ارتباط خود را با افراد مسموم محدود کنید (قسمت اول)

مترجم: هوتسا عسکری‌نسب

افراد مسموم از منطق سرپیچی می‌کنند و برخی از آنها هم از تاثیر منفی که به روی اطرافیان خود به جای می‌گذارند بی‌اطلاع هستند و عده دیگر هم به نظر می‌رسد که از ایجاد هرج و مرج و عصبانی کردن دیگران احساس رضایت می‌کنند. از آنجا که یادگیری چگونگی ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف بسیار مهم است اما در مورد افراد واقعا مسموم، ارزش ندارد که انرژی و زمان خود را صرف شناخت چنین افرادی که مسبب ایجاد پیچیدگی‌های غیرضروری، نزاع و استرس می‌شوند، کنید.

بر اساس پژوهش‌های اخیر که در دانشگاه فریدریش شیلر آلمان انجام گرفته ثابت شده تا چه اندازه افراد مسموم خطرناک هستند. همان‌طور که در معرض محرک‌های گوناگون قرار گرفتن موجب احساسات منفی قوی در انسان می‌شود داشتن ارتباط با افراد مسموم نیز موجب پاسخ استرس عظیمی در مغز می‌شود. خواه آنها افرادی با دید منفی، دارای ظلم و ستم یا سندرم قربانی باشند، مغز شما را تحت استرس و فشار شدید قرار می‌دهند که باید به هر قیمتی شده از داشتن ارتباط با چنین افرادی دوری کرد. طبق مطالعات انجام شده بسیار، استرس تاثیر منفی و پایداری بر مغز دارد. در معرض استرس بودن حتی برای چند روز، یاخته‌های عصبی در هیپوکامپ را که ناحیه مهمی در مغز است و مسوول حافظه و استدلال است خدشه‌دار می‌کند، در معرض استرس بودن برای چند هفته موجب آسیب غیرقابل برگشت سلول‌های مغز می‌شود و همچنین در مجاورت استرس برای ماه‌ها، موجب از بین رفتن سلول‌های مغزی به‌طور دائمی می‌شود. افراد مسموم نه تنها شما را به بدبختی می‌کشانند بلکه برای شما مضر نیز هستند. توانایی کنترل احساسات و حفظ آرامش در شرایطی که تحت فشار هستید، رابطه مستقیمی با عملکرد شما دارد.

بر اساس تحقیقاتی که به روی بیش از یک میلیون نفر انجام شده است، نود درصد مدیران عالی در شرایط استرس، مهارت فوق‌العاده‌ای در مدیریت کردن احساسات خود به‌منظور حفظ آرامش و مسلط بودن دارند. یکی از بزرگ‌ترین مزایایی که چنین مدیرانی دارند، توانایی شناسایی افراد مسموم و دور ماندن از آنها است. اغلب گفته می‌شود که شخصیت هر فرد تحت تاثیر پنج نفر از افرادی است که بیشتر زمان خود را با آنها می‌گذراند و اگر اجازه دهید حتی یکی از این افراد، شخص مسمومی باشد به‌زودی متوجه خواهید شد که تا چه اندازه این فرد قادر است مانع انجام کارها و پیشرفت شما شود. در ابتدا باید افراد مسموم را شناسایی کنید سپس می‌توانید امیدوار باشید تا آنها را از خود، دور نگاه دارید. به‌منظور برطرف کردن این مشکل، به نظر می‌رسد بهترین راه حل پیشنهادی، تفکیک افراد مزاحم یا افراد پر دردسر از اشخاصی باشد که واقعا مسموم هستند. آنچه در این مقاله به آن اشاره شده، ۵ گونه از افراد مسمومی هستند که بهتر است از آنها تا حد امکان فاصله گرفت تا خود به یکی از این افراد تبدیل نشوید.

