حال نامناسب سربازان مجروح

بامداد روز چهارشنبه همزمان دو تصادف در دو مسیر مختلف روی داد که بسیاری از خانواده‌های ایرانی را داغدار کرد. سانحه اول در ساعت ۱:۲۰ بامداد چهارشنبه در محور سیرجان - نی‌ریز رخ داد و در پی آن اتوبوسی از مسیر خود خارج و به دره سقوط کرد. این اتوبوس با ۳۶ سرنشین از کرمان به سمت فارس در حال حرکت بود. در این حادثه ۱۴ نفر در محل و ۵ نفر در بیمارستان فوت کردند و ۱۷ نفر نیز مجروح شدند که البته با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان، احتمال افزایش کشته‌شدگان در حین انتقال یا پس از رسیدن به بیمارستان وجود داشت. اتوبوس شخصی اما در اختیار پادگان «۰۵» ارتش در کرمان بوده و سرنشینان آن نیز همگی سربازانی بودند که از این پادگان به مقصد فارس در حال حرکت بودند.مرتضی سلیمی، قائم مقام سازمان امداد و نجات پیش از این شمار قربانیان حادثه را ١٩ تن اعلام کرده و گفته بود که ۱۶ تن از آنها در صحنه و سه تن نیز در مرکز درمانی جان باختند. حادثه دوم نیز ساعت ۲ و ۲۰ دقیقه بامداد همان روز و در مسیر کرمان به شیراز رخ داد.مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور درخصوص آخرین آمار سربازان فوت شده در حادثه سقوط اتوبوس در فارس گفت: در حادثه سقوط اتوبوس کرمان به شیراز، از میان ۵۸ نفر سرنشین این اتوبوس، تکنیسین‌های اورژانس با ۱۶ مورد فوت شده در صحنه تصادف روبه‌رو شدند. سه نفر از مجروحان نیز در بیمارستان فوت کردند که در مجموع شمار قربانیان ۱۹ تن شد و ۴۲ نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند. پس از آن سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از ۱۷ جسد شناسایی شده در حادثه سقوط اتوبوس مسافربری به دره در کیلومتر پنج محور نی‌ریز، ۱۳ تن سرباز بوده‌اند.

علت حادثه در اتوبوس حامل سربازان

فرمانده پلیس راه کشور علت هر دو حادثه اتوبوس حامل سربازان را اعلام کرد. سرهنگ محمدحسین حمیدی، درباره علت حادثه رخ داده برای اتوبوس حامل سربازان پادگان آموزشی ۰۵ کرمان در نی‌ریز اعلام کرد: بررسی کارشناسان نشان می‌دهد کافی نبودن مهارت راننده در کنترل وسیله و همچنین عدم نصب حفاظ در قوس راه باعث وقوع این حادثه شده است. وی درباره اینکه آیا نقص فنی در بروز این حادثه نقش داشته یا خیر، گفت: درباره نقص فنی منتظر نتایج بررسی‌های بیشتر هستیم و به محض اعلام نتایج، درباره اینکه آیا وسیله نقلیه نقص فنی داشته یا خیر، اطلاع‌رسانی خواهد شد.فرمانده پلیس راه کشور همچنین درباره علت حادثه دوم که در سروستان برای اتوبوسی رخ داد که گفته می‌شود حامل سربازان بوده است، گفت: در حادثه سروستان خستگی و خواب‌آلودگی راننده به‌عنوان علت حادثه تشخیص داده شده است.

