کمتر پرواز کنید کمتر رانندگی کنید و کمتر انرژی تلف کنید

آناهیتا جمشیدنژاد

Anahita.jamshidnezhad@gmail.com

مساله تغییر اقلیم می‌تواند موضوعی بسیار سخت باشد. این علم بسیار پیچیده است. پیشگویی‌ها در مورد سرنوشت زمین شامل هشدارهای بی‌پایان است. بنابراین ما لیستی از پاسخ‌های سریع به سوالات متداول در مورد تغییر اقلیم را جمع‌آوری کرده‌ایم. امیدواریم این پاسخ‌ها بتواند شروع خوبی برای درک این مشکل باشد. در بخش اول این مقاله به سه سوال معمول می‌پردازیم:

1. زمین تا چه اندازه در حال گرم شدن است؟

از سال ۱۸۸۰ که رکوردها در مقیاس جهانی شروع شد؛ تا اکتبر ۲۰۱۵ زمین حدود ۷/ ۱ درجه فارنهایت گرم‌تر شده است. این رقم شامل سطح اقیانوس می‌شود. گرمایش روی زمین به مراتب بیشتر است و در قطب شمال و قطب جنوب باز هم این رقم بیشتر است. این عدد شاید به نظر کوچک بیاید؛ اما به عنوان متوسط روی سطح کل سیاره زمین این مقدار واقعا بالاست و توضیح می‌دهد که چرا اکثر یخ‌های زمین شروع به آب شدن می‌کنند و اقیانوس‌ها با سرعت رو به شتابی در حال بالا آمدن هستند. این گرما در حال جمع شدن در زمین است؛ چون موادی (معمولا سمی و مشتقات کربن) که انسان از طرق مختلف وارد محیط می‌کند تقریبا برابر با گرمایی است که می‌توانست هر روز توسط انفجار ۴۰۰ هزار بمب اتمی هیروشیما در کره زمین ایجاد شود. دانشمندان معتقدند که علت بیشتر یا شاید همه گرمایش زمین از سال ۱۹۵۰ تاکنون رهاسازی گازهای گلخانه‌ای است که علت اصلی آن نیز انسان‌ها هستند. دانشمندان می‌گویند اگر گازهای منتشر شده همچنان کنترل نشوند، گرمایش جهانی می‌تواند در نهایت از ۸ درجه فارنهایت تجاوز کند و کره زمین را دگرگون سازد و ظرفیت آن را برای حمایت از جمعیت انسانی بزرگ تحلیل ببرد.

2. تا چه حد در مشکلات ناشی از تغییر آب و هوا فرو رفته‌ایم؟

ریسک‌ها و خطرات نسبت به چند دهه آینده، در بلندمدت به مراتب بزرگ‌تر است؛ اما انتشار مواد سمی و مشتقات کربنی که این ریسک‌ها را ایجاد می‌کند اکنون در حال رخ دادن هستند. دانشمندان معتقدند که ظرف ۲۵ یا ۳۰ سال آینده، احتمالا آب و هوا گرچه به تدریج در حال گرم‌تر شدن است اما مشابه امروز خواهد بود. بارندگی در بسیاری از بخش‌های جهان سنگین‌تر خواهد بود؛ اما دوره‌های بین بارندگی احتمالا گرم‌تر و بنابراین خشک‌تر خواهد شد. شمار توفان‌ها و گردبادها ممکن است کاهش یابد؛ اما آن توفان‌هایی که رخ می‌دهند انرژی را از سطح گرم‌تر اقیانوس بیرون می‌کشد و بنابراین ممکن است به‌طور متوسط نسبت به گذشته شدیدتر باشد. طغیان آب‌های ساحلی مکررا و با زیان بیشتر رشد خواهد داشت. در دوره‌های بلندمدت‌تر، اگر انتشار به گازهای گلخانه‌ای همچنان به کنترل نشوند، ریسک‌ها و خطرات شدید خواهد بود. دانشمندان از این هراس دارند که اثرات آب و هوایی آنقدر شدید باشد که دولت‌ها را بی‌ثبات کرده و موج پناهجویان را ایجاد کند و شاید دور از ذهن نباشد که ششمین انقراض بزرگ گیاهان و حیوانات در تاریخ زمین را تسریع کرده و یخ‌های قطبی را آب کند؛ درحالی‌که موجب بالا آمدن آب دریاها می‌شود به طوری که در اکثر شهرهای ساحلی جهان موجب وقوع سیل می‌شود. همه اینها می‌تواند صدها یا حتی هزاران سال به طول بینجامد؛ آن‌گونه که می‌توان تصور کرد که زمان کافی برای سازگاری تمدن با این وضعیت وجود دارد. اما کارشناسان نمی‌توانند از تغییرات ناگهانی مانند فروپاشی کشاورزی که می‌تواند جوامع را با سرعت هر چه بیشتر به سوی هرج و مرج بکشاند، جلوگیری کنند. تلاش‌های برجسته‌تر برای محدودیت انتشار امواج می‌تواند این ریسک‌ها را کاهش دهد یا حداقل سرعت این اثرات را آرام کند اما برای حذف این ریسک‌ها به‌طور کامل بسیار دیر است.

