خانه مطبوعات، خانه ندارد
دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- در مجتمع امام رضا (ع) پارک ملت مشهد، اتاقی به مساحت 30 یا 40 مترمربع وجود داردکه روی کاغذی چسبیده به در آن نوشته شده است: «خانه مطبوعات خراسان رضوی». یک کتابخانه از آرشیو روزنامه‌های متعدد، چند صندلی، میز و کمد قدیمی، تمام آن چیزی است که در خانه مطبوعات دومین کلانشهر کشور می‌توان به چشم دید، اما خروجی این خانه در مدت زمانی اندک و یا دست‌کم اقداماتی که نیروی انسانی این تشکل انجام داده است نیز به چشم ما آمد. پس از بازگشایی خانه مطبوعات و توجیهات غیرقابل‌پذیرش برای تعطیلی دو ساله این خانه، حال یک سال است که از شروع کار هیأت مدیره فعلی خانه مطبوعات استان خراسان رضوی می‌گذرد، تشکلی که قوت و پابرجایی آن برای قوت و پابرجایی مطبوعات و روزنامه‌نگاران الزامی و غیرقابل‌انکار است. مجتبی نوریان، رئیس خانه مطبوعات از اقدامات، فعالیت‌ها و یا آنچه گذشت... این خانه می‌گوید و ضمن ابراز تاسف از وضعیت نامناسب مکانی و مالی این خانه با گلایه می‌گوید اگر به خانه مطبوعات خراسان رضوی زمین بدهند، به هرقیمتی آجر به آجر این خانه را شخصا تامین خواهد کرد... مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

به عنوان رئیس فعلی خانه مطبوعات استان از کی شروع به کار کردید و این خانه را تحویل گرفتید؟

ابتدا از شما و رسانه‌تان که فرصت این گفت‌وگو را به ما دادید، تشکر می‌کنم و نیز افتتاح چاپ همزمان روزنامه‌تان در مشهد با تهران را تبریک می‌گویم، ما ۱۳ آذرماه سال گذشته بعد از دو سال تعطیلی خانه مطبوعات، انتخاباتی را برگزار کردیم. در ابتدای کار، موانع بسیاری داشتیم که مهمترین آن ثبت خانه مطبوعات بود که تا آخر سال به طول انجامید و وقت زیادی از هیأت مدیره گرفت و در نهایت ۲۶ اسفند ۹۳ خانه مطبوعات استان به ثبت رسید. خانه مطبوعات را نیز با دو سه ماه تاخیر به ما تحویل دادند که به لحاظ اسناد و مدارک و اموال بسیار ضعیف و فقیر بود. با چهار میز و صندلی کهنه و قدیمی و بدون هیچ ملزومات اولیه‌ای خانه را تحویل گرفتیم، متاسفانه فضای خانه مطبوعات هم فضای مناسبی در شأن خانه مطبوعات نیست، ما جایی را نیاز داریم که بتوانیم حداقل یک نشست ۲۰ نفره را در آن برگزار کنیم و از این رسانه به آن رسانه برای برگزاری جلساتمان نرویم.

