رژه تماشایی عروسک‌ها
جشنواره تئاتر عروسکی «تهران مبارک» از شنبه شروع می‌شود و کارگردان فیلم سینمایی شهر موش‌ها که این روزها عروسک‌هایش حال سینمای ایران را عوض کرده دبیری این برنامه‌ را برعهده خواهد داشت برنامه ای که خیلی‌ها معتقدند می‌تواند حال تئاتر را هم خوب کند. قرار است عروسک‌ها به شهر بیایند تا تهران خاکستری رنگارنگ شود.اگرچه هفته گذشته خبر استعفای برومند در سایت‌های خبری نقل شد و امیدها را به ناامیدی بدل کرد اما معاون فرهنگی وزارت ارشاد خیلی زود آستین‌هایش را بالا زد تا مشکل ایجاد شده بر طرف شود و تابستان پایتخت رنگ بگیرد. قرار است همه چیز متفاوت برگزار شود و به همین خاطر فردا جمعه یعنی روز قبل از افتتاح این رویداد فرهنگی نمایشگران عروسکی از مقابل تالار وحدت راهی قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) می‌شوند تا با حضور در این قطعه بر مزار هنرمندانی چون استاد احمد خمسه‌ای، کامبیز صمیمی‌مفخم، جواد ذوالفقاری، اردشیر کشاورزی، بیژن نعمتی‌شریف و احمد بهبهانی بروند و به هنرمندان این مرز و بوم ادای احترام ‌کنند. امسال جشنواره تئاتر عروسکی شکل جدی‌تری به خود گرفته و از کشورهای دیگری هم برای شرکت درآن به ایران آمده‌اند. مثلا اجرای دو نمایش «دست‌های رقصان» از کشور اسپانیا و «سولوی دماغ» از کشور آلمان از اتفاق‌های خوب این دوره به حساب می‌آیند.در نمایش «دست‌های رقصان» نمایشگران تلاش می‌کنند از قابلیت بادکنک و دست‌هایشان داستانی آشنا را به نمایش درآورند. داستان زندگی تا مرگ.به اعتقاد کارگردان نمایش 50 دقیقه‌ای «دست‌های رقصان»، این نمایش اجرایی خلاق برای خانواده‌ها است که از تکنیک بادکنک در آن استفاده شده است. «سولوی دماغ» هم اجرایی مخصوص کودکان از هنرمند شناخته‌شده‌ آلمانی «کاترین کلت» است که در آن از تکنیک تن‌پوش استفاده شده است. مدت اجرای «سولوی دماغ» 40 دقیقه است و در خلاصه آن آمده است: یک پتو برای قدم زدن بیرون می‌رود... اما واقعا چیه؟ یه پتو؟ یه کرم؟
این نمایش در جشنواره‌های مختلف اروپایی به اجرا در‌آمده و جوایز متعددی نیز کسب کرده است. در اجرای این نمایش از دو بازی‌دهنده استفاده می‌شود.
از سویی دیگر کشور چین هم با سه اثر نمایشی مختلف در جشنواره تئاتر عروسکی حضور دارد و رپرتواری از نمایش‌های عروسکی سنتی چین با اجرای سه نمایش از سه ایالت متفاوت این کشور برپا می‌شود. هر سه اثر از چندین قطعه کوتاه نمایشی تشکیل شده‌اند که هر قطعه روایتگر یک داستان مستقل از ادبیات فولکلور چینی یا جهانی است.گروه تئاتر «جیانگ شی»(JIANG XI) نمایشی را به شیوه عروسکی «میله‌ای» اجرا می‌کنند. این نمایش در‌بردارنده 5 قطعه کوتاه نمایشی با داستان‌های مستقل است که در مجموع در مدت زمان 45 دقیقه روایت می‌شوند. همچنین گروه تئاتر عروسکی «جین جیانگ»(JIN JIANG) نمایشی را به شیوه «دستکشی» که از اصیل‌ترین شیوه‌های نمایشی سنتی چین است، اجرا می‌کنند. این نمایش نیز حاصل ترکیب 4 قطعه کوتاه نمایشی است که هر یک داستان مجزایی را روایت می‌کنند. در کنار این دو نمایش، گروه «هی‌نینگ» (HAINING) هم نمایشی را به شیوه عروسکی «سایه» در این دوره از جشنواره اجرا می‌کنند. این نمایش نیز مانند دو اثر دیگر، کاری اپیزودیک و در‌بردارنده دو قطعه نمایشی مستقل از هم است.هر سه نمایش کمترین میزان کلام را دارند و با بیشترین استفاده از موسیقی، رنگ و تصویر به صحنه می‌روند. ضمن اینکه هر سه نمایش پیش از این در جشنواره آسیا پاسیفیک اجرا شده‌اند.
نمایش «هیوا» نوشته نعیم بذرکار و به کارگردانی صبا مولودی هم حاصل همکاری هنرمندان کردستان عراق و ایران است که می‌تواند از کارهای قابل تامل این دوره به حساب بیاید. نمایشی آیینی که برگرفته از آیین طلب باران و داستان فولکلور «بوکه وارانه» یا «عروس باران» است و به شکل آواز و آواهای کردی اجرا می‌شود. موزه عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران هم همزمان با آغاز پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود و میزبان جشنواره خواهد بود.این موزه که در منزل شخصی استاد راه‌اندازی شده دارای یک سالن تئاتر است که میزبان بخشی از آثار جشنواره خواهد بود. مجموعه تئاترشهر با پنج تالار اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش در کنار تالارهای فردوسی، حافظ، فرهنگسرای بهاران،کاخ گلستان و سینما تئاتر البرز در پردیس سینمایی کوروش تالارهایی هستند که عروسک‌ها در آنها روی صحنه می‌روند.اما یکی از مهم‌ترین‌ بخش‌های این جشنواره که قرار است برگزار شود آغاز این جشن با کارناوال عروسک‌ها و با آرزوی جهانی بهتر برای همه کودکان است. کاراناوالی که به پیشنهاد مرضیه برومند راه می‌افتد و فضای شهر را عوض می‌کند.از هنرمندان و علاقه‌مندان تئا‌تر عروسکی دعوت شده تا با عروسک‌هایشان در این برنامه شرکت کنند.در کارناوال عروسک‌ها برای همدردی با کودکان غزه شعارهایی همچون «آسمان عروسک‌ها آبی است»، «آرزوی عروسک‌ها، جهانی است پر از صلح و آرامش برای کودکان»، «با آرزوی آشتی لبخند بر لب‌های کودکان غزه» و «دنیای کودکان شایسته جنگ و خشونت نیست» روی پلاکاردها نوشته می‌شود. اگرچه سالن‌های اجرا محدود هستند اما برپایی کارناوال می‌تواند جمعیت زیادی را به خیابان بکشاند تا در جشن عروسک‌ها شرکت کنند. شنبه ساعت ۱۷ این برنامه از مقابل خانه عروسک واقع در خیابان فلسطین آغاز می‌شود و هنرمندان نمایش عروسکی با همراهی عروسک‌هایشان در حیاط تئا‌تر شهر گرد هم می‌آیند. هنرمندان و تماشاگران نمایش عروسکی بعد از پخش سرود ملی در حیاط تئا‌تر شهر، به سالن‌های تئا‌تر می‌روند تا تماشاگر نمایش‌های اولین روز جشنواره باشند. شنبه قلب شلوغ پایتخت رنگی می‌شود و شهر حال و هوایی را تجربه می‌کند که پیش از این سابقه نداشته است.