3. آیا کاری است که من بتوانم انجام دهم؟

شما می‌توانید با روش‌های بسیار ساده‌ای ردپای کربنی خود را کاهش دهید؛ روش‌هایی که اکثر آنها پول شما را نیز حفظ می‌کنند. شما می‌توانید با عایق‌کاری خانه‌هایتان انرژی را ذخیره کنید، یک ترموستات هوشمند نصب کنید، لامپ‌های با مصرف برق بهینه‌تر به‌کار برید، لامپ‌ اتاق‌هایی را که از آنها استفاده نمی‌کنید خاموش کنید، با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مسافت‌های کمتری را رانندگی کنید، غذای کمتری را هدر دهید و گوشت کمتری بخورید. اگر می‌خواهید در این عرصه پیشرو باشید، می‌توانید نگاهی به خریدن ماشین‌های الکترونیک و هیبریدی بیندازید یا پنل‌های خورشیدی روی سقف‌ خانه خود بگذارید. برای حذف انتشار مواد سمی و کربنی، می‌توان گواهی‌نامه‌هایی را خرید که با پولی که وارد پروژه‌ها می‌شود از جنگل‌ها محافظت کند، گازهای گلخانه‌ای را به دام بیندازد و بسیاری از کارهای دیگر. برخی شرکت‌های هواپیمایی این گواهی‌نامه‌ها را می‌فروشند تا انتشار امواج را از پروازهای خود خنثی کنند، افراد می‌توانند گواهی‌نامه‌های آفست را در بازار خصوصی از شرکت‌هایی مانند TerraPass در سان‌فرانسیسکو خریداری کنند که از قوانین سختی توسط ایالت کالیفرنیا پیروی می‌کند؛ این شرکت مازاد سهم مصرف خود از کربن را می‌فروشد؛ برخی افراد حتی اینها را به‌عنوان هدایای کریسمس ارائه می‌دهند. آنها کارت‌ها را به بهای ۹۵/ ۵ دلار می‌فروشند که نتیجه آن دست‌کم کاهش رقمی بالغ بر ۴۵۴ کیلو در تولید دی‌اکسیدکربن است. این روش شیوه‌ای موثر برای کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی است و افرادی که کارت‌ها را می‌خرند به صورت خودکار به طرح‌هایی که مورد پشتیبانی TerraPass است مثل مزارع انرژی بادی و منابع ذخیره‌سازی متان که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند، پول واریز می‌کنند.

راه دیگر: در نقاطی که به شما اجازه می‌دهند تا عرضه‌کننده الکتریسیته خود را انتخاب کنید، شما می‌توانید الکتریسیته سبز بخرید؛ شما مقدار بسیار ناچیزی بیشتر پول پرداخت می‌کنید و این مبلغ وارد صندوق می‌شود که به بودجه‌بندی پروژه‌هایی مانند مزرعه‌های بادی کمک می‌کند. گرچه در پایان کارشناسان باور دارند که تغییر شکل موردنیاز در سیستم انرژی حتما با وجود دولت‌های قوی و سیاست‌های ملی رخ می‌دهد. بنابراین شما به‌عنوان یک شهروند نقش بسزایی در این فرآیند دارید.

منبع: nytimes