در مدت مدیریت یک ساله شما چه اقدامات قابل‌توجهی در این تشکل انجام شده است؟
چون شروع به کار خانه مطبوعات همزمان بود با فوت دکتر حسین قندی، با توجه به اینکه ایشان هم‌استانی ما نیز هستند، با حضور خانواده ایشان مراسمی برگزار کردیم و نیز متعاقبا در ۲۰ جلسه‌ای که هیأت مدیره تا به‌حال داشته است، سعی کردیم که بستری را فراهم آوریم تا زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم و در وهله اول حمایت و اعتماد اعضا را جلب نماییم، ما هنوز از عضویت افراد راضی نیستیم و ذهنیت‌هایی وجود دارد که حاضر نیستند به عنوان عضو در این مجمع شرکت کنند. هدف اولیه ما این است که به خانه مطبوعات هویت و اعتبار ببخشیم و به عنوان یک تشکل صنفی قوی مطرح شویم. هدف بعدی وحدت و انسجام و ایجاد ارتباط دوستانه بین اعضای خانه مطبوعات است که به نظر من به نتایج خوبی هم رسیدیم. ما دوست داشتیم خانواده‌ها هم در جریان کارهای ما قرار گیرند و متوجه سختی‌ها و معذوریت‌های ما باشند و در مراسم ما شریک شوند که خوشبختانه این اتفاق هم در مراسم روز خبرنگار و هم در اردوی یک روزه‌ای که به نیشابور داشتیم، افتاد. در مراسم روز خبرنگار تصمیم گرفتیم مراسم متفاوتی در خور شأن همکاران برگزار کنیم که شکر خدا به لحاظ نوع و اجرا، مراسم متفاوتی به نسبت سال‌های گذشته بود که البته سختی‌های بسیاری هم داشت. ما ۲ ماه برای محل برگزاری جشن روز خبرنگار زمان صرف کردیم و از ۷۰ یا ۸۰ مکان بازدید کردیم تا بهترین جا را برای برگزاری این مراسم انتخاب کنیم، چراکه معتقد هستیم، قشر خبرنگار جایگاه ویژه و خاصی دارد و حرمت ایشان باید حفظ شود. با خانه مطبوعات کشور هم مراودات و رایزنی‌ها یی داشتیم و از تجربیات ایشان استفاده کردیم. ما بنا داشتیم در نمایشگاه مطبوعات امسال با اعضا حضور داشته باشیم که متاسفانه به دلیل کمبود بودجه این اتفاق نیفتاد. مبلغی که ما برآورد کرده بودیم چیزی بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان بود که بی‌نتیجه ماند اما درصدد هستیم که حتما در برنامه‌های سال آینده، بازدید از نمایشگاه مطبوعات را در دستور کار خود قرار دهیم.

حرف و حدیث‌هایی مطرح است مبنی بر این که خانه مطبوعات استان در انحصار یکی دو روزنامه استانی است، لطفا در این باره کمی شفاف‌سازی کنید.
ما نمی‌خواستیم خانه مطبوعات تک‌قطبی و یا دوقطبی باشد و معتقدیم که جای خبرگزاری‌ها و خیلی از روزنامه‌ها در خانه مطبوعات خالی است و علت این غیبت هم عدم‌مشارکت خود این رسانه‌ها بوده است که ما با کمال میل از همراهی و همیاری تمامی رسانه‌ها استقبال می‌کنیم که خوشبختانه به نتایج خوبی هم رسیدیم و طی جلساتی که داشتیم، بنا شد نماینده‌ای از خبرگزاری‌ها درخانه مطبوعات حضور داشته باشد و نیز باتوجه به این که یک سال از شروع به کار این دوره از خانه مطبوعات می‌گذرد و ما انتخاب بازرسان جدید را پیش رو داریم، از تمامی اعضا در رسانه‌های مختلف برای کاندیدا شدن در این انتخابات که به هفته اول دی ماه موکول شده است، استقبال می‌کنیم و نیز حمایت از شهرستان‌ها و شرکت کردن شهرستانی‌ها و عضویت آنان را نیز پیگیر هستیم.

نحوه تعامل هیأت مدیره با اعضای خانه مطبوعات به چه شکل بوده است؟
ما با راه‌اندازی سایت و کانال تلگرام، تعامل خانه مطبوعات با اعضا را سهل و در دسترس کردیم، ما سعی کردیم شفاف کار کنیم، بسیاری از نتایج صورت‌جلسات و تصمیم‌گیری‌هایمان را هم روی سایت گذاشتیم که برای همه اعضا قابل‌رویت است.

