دنیای اقتصاد: فراری می‌خواهد تیر خلاص را شلیک کند. بعد از آن جنجالی که مدل اف.اف به پا کرد، حالا وقت انتقام فرا رسیده است. اسب سرکش مارانلو می‌‌خواهد برای مک‌لارن ۶۵۰ اس، پورشه ۹۱۱ توربو اِس، آستو‌ن‌مارتین ونکوئیش و شاید مهم‌تر از همه لامبورگینی هوراکان تبدیل به یک کابوس تلخ شود. سوپراسپرت‌هایی که هرکدام به نوبه خود از نقاط ضعف و کمبودهای آن فراری حداکثر استفاده را برده بودند. اکنون ایتالیایی‌ها بازگشته‌اند تا از هموطن و غیرهموطن تاوان بگیرند. محصول جدید برای شرکت حکم یک جبران را دارد. این را می‌شود از روی طراحی‌اش هم فهمید. چهره‌ای که با کمترین تغییرات ممکن بازآفرینی شده است. این یعنی تمام فکر و ذکر فراری، مسائل فنی بوده است. این اقدام برای خودرویی که پیشرانه‌اش آنقدر بهینه‌شده بود که حتی جای اضافه شدن یک اسب‌بخار دیگر را نداشت، یک معجزه به حساب می‌آید. فراری برای رها شدن از شر آن همه انتقاد، دست به ساخت جی‌تی‌سی۴ لوسو زد. یک جادوی به تمام معنا. ابرهیولایی که به طرزی باورنکردنی پوست انداخته است. فرمت منحصر به فرد ساختار بدنه و نوع انتقال قدرت این خودرو، آن را به یکی از بهترین جی‌تی‌های فعلی دنیا بدل کرده است. این یک ادعا نیست. خواهید دید! حتی متعصب‌ترین طرفداران فراری هم بر این باورند که طی تاریخ باشکوه این شرکت، گاهی محصولاتی آمده‌اند و رفته‌اند که آنچنان خاطره خوبی برای مشتریان به جای نگذاشته‌اند. سال ۲۰۰۴، دوران جولان مورسیه‌لاگوها (سوپراسپرت لامبورگینی)، دی‌بی‌۹ها (سوپراسپرت آستون‌مارتین‌) و گرندتوریزموها (سوپراسپرت‌ مازراتی) به حساب می‌آمد. این وسط سر فراری به‌عنوان اسطوره اسپرت‌سازی بی‌کلاه مانده بود تا اینکه با رونمایی از جانشین مدل محبوب ۴۵۶ اِم، به اسم ۶۱۲ اسکاگلیتی (یا اسکاییتی با تلفظ ایتالیایی) ورق را به سود خودش برگرداند.

اف.اف؛ نه‌چندان موفق

حتی متعصب‌ترین طرفداران فراری هم بر این باورند که طی تاریخ باشکوه این شرکت، گاهی محصولاتی آمده‌اند و رفته‌اند که آنچنان خاطره خوبی برای مشتریان به جای نگذاشته‌اند. سال 2004، دوران جولان مورسیه‌لاگوها (سوپراسپرت لامبورگینی)، دی‌بی‌9ها (سوپراسپرت آستون‌مارتین‌) و گرندتوریزموها (سوپراسپرت‌ مازراتی) به حساب می‌آمد. این وسط سر فراری به‌عنوان اسطوره اسپرت‌سازی بی‌کلاه مانده بود تا اینکه با رونمایی از جانشین مدل محبوب 456 اِم، به اسم 612 اسکاگلیتی (یا اسکاییتی با تلفظ ایتالیایی) ورق را به سود خودش برگرداند. این کوپه سایز بزرگ همان‌چیزی بود که همیشه از فراری انتظار داشتیم. زیبا، سریع و قوی. 612 با ساختار تمام آلومینیومی خود، سنت گرانبهایی که از مدل افسانه‌ای 360 مودنا باقی مانده بود را زنده کرد. این خودرو مجهز به یک پیشرانه 7/ 5 لیتری 12 سیلندر V شکل تنفس طبیعی بود. با خروجی 533 اسب‌بخاری و گشتاور 589 نیوتن‌متری. تجربه کردن سرعت نهایی 320 کیلومتر در ساعتی و شتاب صفر تا صد 2/ 4 ثانیه‌ای نه برای فراری تعجب‌برانگیز بود و نه برای این خودرو. روال بی‌نظیر تولید و فروش این خودرو در سال 2008 با یک شوک بزرگ روبه‌رو شد. در این سال بر اساس شکایت یکی از مالکان نسبت به نقص عملکرد جعبه‌دنده، کلیه مدل‌های 2005 تا 2007 به‌صورت جهانی فراخوانی شد. اگرچه فراری طبق عادت برنامه‌ای برای تولید طولانی‌مدت این مدل نداشت ولی همین ایراد فنی سوت پایان ساخت 612 را زودتر از انتظار به صدا درآورد و این خودرو در سال 2011 از خط تولید پایین کشیده شد. این یعنی باز هم شرکت باید با همان چالش همیشگی مواجه شود؛ معرفی یک جانشین.

