اولویت دولت؛ مردم و مصالح کشور
دنیای اقتصاد، سید مهرداد امیرکلالی-علی ظفرزاده نماینده اسبق مردم مشهد ، عضو کمیسیون صنایع و معادن و عضو کمیته ارتباطات و مخابرات در دوره ششم مجلس شورای اسلامی بوده است. در کارنامه خود سابقه مدیریت اداره کار و امور اجتماعی استان خراسان بزرگ و عضویت در هیات مدیره ایران‌خودرو خراسان را دارد. وی هم‌ اینک عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی و دبیرکل «جمعیت تولیدگرایان ایران» است، تشکلی که در وزارت کشور به ثبت رسیده و عضو خانه احزاب است.
معتقد است که اقدامات خوبی در زمینه توسعه اقتصادی و صنعتی در سطح استان و پاسخ به مطالبات مردم در مجلس ششم صورت گرفت. به چالش‌های دوران نمایندگی خود اشاره می‌کند و از بعضی از آن‌ها با عنوان چالش‌های پر خطر یاد می‌کند. اعتقاد دارد که در برخی موارد با مجلس باید تأمل بیشتری داشت و بعضی مطالبات را به وقت مقتضی موکول می‌کرد. از وضعیت سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که سازمان بعد از چند سال به آرامش رسیده و در حال برنامه‌ریزی برای خدمت رسانی و توسعه است. مانند دیگر اصلاح طلبان به اجماع نامزدهای جریان اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال آینده امیدوار است. مشروح گفت‌وگوی ما با علی ظفرزاده را در ادامه می‌خوانید.

در دوران نمایندگی شما بیشترچه مشکلاتی گریبان توسعه شهر مشهد را گرفته بود؟
مجلس ششم در شرایطی شکل گرفت که مطالبات انباشته جامعه، لبریز از انتظارات مدنی، اجتماعی و سیاسی بود؛ و مردم هم به شعارهای داده شده رأی دادند.بنابراین فضای غالب مجلس، پیگیری خواسته‌های مردم بود. مطبوعات، رسانه‌ها، محافل و فضای عمومی متأثر از دولت و مجلس، شاداب و بانشاط شده بود. همچنین در این دوره، اصلاح قانون مالیات، واردات و صادرات تعرفه‌ها، قانون سرمایه‌گذاری خارجی، تجمیع عوارض، رفع انحصارات و... فضا را برای سرمایه‌گذاری، توسعه کارآفرینی، کسب و کار صادرات و واردات مهیا کرد. تورم کاهش یافت، سرمایه‌گذاری رونق گرفت، اشتغال رشد پیدا کرد و میزان بیکاری کمتر شد. روابط خارجی نیز مدام در حال گسترش و گفتمان حاکم به نفع مردم در حال چرخش بود. بنابراین همه عوامل محیطی، امید و نشاط را فراهم می‌کرد. استان خراسان هم متأثر از فضای عمومی کشور بود.در دوره چهارساله مجلس ششم، مهمترین کار نمایندگان، تقسیم استان به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی بود که امروزه برکاتش را می‌بینیم.
خراسان شمالی و خراسان جنوبی به سرعت در حال رشد و شکوفایی است. ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی شمال و جنوب از قوه به فعل درآمده‌اند و در مسیر توسعه هستند. در آن مقطع، بودجه استان بیش از ۱۵۰ درصد رشد یافت و دولت تحت فشار برخی شخصیت‌ها، تمایل به تقسیم استان نداشت و با افزایش بودجه می‌خواست رضایت نمایندگان را به دست آورد تا از تقسیم صرف‌نظر کنند که در نهایت هم تقسیم به سرانجام رسید و هم اعتبارات بی‌سابقه‌ای به استان تخصیص یافت.
تا پیش از مجلس ششم هیچ بزرگراهی در استان وجود نداشت، با پیگیری‌های نمایندگان تمام راه‌های استان دارای اعتبار شد که امروز دارای بزرگراه و جاده‌های دوبانده است. اعتبارات ویژه‌ای نیز برای سدها، کشاورزی، آب و خاک، راه‌های روستایی و گازرسانی، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و توسعه صنایع اختصاص یافت. ایران خودروی خراسان که امروزه افزون‌ بر چهار تا پنج هزار نفر شاغل مستقیم دارد، نقش مهمی در توسعه صنعتی استان ایفا می‌کند. وجود این شرکت در استان، صنعت قطعه‌سازی را متحول کرده است. همچنین جاده کمربندی مشهدـ قوچان، توسعه قطار شهری و توسعه شبکه فاضلاب مشهد، نتیجه تلاش نمایندگان در آن دوره است. ناامنی، آدم‌ربایی توسط اشرار، قاچاقچیان و عوامل طالبان تا عمق استان نفوذ کرده بود که با پیگیری‌های دولت و مجلس دفع و رفع شد.
لطفاً درباره چالش‌های دوران نمایندگی خود برایمان بگویید.
