سگ سالی
بلقیس سلیمانی نویسنده‌ای است که در رمان‌هایی همچون «بازی آخر بانو»، «خاله بازی» و... منتشر کرده و کتاب‌هایش به چاپ‌های متعددی رسیده است. آخرین رمان این نویسنده با عنوان «سگ سالی» بهمن ماه سال گذشته وارد بازار شده و در مدت زمان کوتاهی به چاپ دوم رسید و حالا هم چاپ سوم آن به بازار آمده است. این رمان دربرگیرنده ماجرای فرار یکی از اعضای گروهک مجاهدین است و روایت فردی به نام «قلندر» است که از اعضای دون‌پایه سازمان مجاهدین خلق به شمار می‌آید. او پس از دستگیری اعضای این سازمان به شهر خود می‌گریزد و 24 سال در یک طویله خود را محبوس می‌کند. داستان از سال‌های دهه 60 آغاز می‌شود. این رمان شخصیت‌محور، که به نوعی زیرمجموعه ادبیات داستانی انقلاب هم به حساب می‌آید، روایتگر برشی از تاریخ معاصر است.
در بخشی از این داستان می‌خوانیم: «او که قدم از گوران بیرون نگذاشته چطور برود تهران، تهران آن سر دنیا است، به فرض که رفت، کجا برود. با کی حرف بزند، او که سواد ندارد، اصلا رفت و خودش هم گم شد، آن‌وقت پیرزن چه‌کار کند.
حسینعلی گفته بود؛ من می‌رم. رفته بود، رفته بود دانشگاه تهران، چه دانشگاهی، درندشت، حتی رفته بود نماز جمعه و به بهانه‌ نماز جمعه همه‌ دانشگاه را گشته بود...» سراسر رمان به روایت این مدت و زندگی قلندر در طویله می‌پردازد و داستان در کنار آن تمام اتفاقات مهم سال‌های گذشته را مرور می‌کند. به بیان دیگر حبس قلندر در این زندان خودخواسته، بهانه‌ای است برای مروری کوتاه از تاریخ کشور تا زمان معاصر.
شخصیت‌های فرعی «سگ‌سالی» نیز در واقع همین کارکرد را دارند و به نوعی تحولات روحی و ظاهری این افراد نیز بیانگر همین موضوع هستند. برای نمونه می‌توان از شخصیت ملیحه (خواهر قلندر) نام برد. خواهری که دارای تفکرات سنتی بوده اما رفته‌رفته می‌پذیرد که همسرش زن دیگری داشته باشد و خودش هم برای داشتن یک زندگی مستقل به کار آرایشگری بپردازد. شخصیت‌های دیگر را نیز می‌توان به همین صورت مورد بررسی قرار داد. به بیان ساده‌تر شخصیت‌های «سگ‌سالی» دارای کارکردی دوگانه‌اند، هم برای پیشبرد رمان و روایت داستان مورد استفاده قرار گرفته‌اند و هم به نوعی بیانگر تغییر وضعیت جامعه در تحولات اجتماعی، سیاسی و تاریخی‌اند.
درباره بازه زمانی که رمان را در بر گرفته این نکته حائز اهمیت است که داستان در بخش‌هایی شتاب می‌گیرد و در این مدت در یکی دو فصل روایت می‌شود. به نظر می‌رسد اگر بازه زمانی کوتاه‌تری انتخاب می‌شد (مثلا ده یا پانزده سال) هم روایت باورپذیرتر می‌شد و هم اعمال شخصیت، واقعی‌تر به نظر می‌آمد. شخصیت اصلی در واقع مهم‌ترین رکن رمان است از این رو که رمان حول محور او شکل می‌گیرد و تمامی صحنه‌های حضور او در داستان برای مخاطب بیان می‌شود. در آثار شخصیت‌محور، بیان تک‌تک وضعیت‌های شخصیت و حالات او در روایت داستان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
چاپ سوم رمان «سگ‌سالی» در ۱۴۴ صفحه، شمارگان یک‌هزار و ۵۰۰ نسخه و بهای هفت‌هزار و ۵۰۰ تومان از سوی نشر چشمه به چاپ رسیده است.