مرزهای جدید فورد در مصرف هیبرید

در حالی که رقابت میان خودروهای برقی با پرچمداری تسلا در جریان است، در دنیای ماشین‌های هیبریدی فورد فیوژن ۲۰۱۷ حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد. خودروهای هیبریدی عموما با یک موتور بنزینی یا دیزلی در ارتباط با موتوری برقی نیروی لازم برای حرکتی نرم و با مصرف پایین را در اختیار خودرو قرار می‌دهند. شرکت فورد به‌عنوان خودرو‌سازی مطرح محصولات متنوعی را در خط تولید خود در نقاط مختلف دنیا تولید می‌کند.

محصولات فورد عموما شهرت زیادی دارند و تنوع بالایی از خودروهای کوچک تا تراک‌های بزرگ و قدرتمند توسط این خودرو‌ساز تولید می‌شوند. فورد به کمک تجربه طولانی در خودرو‌سازی در تلاش بوده تا فناوری و زیبایی در طراحی، نقطه قوت محصولاتش باشد. فورد با اعلام این خبر که نسخه ۲۰۱۷ از فورد فیوژن می‌تواند تا ۶۱۰ مایل (۹۸۱ کیلومتر) را تنها با یک‌بار سوختگیری طی کند از قابلیت‌های بالای این نسخه پرده‌برداری کرده است. در مقایسه با گذشته، فورد توانسته ۶۰ مایل بیشتر با همان مقدار سوخت حرکت کند که از نظر صرفه‌جویی در انرژی دستاورد خوبی به‌حساب می‌آید. فورد در این نسخه از خودرو از موتور بنزینی با حجم ۲ لیتر استفاده می‌کند که موتور برقی با قدرت ۸۸ کیلووات این خودرو می‌تواند تا ۲۱ مایل (۳۴ کیلومتر) خودرو را حرکت دهد. البته مشتریان می‌توانند انتخاب دیگری نیز برای موتور داشته باشند که از تنوع بالایی نیز برخوردار هستند. این موتورها از ۵/ ۲ لیتری ۴ سیلندر هستند تا ۵/ ۱ لیتری اکوبوست با فناوری روشن - خاموش خودکار یا اگر مشتریان به موتورهای قدرتمند‌تری نیاز داشته باشند موتور ۷/ ۲ لیتری و ۶ سیلندر نیز در دسترس است. در نسخه ۲۰۱۷ با موتور ۲ لیتر اکوبوست، این خودرو در زمان فعال بودن هر دو موتورش می‌تواند ۱۸۸ اسب‌بخار نیرو تولید کند که برای سدانی با ابعاد فورد فیوژن کاملا مناسب است. خودروهای هیبریدی با استفاده از موتورهای برقی دامنه حرکتی پایینی دارند و اغلب به موتور بنزینی وابسته هستند. دامنه حرکتی بالا و مصرف پایین از ویژگی مهم خودروهای هیبریدی هستند. قیمت فورد فیوژن ۳۳ هزار دلار تعیین شده است که برای خودرویی با این قابلیت و مجهز به فناوری روز کاملا رقابتی است. مصرف بسیار پایین موتور چهار سیلندر این مدل از فورد راز قابلیت بالای این خودرو در طی کردن مسافت‌های طولانی بدون سوختگیری است.

میزان مصرف این خودرو 47 مایل به ازای هر گالن سوخت در حالت رانندگی ترکیبی (داخل شهر و بزرگراه) اعلام شده است و یک باک پر این خودرو می‌تواند 14 گالن سوخت را در خود جای دهد. باتری‌های استفاده شده در این مدل از نوع 6/ 7 کیلو واتی است و در مقایسه با خودروهای برقی مانند آئودی یا تسلا که از باتری‌های 95 کیلوواتی استفاده می‌کنند بسیار ضعیف به نظر می‌رسد که این موضوع به دلیل هیبرید بودن خودرو توجیه‌پذیر است. فورد تلاش کرده است تا با قرار دادن حداکثر امکانات مورد‌نیاز در یک سدان رضایت مشتریانش را جلب کند، سیستم‌های موقعیت‌یابی، باز شدن درها بدون کلید، کروز کنترل، انواع سنسورها پارک و دوربین دنده عقب، سیستم‌های صوتی ارتقا یافته در این خودرو در نظر گرفته شده است. با وجود پک باتری در صندوق عقب خودرو، فضای کافی همچنان برای قرار دادن وسایل سرنشینان وجود دارد. رانندگی با این خودرو کاملا بی‌سر و صدا صورت می‌گیرد و از این نظر فورد تلاش کرده است تا صدای محیط وارد خودرو نشود. فورد فیوژن در نسل‌های گذشته خود نیز اصل مصرف پایین سوخت را رعایت کرده است. در مدل 2012 فورد از موتور 5/ 2 لیتری دیزلی و 4 سیلندر در کنار موتوری برقی استفاده می‌کرده است که در ترکیب با هم می‌توانسته 191 اسب بخار قدرت تولید کند که محصول جدید با تغییر سوخت و کاهش مقدار توان خودرو و البته حجم محسوس موتور قدرت کمی را از دست داده است اما در مقابل می‌تواند مسافت بیشتری را طی کند. فورد فیوژن به‌عنوان سدانی بروز توانسته است قابلیت‌های خودروهای اسپرت را هم در خود جای دهد. پیش از این فورد محصول هیبرید دیگری با نام C-Max نیز تولید کرده است که با اندازه کوچکش توانست از فروش بالایی برخوردار شود. این خودروی چهار در هاچ بک با مصرف فوق‌العاده پایین سوختی که دارد مورد توجه هیبرید دوستانی قرار گرفته است که به قیمت خودرو و هزینه سوخت آن برایشان اهمیت بیشتری دارد. البته فورد فیوژن با اندازه‌ای به مراتب بزرگتر و با داشتن 5 صندلی مورد استفاده بیشتری دارد. خودروهایی در این سطح برای استفاده‌های روزمره کاربرد زیادی دارند و به نظر می‌رسد استفاده از چنین خودروهایی در آینده نزدیک با استقبال گسترده‌تری مواجه شود و به دلیل توجه خاص به موضوع مصرف سوخت با همه‌گیر شدن این خودروها می‌توان به کنترل آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی امیدوار بود.