1. افراد شایعه پراکن

افراد سخن‌چین از بدبختی دیگران لذت می‌برند. امکان دارد در ابتدا دقت در اشتباهات شخصی یا حرفه‌ای دیگران، سرگرم‌کننده باشد اما در طول زمان خسته‌کننده است و موجب احساس بدی شده و همچنین به افراد دیگر لطمه وارد می‌کند. به جای اینکه وقت خود را صرف صحبت کردن درباره بدبختی دیگران کنید، می‌توان از مسائل مثبت زیادی صحبت به میان آورید و مطالب فراوانی از افراد جالب یاد بگیرید.

2. افراد احساساتی

بعضی از افراد مطلقا هیچ کنترلی به روی احساسات خود ندارند، به شما صدمه خواهند زد و احساساتی از قبیل عصبانیت و گناه خود را بر سر دیگران خالی می‌کنند و این در حالی است که تصور می‌کنند مسبب تمام ناراحتی‌های آنها افراد دیگر هستند. بسیار سخت است تا افراد احساساتی را از زندگی شخصی خود کنار گذاشت زیرا عدم کنترل آنها به روی احساسات باعث می‌شود که احساس بدی نسبت به آنها داشته باشید. هنگام شرایط سخت این افراد از شما برای بیرون‌ریزی احساسات بد خود استفاده می‌کنند که به هر قیمتی شده باید از ارتباط با آنها اجتناب کرد.

3. قربانیان

شناسایی افراد قربانی بسیار دشوار است زیرا در ابتدا با مشکلات آنها همدردی می‌کنید. اما با گذشت زمان، متوجه می‌شوید که آنها در تمام اوقات دارای مشکلاتی هستند. قربانیان هر مانع کوچکی را به یک کوه غیرقابل عبور تبدیل کرده و با این بهانه شانه از زیر بار هرگونه مسوولیتی خالی می‌کنند. آنها از شرایط سخت به‌عنوان فرصت‌هایی به‌منظور یادگیری و پیشرفت استفاده نمی‌کنند در عوض فرصت‌ها را یک نوع شکست قلمداد می‌کنند. طبق گفته یک ضرب‌المثل قدیمی: «درد غیر قابل اجتناب اما رنج اختیاری است.» افرادی که در زندگی خود درد و رنج را انتخاب می‌کنند، تبدیل به قربانیانی می‌شوند که جامعه از آنان به عنوان افراد مسموم یاد می‌کند.

4. افراد خودشیفته

چنین افرادی از اینکه نمی‌توانند با دیگران رابطه احساسی نزدیکی برقرار کنند، باعث شکست شما شده یا باعث می‌شوند قدرت خود را از دست بدهید معمولا می‌توانید حدس بزنید چه زمانی با افراد خود شیفته در ارتباط هستید زیرا احساس تنهایی می‌کنید. این احساس به این دلیل اتفاق می‌افتد زیرا تا آنجا که به آنان مربوط می‌شود، هیچ دلیلی وجود ندارد که ارتباط واقعی بین آنها و فرد دیگری برقرار شود. شما صرفا برای این گونه افراد ابزاری هستید تا اعتماد به نفس خود را به دست آورند.

5. افراد حسود

برای افراد حسود همیشه مرغ همسایه غاز است. حتی اگر اتفاق عالی برای آنها در زندگی رخ دهد به هیچ وجه احساس رضایت نمی‌کنند به این دلیل که سرنوشت خود را با دنیا می‌سنجند درحالی‌که باید از درون احساس رضایت داشته باشند. اگر با دقت این مساله را بررسی کنید همیشه فردی وجود دارد که نسبت به شما از کارآیی بهتری برخوردار است. گذراندن زمان بیش از حد در کنار افراد حسود بسیار خطرناک است زیرا شما هم ممکن است تحت تاثیر خلق و خوی آنها قرار گرفته و موفقیت‌های خود را بی‌اهمیت تلقی کنید.

ادامه دارد...

منبع: Entrepreneur