مجلس همیشه دارای چالش است، این چالش‌ها در دوره‌ای کم و در دوره‌ای زیاد است؛اما مجلس ششم با چالش‌های پرخطری مواجه بود. درهر دوره‌ای کسانی هستند که بدون توجه به ظرفیت‌ نهادها یا جامعه می‌خواهند زود به نتیجه برسند، چون آمادگی لازم در سایر نهادها نیست،چالش‌ها پرخطر می‌شود که برخی از خواسته‌های مجلس در آن مقطع در اختیار دولت هم نبود و مجلس در اصلاح رفتار نهادهایی مانند صدا و سیما، دستگاه‌ قضایی و... ناکام بود. بازداشت و احضار نمایندگان یا رد صلاحیت گسترده نمایندگان مجلس ششم، پیامد همان چالش‌ها بود. به نظر من، در برخی موارد مجلس باید تأمل بیشتری می‌کرد تا آمادگی لازم فراهم شود و بعضی مطالبات را به وقت مقتضی موکول می‌کرد.
به نظر شما اصلاح‌طلبان با دولت چه نسبتی دارند و چه نوع ارتباطی می‌توانند داشته باشد؟pic۱
نسبت اصلاح‌طلبان بیش از آن که با دولت باشد، با مردم و مصالح کشور است. عدم حضور اصلاح‌طلبان و حاکمیت یکدست اصولگرایان و همچنین عملکرد هشت ساله دولت آقای احمدی‌نژاد موجب شد، تورم به مرز 50 درصد برسد و صنایع تولیدی نیمه‌جان شود. همچنین ارزش پول ملی کاهش یابد، هزاران شغل از چرخه خارج گردید، میلیاردها دلار از درآمد کشور در ناکجاآباد هزینه شد، رانت‌خواری، فساد اداری ـ اقتصادی به اوج رسید، منافع ملی پایمال گردید، تحریم کمرشکن، کمر اقتصاد و تولید را شکست و عزت و اعتبار ملی پایمال شد.
یک روز قصه سه هزار میلیاردی و یک زمان قصه‌های باورنکردنی بابک زنجانی و دلارهایی که روانه جیب اشخاص و مافیاهاشد و در این میان، مردم زمین‌گیر سیاست‌های نابخردانه دولت شدند. بنابراین بیش از آن که رابطه با دولت مطرح باشد، منافع ملی به خطر افتاد و خطر خارجی و... نیز مطرح بود، به ناچار باید شرایط تغییر می‌یافت و این احساس خطر هم از ناحیه مردم و هم از جانب اصلاح‌طلبان، اجماع ملی را رقم زد که حاصل آن، دولت میانه‌رو و معتدل آقای دکتر روحانی شد که در پی روی کار آمدن این دولت، هم خطر تندروها که کشور را به پرتگاه می‌بردند، دفع شد و هم منافع ملی تأمین گردید.
دولت یازدهم با مشکلات در حال نبرد است. یک‌تنه با 1 + 5 در حال زورآزمایی است و صدالبته که این نوع گفتمان 180 درجه با گفتمان دولت قبل متفاوت است. این دولت به خوبی با ادبیات حوزه دیپلماسی آشنایی دارد و موانع ایجاد شده را به تدریج برمی‌دارد. شعاری نمی‌دهد که بعد مجبور شود به بوش و مرکل نامه بنویسد؛ از این زاویه دولت خواسته مردم را تأمین می‌کند و از این منظر اصلاح‌طلبان هم از عملکردش رضایت دارند.
نظر شما درباره روند تغییر مدیران پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در خراسان رضوی چیست؟
استان خراسان در آن روز تاریخی که آقای روحانی آخرین سفر انتخاباتی خود را انجام داد، سرنوشت انتخابات را رقم زد. پرچم پیروزی آقای روحانی در کنار حرم شریف امام هشتم(ع) برافراشته شد. اما انتظار این بود،تکلیف استان زودتر روشن شود که این کار انجام نشد و مدیران استان ماه‌ها بلاتکلیف بودند. پس از انتصاب استاندار جدید نیز انتظار می‌رفت تغییرات در جهت خواسته مردم سریع‌تر انجام شودکه این کار نیزانجام نشد. تیم مدیریتی استانداری هنوز کامل نشده، تغییر مدیران مؤثر به کندی انجام می‌شود. شاید هم استاندار خراسان ملاحظات مجلس و نمایندگان را دارد که با دولت همسو نیستند.
با توجه به این که عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی هستید، چه اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در جهت بهبود وضعیت خدمت‌رسانی به افراد تحت پوشش این سازمان، در دستور کار قرار داده‌اید؟
سازمان تأمین اجتماعی هم گرفتار حوادث ناگوار دولت دهم و تغییرات پی در پی مدیران و اقدامات مخرب دوران قاضی مرتضوی است که هر کدام مثنوی هفتاد من کاغذ است. فعلاً سازمان به آرامش رسیده و در حال برنامه‌ریزی برای خدمت رسانی و توسعه است. بحمدالله در این مدت، اقدامات بسیار مفیدی انجام شده که از حوصله این گفت‌وگو خارج است و وقت دیگری را می‌طلبد.
فضای سیاسی مشهد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فضای سیاسی مشهد بسیار خوب و بانشاط است و شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب مثل همیشه حضور فعال و امیدوارکننده دارند. بدون هیچ چشم‌داشتی از دولت در حال برنامه‌ریزی، آینده‌نگری و رصد کردن امور هستند.