واحد دامداری «پاژن» به آبیک منتقل می‌شود
شرکت صنایع لبنی شان‌دشت (پاژن) با وجود هزینه سنگین انتقال واحد گاوداری خود به محلی غیر از مکان کنونی، طرح انتقال را طی دو سال آینده اجرایی خواهد کرد.
محمدرضا همت عضو هیات مدیره شرکت شان دشت (پاژن)، در دیدار مهندس یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و هیات همراه از تاسیسات تولیدی این شرکت در حوزه شهرستان بهارستان، از اجرای فاز اول طرح انتقال واحد دامداری شرکت به منطقه آبیک استان قزوین طی دو ماه آینده خبر داد.
پاژن با بیش از چهار دهه سابقه دامپروری، در حال حاضر تولیدکننده انواع محصولات لبنی است که فعالیت خود را در این زمینه از۱۵سال قبل شروع کرد و در حال حاضر یکی از تامین‌کنندگان اصلی محصولات لبنی به جز بستنی در استان تهران است.
بر اساس اظهارات همت، پاژن سالانه بیش از ۵ هزار تن انواع محصولات لبنی شامل شیر و ماست ، خامه، شیر طعم دار، پنیر، دسر و دوغ را روانه بازار می‌کند که حدود ۴۰ درصد از شیر مورد نیاز از واحد دامداری شرکت با ۲هزار و ۳۰۰ راس گاو در مجاورت کارخانه تامین می‌شود.
هرچند فعالیت واحد دامداری در مجاورت کارخانه کیفیت شیر استحصالی را افزایش داده و ارتقای کیفی محصولات نهایی را دربردارد اما محیط زیست با توجه به رشد بافت مسکونی در مجاورت این کارخانه، خواستار انتقال این واحد به جایی دیگر شده است.
مدیران پاژن که شرکتی خانوادگی است برای متابعت از قانون اقدام به اجاره زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در آبیک قزوین کرده اند که ۴ هکتار آن در مرحله اول دیوارکشی شده و قرار است طی دو ماه آینده با اتمام روند ساخت تاسیسات، بخشی از دام‌ها به محل جدید انتقال یابند.
اگرچه انتقال مجموعه دامداری به آبیک، انتقال شیر تولیدی به محل فعلی کارخانه را هزینه‌ساز خواهد کرد اما پاژن در راستای تعهدات خود این روند را حداکثر طی دو سال آینده به اتمام خواهد رساند.
همت تاکید می کند که بخش قابل توجهی از زمین‌های منطقه در تملک خانواده او بوده و متاسفانه افراد و دستگاه‌های مختلف با داعیه اجرای طرح‌های ملی اقدام به تصرف زمین‌ها و اجرای طرح‌های مختلف در آن‌ها کرده‌اند که همین امر پاژن را در محاصره بافت مسکونی قرار داده است.
این روند موجب شده از ۲۰ هکتار زمین اولیه تنها ۷ هکتار در تملک و تصرف براداران همت باشد و مابقی به اشکال مختلف از تملک یا تصرف آن‌ها خارج شود.
پاژن با هدف افزایش کیفیت محصولات خود، از حدود ۲ سال پیش اقدام به راه اندازی ۴ خط طرح توسعه و افزایش تناژ داشته و از چندی قبل هم با خرید یک دستگاه تزریق پلاستیک جدید با تولید سالانه ۸۸ تن ظروف بادی و ۲۶ تن پت تقریبا تمام نیاز خود را تامین می‌ کرد.
اگرچه فعالیت این دستگاه در محیط کارخانه آلودگی‌های احتمالی در مسیر انتقال لفاف‌های بسته‌بندی محصول تا کارخانه را کاهش می‌داد و پاژن مجوز فعالیت این دستگاه را هم اخذ کرده بود، اداره کل محیط ‌زیست استان فعالیت این دستگاه را به خاطر عدم استعلام قبل از صدور پروانه بهره برداری جدید غیرمجاز تلقی کرده و خواستار جمع‌آوری آن از محل کارخانه شده است.
همت با تاکید بر این که نظر محیط‌زیست را کارشناسی می‌داند یادآوری کرد: پاژن مجموعه‌ای با ۵۰۰ نیرو است که تقریبا تمامی آن‌ها بومی‌ هستند و انتقال واحد دامداری و مجموعه تولید بطری می‌تواند علاوه بر افزایش هزینه‌ محصول نهایی، مشکلاتی را از جهت نیروی کار ایجاد کند.
او با اشاره به این که واحد گاوداری طبق گواهی کارشناسان با متدهای روز دنیا مدیریت می‌شود و دستگاه تزریق پلاستیک شرکت هم در زمره مدرن‌ترین دستگاه‌ها است که حداقل آلایندگی را دارد، اصرار بر انتقال‌ آن‌ها را بیش از اندازه سخت‌گیرانه توصیف می‌کند و خواستار رفع این مشکل است.
همت با یادآوری این که پاژن یکی از معدود شرکت‌های لبنی است که با تامین ۷۰ دستگاه کامیونت یخچالدار محصولاتش را راسا توزیع می‌کند، از برنامه‌ریزی شرکت برای افزایش ۲ برابری تولید و ۳ برابر شدن فضای موجود با اجرای طرح توسعه دوم پس از انتقال واحد دامداری به محل جدید خبر می‌دهد. او همچنین مشکل قطع سهمیه گازوئیل این واحد را که گفته شد امسال با فشار محیط زیست اعمال شده، غیر منطقی می داند و اعاده این سهمیه را خواستار شده است.
مهندس صادقی و هیات همراه در این دیدار با پیشینه و عملکرد پاژن آشنا شده و دستورات لازم برای بررسی راهکارهای کمک به حل مشکلات این واحد موفق صادر شد.