خودرویی که هم بتواند موفقیت ۶۱۲ را تکرار کند، هم زیباتر باشد، هم قوی‌تر و هم محبوب‌تر. فراری درست همان سالی که محصول با محصول فوق خداحافظی کرد، با فرزند جدیدی به بازار برگشت. خودرویی شوکه‌کننده به اسم اف.اف که از نظر ساختار و طراحی به‌عنوان یک مدل نوآورانه در کل تولیدات شرکت به حساب می‌آمد. فراری فوق اولین خودروی ایتالیایی‌ها بود که به‌صورت «شوتینگ بریک» طراحی شده بود. یعنی یک هاچ‌بک کوپه چهار نفره با انتهایی کشیده. چیزی مانند یک استیشن ۲درب. این ایده برای شرکتی که طی ۱۰۰ سال اخیر اغلب کوپه‌های فول‌سایز تولید می‌کرد، کمی فانتزی به نظر می‌رسید. به همین خاطر بود که از همان روز رونمایی در نمایشگاه ۲۰۱۱ ژنو سوئیس، با موجی از انتقادها روبه‌رو شد. اما هرچه بود اف.اف یک فراری بود با محبوبیتی تضمین‌شده. خودرویی که درون سینه‌اش یک قلب عظیم‌الجثه ۳/ ۶ لیتری ۱۲ سیلندر Vشکل به قدرت ۶۵۱ اسب‌بخار تعبیه شده بود. با این خروجی می‌توانست صفر تا صد را در تنها ۷/ ۳ ثانیه بپیماید و بعد از آن به سرعت نهایی ۳۳۵ کیلومتر در ساعتی برسد. این اعداد و ارقام برای فراری رکورد سریع‌ترین خودروی چهار نفره دنیا را به ارمغان آورد. شرکت در فاز اول به چیزی که می‌خواست رسیده بود؛ یعنی افزایش توان فنی. اما در فاز دوم یعنی کسب موفقیت و محبوبیت نسخه قبلی کمی با مشکل روبه‌رو شده بود.

بحث فرمت ظاهری اف.اف از یکسو و مبحث جدید چهار چرخ متحرک بود آن از سوی دیگر جنجال بسیاری را پدید آورد. فراری تا پیش از این تجربه ساخت یک خودروی اسپرت دو دیفرانسیل را نداشت. به همین خاطر مشتریان سنتی‌ آن خیلی سخت و دیرهنگام می‌توانستند با نوع فرمان‌پذیری و هندلینگ آن کنار بیایند. تردیدی نیست که غول‌ساز مارانلو این محصول را تنها برای رقابت با رقیب هموطن خود یعنی لامبورگینی که با گالاردو فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کرد، ساخته بود. شرکتی که سال‌ها در زمینه ساخت سوپراسپرت‌های دو دیفرانسیل تجربه به دست آورده بود و بالطبع مشتریانش نیز با نحوه رانندگی با آن آشناتر بودند. توقف زودهنگام تولید اف.اف برای فراری یک شکست محسوب می‌شد. اما در مقابل می‌دید که استقبال کمتر از پیش‌بینی است. بنا بر این شرکت تصمیم گرفت با کاهش تولید این مدل، تمرکز فروش را روی دیگر محصولات بگذارد. استراتژی‌ که روند تولید اف.اف را تا همین سال 2016 هم کشاند. اما پیش از آن، رونمایی از محصول جدید لامبورگینی یعنی هوراکان که در حقیقت جانشین گالاردو محسوب می‌شد، کار را برای او سخت کرد. این گاو وحشی خشن‌تر، سریع‌تر و قوی‌تر از نسخه قبلی بود. فراری سرانجام بهترین بهانه را به دست آورد تا چاره‌ای برای اتمام روند تولید اف.اف داشته باشد. به همین خاطر خیلی سریع و بدون اعلام قبلی از جانشین او یعنی جی‌تی‌سی4 لوسو رونمایی کرد.