از اقدامات خانه مطبوعات که به جهت رفاه حال اعضا انجام شده است، برایمان بگویید.
همواره پیگیر رفاه حال همکارانمان بوده‌ایم. از جمله مساله بهداشت و درمان که با درمانگاه‌های خوب شهر هم وارد مذاکره شدیم، موضوع دیگر پرداخت وام و دادن تسهیلات سفر به همکاران بود که متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های ما به نتیجه مطلوبی نرسید، اما تلاش خودمان را انجام می‌دهیم. ما چند کمیته تشکیل دادیم که یکی از این کمیته‌ها کمیته رفاه بود که من شخصا انتظار داشتم بهتر از این‌ها عمل کند، اما امیدوارم در سال آینده اقدامات این کمیته مثمرثمرتر باشد. شخصا یکی از آرزوهایم این بوده که خانه مطبوعات و اعضای آن صاحب خانه شوند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است، در خصوص خانه مطبوعات از همین‌جا اعلام می‌کنم که اگر یک زمین برای خانه مطبوعات تهیه شود، من آجر به آجر آن را تامین خواهم کرد تا این خانه ساخته شود. وقتی من به کرمان، همدان، سمنان، اردبیل، خراسان شمالی و جنوبی و ... سفر کردم و متوجه شدم که همگی در بحث مسکن به نتایج خوبی رسیده‌اند و صاحب خانه شده‌اند و در مشهد با این وسعت و امکانات در این خصوص اتفاقی نیفتاده است واقعا متاسف شدم.

پیگیری بیمه خبرنگاران به کجا رسید؟
خیلی پیگیر این موضوع بودیم که طبق قانون بنا شد بیمه خبرنگاران فقط از طریق رسانه‌ها انجام شود و همکاران باید از طریق رسانه‌های خود اقدام کنند اما متاسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی، رسانه‌های کوچک چندان از این موضوع استقبال نمی‌کنند.

بودجه خانه مطبوعات را به لحاظ قانونی باید وزارت ارشاد تامین کند، تا امروز چه میزان حمایت مالی از طریق این نهاد صورت گرفته است؟
وزارت ارشاد در اوایل کار خانه مطبوعات مبلغ ۵ میلیون تومان به حساب ما واریز کرد و کل حمایت ایشان همین بود. اما حمایت‌های معنوی بسیاری داشته‌اند. مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی به ما قول داده است اولین پولی که به اداره کل ارشاد استان برسد را به خانه مطبوعات اختصاص دهد که پرواضح است هنوز این پول به دستشان نرسیده است. معاون وزیر ارشاد، آقای کاراندیش نیز در مراسم روز خبرنگار قول پرداخت مبلغ ۵۰ میلیون تومان به خانه مطبوعات را داد که هنوز به حساب ما واریز نشده است. بخشی از هزینه‌ها هم باید از طریق حق عضویت تامین شود که البته این رقم ملبغی نیست و ما هنوز هم به این مبلغ دست نزده‌ایم ما بیشتر به دنبال کمک‌های دولتی و جذب اسپانسر هستیم. در حال حاضر هم وضعیت مالی خانه مطبوعات مطلوب نیست ولی کجدار و مریز گذران می‌کنیم، حتی هیأت مدیره خانه مطبوعات تا به‌حال یک ریال دریافت نکرده‌اند، من نیز علی‌رغم اینکه برایم حقوقی مصوب شده است تا به‌حال هیچ مبلغی را دریافت نکرده‌ام و همواره اولویت کاری ما تامین هزینه‌های رفاه حال اعضای خانه مطبوعات است.

جلسه مجمع به منظور برگزاری انتخابات بازرسان جدید و اعلام گزارش عملکرد یک‌ساله هیأت مدیره به دلیل به حد نصاب نرسیدن مشارکت اعضا رسمیت نیافت، جلسه بعدی در چه تاریخی برگزار خواهد شد؟
بله. طبق اساسنامه باید پس از یک سال فعالیت‌های خود را گزارش دهیم که هر یک سال بازرسان هم عوض می‌شوند. ما اطلاع‌رسانی کردیم که بازرسان جدید را انتخاب کنیم اما مشارکت اعضا به حد نصاب نرسید و از ۱۶۰ عضو ۸ نفر در جلسه حاضر شدند ، بنابراین جلسه مجمع به احتمال زیاد به هفته اول دی ماه موکول خواهد شد و با هر تعداد شرکت‌کننده جلسه رسمیت خواهد داشت.

بازرسان چه وظیفه‌ای برعهده دارند؟
بازرسان ناظر بر عملکرد ما هستند و در مسائل مالی ما نیز باید نظارت داشته باشند.