واکنش‌ها

پس از انتشار اخبار تصادف همزمان دو اتوبوس حامل سربازان، موج قابل توجهی درشبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها را شاهد بودیم. کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «#سرباز_تسلیت» نظرات خود را در رابطه با جنبه‌های مختلف این حادثه و مساله سربازی بیان کردند. همچنین کمپین بهبود خدمت سربازی با انتشار نظرات مردم در فضای مجازی در گسترش این موج تاثیر بسزایی داشت. بسیاری از کاربران سربازان را مظلوم‌ترین قشر جامعه قلمداد کردند و موج عظیم همدردی هموطنانمان با خانواده‌های سربازان در همین فضای مجازی به راه افتاد. همچنین بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران به این حادثه واکنش نشان دادند و آن را تسلیت گفتند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس و سایر سیاستمداران نیز در پیام‌هایی جداگانه این واقعه را تسلیت گفتند.روزنامه‌های ایران و همشهری عکس یک صفحه نخست خود را به این حادثه اختصاص دادند، روزنامه شهروند با تیتر یک خود به این حادثه واکنش نشان داد و روزنامه‌های آرمان امروز، آفتاب یزد، اعتماد، جوان، شرق، سایه، شروع، امتیاز، اسرار، ابتکار و جام جم نیز در صفحه اول خود به این موضوع پرداختند و واکنش‌ها به این مساله همچنان ادامه دارد و گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم در اقدامی خودجوش عکس پروفایل خود را تغییر داده‌اند.سکوت بیش از حد برخی از رسانه‌ها، صداوسیما و همچنین شماری از مسوولان در روز چهارشنبه سبب واکنش‌های مردمی بسیاری شد و شماری از جوانان هم در فضای مجازی کمپینی به نام «#سرباز_تسلیت» را به راه انداختند؛ کمپینی که عمده متون درج شده در آن واکنشی بود به مرگ ۱۹ سرباز که البته این عدد در اخبار تکمیلی به ۱۳ رسید و عکسی که گفته می‌شد آخرین سلفی ثبت شده از سوی آنان است اما روز بعد اعلام شد که هم اطلاعات مربوط به سربازان کشته شده غلط بوده و هم اینکه اکثر سربازان حاضر در سلفی مشهور زنده هستند.

روز پنج‌شنبه در حالی آغاز شد که برخی از روزنامه‌های کشور سیاستی مشابه صداوسیما در برابر این حادثه اتخاذ کرده و اشاره‌ای به آن نکرده یا بدون حساسیت خاصی در حد خبری کم اهمیت به آن پرداخته بودند.از عصر پنج‌شنبه اما کم‌کم مسوولان عالیرتبه هم نسبت به موضوع حساسیت نشان دادند، روسای سه قوه پیام‌های تسلیت صادر کردند و سرانجام صداوسیما هم به این ماجرا وارد شد. امیرپوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در گفت‌وگویی با صداوسیما جزئیاتی از این حادثه را اعلام کرد و گفت که در این حادثه ۱۳ سرباز جان خود را از دست داده‌اند، تعلل ۲۴ ساعته در اعلام شمار جان‌باختگان واکنش برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز به‌دنبال داشت و آنان نسبت به اعلام ۱۳ کشته تشکیک کردند، چرا که پزشکی قانونی نیز عصر روز چهارشنبه تعداد سربازان جان‌باخته در این حادثه را ۱۵ نفر اعلام کرده بود.همچنین در گفت‌وگوی اختصاصی دنیای اقتصاد با یکی از سربازانی که در سانحه اول زخمی شده است، اطلاعات دقیق‌تری از اتفاقات آن روز به‌دست آمد. این سرباز که مایل بود نامش فاش نشود، گفت: «طبق روال باید ما ظهر روز سه‌شنبه اول تیر ماه از اردوگاه منتقل می‌شدیم و نامه سربازان برای معرفی آنان به یگان‌های مربوطه به آنها داده می‌شد. اتوبوس ساعت ۷ رسید که تعداد سربازان بیش از ظرفیت اتوبوس بود. سربازان به اجبار سوار اتوبوس می‌شوند و راننده در برخی نقاط جاده نی‌ریز کالاهای قاچاق خود را نیز همزمان با توقف اتوبوس توزیع می‌کند. ساعت یک و بیست دقیقه بامداد یکی از سربازان با فریادهایی سایر دوستان خود را خبردار می‌کنند که اتوبوس ترمز بریده است.»

سربازان مجروح در بیمارستان‌ها وضعیت مناسبی ندارند

همچنین پس از انتقال مجروحان به بیمارستان‌ها، بسیاری از مجروحان از برخورد‌هایی که با آنها شده است رضایت ندارند. همچنین برخورد برخی مسوولان نظامی و بیمارستانی با خانواده سربازانی که در تصادف جان سپرده‌اند، روحیه آنها را جریحه‌دار کرده است. تمامی این سربازان با مدرک تحصیلی فوق دیپلم یا لیسانس وارد دوره خدمت نظام وظیفه شده‌اند که نشان‌دهنده عمیق بودن صدمه‌ای است که خانواده‌ها و جامعه دیده است.