ورق برمی‌گردد

مهندسان برای اینکه نشان بدهند، چیزی که ساخته بودند آنقدرها که گفته می‌شد، بد نبوده، روی همان ساختار بدنه پروژه جدید را استارت زدند. یعنی محصول جدید همچنان با فرمت شوتینگ بریک آمده بود. شرکت آنچنان در زمینه فنی دست به جنون زده بود که به گفته برخی از کارشناسان، اگر هر برند دیگر پیشرانه آن را طراحی کرده بود، بدون شک امکان منفجر شدن بلوک آن وجود داشت. لوسو مجهز به همان قلب 3/ 6 لیتری 12سیلندر Vشکل قبلی بود. پیشرانه‌ای با زاویه مرکزی 65 درجه و بدون توربوشارژر و سوپرشارژر (موتور تنفس طبیعی) اما حالا به لطف سیلندرهای قطورتر 94 میلی‌متری و ضریب تراکم 5/ 13 بر یک، سبک‌تر شدن بدنه و بهینه‌‌سازی دم و بازدم، قدرتش تا مرز باورنکردنی 690 اسب‌بخار در 8000 دور در دقیقه و گشتاورش تا 697 نیوتن‌متر در 5750 دور در دقیقه بالا آمده بود. تقویتی وحشتناک برای قلبی که خود پیش‌تر یکی از بهترین بازده‌ها را داشت. از نظر تئوری، پیشرانه این خودرو به ازای هر لیتر از حجم خود می‌تواند 7/ 108 اسب‌بخار نیرو و 3/ 111 نیوتن‌متر گشتاور فراهم ‌کند. این اعداد ماحصل سیلندرهایی است که هر کدام 8/ 521 سی‌سی حجم دارند. اگر وزن خالص فراری جی‌تی‌سی را 1790 کیلوگرم در نظر بگیریم، آن وقت است که به نسبت قدرت به وزن عالی 380 اسب‌بخار به ازای هر تن می‌رسیم. این محصول با طول، عرض و ارتفاع 4922، 1980و 1383 میلی‌متر یکی از بزرگ‌ترین شوتینگ بریک‌های دنیا به حساب می‌آید. به خصوص وقتی فاصله محوری 2990 میلی‌متری آن خودنمایی می‌کند. البته نباید او را با مرسدس‌بنز سی‌ال‌اس ShootingBrake مقایسه کرد.

چراکه محصول آلمانی به‌صورت چهار درب تولید شده بود و نمونه ایتالیایی به‌صورت ۲درب. با توجه به ۴WD (چهار چرخ متحرک) بودن فراری فوق، نحوه توزیع وزن آن به‌شدت اهمیت دارد. فراری با استادی تمام کاری کرده است که ۴۷درصد وزن روی محور جلو و الباقی ۵۳درصد روی محور عقب انباشته شده است. این توزیع وزن از این جهت استادانه خوانده شده که روی محور جلو جرم سنگین بلوک پیشرانه و پوسته جعبه‌دنده را نیز داریم. شرکت به‌صورت اختصاصی برای این فرزند خود از تایرهای ۳۵/ ۲۴۵ میلی‌متری ۲۰ اینچی برای همه چرخ‌ها استفاده کرده است. رینگ و لاستیک‌هایی نه‌چندان بزرگ که البته هماهنگی خوبی با طراحی خودرو دارند. این چرخ‌ها در محور جلو به دیسک ترمزهای ۳۹۸ میلی‌متری و در محور عقب به دیسک‌های ۳۶۰ میلی‌متری مجهز شده‌اند. با وجود آن همه قدرت و گشتاور و البته یک جعبه‌دنده ۷ سرعته نیمه اتوماتیک فرمولا، دستیابی به شتاب صفر تا صد ۴/ ۳ ثانیه‌ای نباید برای هواداران چندان تعجب‌برانگیز باشد. شتاب صفر تا ۲۰۰ آن نیز ۵/ ۱۰ ثانیه اعلام شده است. متوقف کردن این غول آهنی ۷/ ۱ تنی در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها به ۳۴ ثانیه زمان نیاز دارد. این عدد در سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به ۱۳۸ ثانیه می‌رسد. پیمایش یک‌چهارم مایل یا ۴۰۲متر با این خودرو در ۱۱ ثانیه انجام می‌شود. با حداکثر سرعت ۳۳۵‌کیلومتر در ساعت، به نظر نمی‌رسد رقیبی بتواند به گرد پایش هم برسد. فراری همچنان عقیده‌ای درباره کاهش مصرف سوخت ندارد. چراکه جی‌تی‌سی۴لوسو در هر ۱۰۰ کیلو کمتر از ۱۵ لیتر سوخت مصرف نمی‌کند.

