت تصادفی بلکه گاهی حتی برنامه‌ای را اجرا کرده یا به وب‌سایتی وارد می‌شود. خوشبختانه این نوع از هک اتفاق بسیار نادری است.

کسی شما را زیرنظردارد!

چراغ وضعیت وب‌کم شما خود به خود خاموش و روشن می‌شود یا حس می‌کنید چیزی در سیستم درست نیست. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاده، شما حتما هک شده‌اید. این نوع هک همان اتفاقی بود که سال پیش سروصدای زیادی در آمریکا به پا کرد.

حالا باید برای پاکسازی سیستم خود از ویروس چند گام اساسی بردارید.

فورا اتصال خود را از اینترنت قطع کنید. بررسی کنید که آیا برنامه جدیدی (از قبیل برنامه‌های ضدویروس یا ضدجاسوس) در سیستم نصب شده است یا نه. همچنین بررسی کنید که آیا برنامه‌هایی هستند که درست باز نشده یا اجرا نشوند؟کامپیوتر خود را به کمک یک برنامه آنتی‌ویروس یا ضدجاسوسی که به آن اعتماد دارید اسکن کرده و پاکسازی کنید. تاکید می‌شود که این کار را تنها توسط برنامه‌های مطمئن انجام دهید. از فایل‌های مهم خود بر روی CD یا DVD یا حافظه USB پشتیبان تهیه کنید.اگر قبلا از وضعیت مطمئن ویندوز خود بک آپ گرفته‌اید، آن را با امکان System Restore ویندوز بازگردانی کنید تا سیستم شما به حالت قابل اطمینان قبلی برگردد. در غیر این صورت، اقدام به نصب مجدد ویندوز کنید.توجه داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابر این آنتی‌ویروس و نرم‌افزار‌های امنیتی خود را همواره آپدیت کنید. از فایل‌های مهم خود (مثل عکسهای خانوادگی، مستندات) در یک درایو رمزنگاری شده USB پشتیبان تهیه کرده و به خوبی از آنها نگهداری کنید.

از نرم‌افزار‌های امنیتی نیز می‌توانید برای رمزگذاری اطلاعات مهم مثل حسابهای بانکی و پسورد‌ها و... استفاده کنید. برای آنکه در هنگام هک شدن، مجبور به تعویض یا نصب دوباره ویندوز نشوید، از نرم‌افزار‌هایی که امکان تهیه پشتیبان و بازیابی ویندوز را دارند استفاده کنید.به هر سایت دانلودی اطمینان نکنید. سایت‌های دانلود غیر معتبر ممکن است خواسته یا ناخواسته حاوی فایل‌های مخرب و آلوده باشند. اگر سیستم خود را به‌طور مرتب کنترل نکرده و متوجه هک شدن آن نشوید، ممکن است کار به‌جایی برسد که اطلاعات مهمی را از دست بدهید که خسارت‌های مادی یا معنوی برای شما داشته باشد.در صورت برطرف نکردن مشکلات امنیتی که هکر برای سیستم شما ایجاد کرده است، ممکن است کامپیوتر شما به شکل یک Zombie درآید. یعنی کامپیوتری که هکر کنترل آن را کاملا به دست گرفته، به کمک آن به سایر کامپیوترها یا شبکه‌ها حمله کرده و فعالیت‌های غیرقانونی خود را توسط سیستم شما انجام دهد.