نظر دیگران

MOTOR TREND

سال ۲۰۱۷ برای اسب سرکش به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. دنیا برای فرزند خشن مارانلو، فرش قرمز باشکوهی پهن کرده است. مهندسان به واقع که دست به یک معجزه زدند. آنها از دل خودرویی که از گوشه و کنار مدام با انتقاد روبه‌رو می‌شد، خودرویی بیرون کشیدند که بی‌شک باعث تحسین مخالفان هم شده است. دنیای دو دیفرانسیل‌های فراری دستخوش یک انقلاب شده است. اگر جی‌تی‌سی۴لوسو با موفقیت از این مخمصه بیرون بیاید آن وقت است که می‌توان انتظار داشت مابقی تولیدات شرکت نیز با همین ساختار تولید شوند.

TOP GEAR

باید اعتراف کرد که هرچقدر هم که اف‌اف با انبوهی از انتقادها روبه‌رو شده بود ولی به طرزی عجیب فراری رابطه خوبی با سیستم چهار چرخ متحرک برقرار کرده است. اگر این نوع انتقال قدرت روی جی‌تی‌سی۴لوسو اعمال نمی‌شد، شک نکنید که آن را روی یک محصول نوظهور می‌دیدیم. کیک خانگی ایتالیایی‌ها حالا به جای شکر، فلفل دارد. طبیعی است که طعمش به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید. البته شرکت هم برنامه‌ای برای جلب کردن نظر همه ندارد. این خودرو آنقدر خوب است که می‌توان آن را با ۴۸۸ هم مقایسه کرد.

CAR ADVICE

آیا این یک معذرت‌خواهی به سبک ایتالیایی است؟ شاید هم یک جبران مافات. پروژه محافظه‌کارانه فراری برای حضور خاضعانه در دنیای اسپرت‌های شهری با اف‌اف، چندان مقبول واقع نشد. اساسا رفتار دوستانه به فراری نمی‌آید. به همین خاطر بوده که مارانلویی‌ها ناگهان کنترل خود را از دست دادند و با معرفی لوسوی ۳۰۰ هزار دلاری، عدم علاقه خود برای حضور در دنیای پیرمردهای شیک‌پوش را اعلام کردند. در حقیقت این تخصص نیسان با جی‌تی‌آر بوده که بتواند هم شهر و پیست را در تصرف خود بیاورد.

CAR MAGAZINE

برای فراری، فیس‌لیفت یک پدیده مضحک است. به‌طور کلی محصولات جدید آنها به قصد تغییر چهره تولید نمی‌شوند. تازه‌واردها می‌آیند تا به قبلی‌ها نشان دهند می‌شود چیزی قوی‌تر و سریع‌تر نیز ساخت. تغییر انقلابی نام خودرو نشان از آن دارد که شرکت اکیدا مایل است بین جی‌تی‌سی۴لوسو و اف‌اف فرق قائل شود. حتی اگر چهره‌‌شان تا حدودی هم شبیه به هم شده باشد. این خودرو یکی از دیجیتالی‌ترین تولیدات فراری نیز به حساب می‌آید. استفاده از یک نمایشگر ۲۵/ ۱۰ اینچی در داخل کابین که توسط آن می‌شود تقریبا کلیه فرامین لازم را به مغز هوشمند خودرو داد، ایده‌ای است که پیش‌تر تجربه‌اش نکرده بودیم.