روایت صالحی از مذاکرات محرمانه با آمریکا - ۲۳ مهر ۹۴
موضوع گفت‌وگو با مقامات آمریکایی در بحبوحه توافق هسته‌ای بر سر زبان‌ها افتاد. در میانه مذاکرات هسته‌ای و به‌خصوص بعد از توافق ژنو در 3 آذر 92، تیم مذاکره‌کننده سابق که از منتقدان مذاکرات محمدجواد ظریف و تیم او بودند، با بیان اینکه در مذاکرات آلماتی در اسفند 91، موضوع مذاکره با آمریکا مطرح و پیشنهاداتی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای و رسیدن به توافق صورت گرفته است، مدعی بودند که زمینه‌ها برای رسیدن به توافق در دوره قبلی آماده بوده است.
اگرچه نشانه‌هایی نیز از این موضوع در دست است و در سال ۹۱، برخی از مقامات ایران و آمریکا به میزبانی عمان گفت وگو کرده بودند و علی اکبر صالحی وزیر خارجه وقت از خبرهای خوش در سال ۹۲ خبر داده بود، اما بی گمان سیاست تعاملی و تنش زدایی حسن روحانی و وزیر خارجه او محمد‌جواد ظریف و تسلط بر تکنیک‌های مذاکراتی و فهم دقیق از مسائل بین‌المللی، بیشترین نقش را در موفقیت مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق ژنو و نهایتا توافق وین در ۲۳ تیر ۹۴ ایفا کرد.
اما بررسی طرح برنامه جامع اقدام مشترک در مجلس شورای اسلامی برای تصویب کلیات و جزئیات آن به مطرح شدن مجدد این ابهامات و به‌خصوص موضوع توافق و مذاکره با آمریکا دامن زد و در مقابل واکنش مقامات کنونی تیم مذاکره‌کننده در این مورد جالب توجه است. در این میان حمید بعیدی نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با طرح موضوعاتی به شفاف کردن این ابهام مطرح شده پاسخ دادند.

پاسخ بعیدی‌نژاد
سعید جلیلی، دبیر پیشین شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دومین حضورش در کمیسیون برجام، اگرچه با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو‌ شد، اما واکنش حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده در این مورد قابل توجه است.
بعیدی‌نژاد در واکنش به اظهارات جلیلی از دوره قبل مذاکرات یعنی دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد سخن گفت و تاکید کرد: در پایان دور قبلی مذاکرات، حتی به مرحله مذاکره هم نرسیده بودیم چه رسد به آمادگی طرف مقابل برای غنی‌سازی و لغو تحریم‌ها.

جلیلی پیش از این و در دومین حضور خود در جلسه کمیسیون ویژه برجام گفته بود جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود در برجام و اسناد ضمیمه صرف‌نظر کرده است. او همچنین در اولین حضورش در کمیسیون برجام نیز گفته بود: «ما در حالی شرایط را تحویل تیم جدید دادیم که 1+5 از همه خطوط قرمز خود عدول کرده بود، رویکرد مقابله‌ای خود را کنار گذاشته و گفت‌وگو درباره حق هسته‌ای، حق غنی‌سازی و تثبیت صنعت هسته‌ای را پذیرفته بود و در مقابل ما توان 20 درصد غنی‌سازی و 19 هزار سانتریفیوژ داشتیم، همچنین در آن دوران فردو وارد عملیات تولید شده بود و طرف مقابل آماده بود تا تحریم‌ها را لغو کند.»

حالا همه این اظهارات سبب شده رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای که مقایسه گفت‌وگوهای گذشته با مذاکرات دور جدید را از چند منظر منطقی نمی‌دید، به انجام این مقایسه بپردازد. او توضیح داد: اگر دو سال مذاکره شبانه‌روزی و فشرده را از نظر کیفی و کمی، با مجموع روزهایی که در دوره قبلی به گفت‌وگو پرداخته می‌شد با هم مقایسه کنیم، فکر می‌کنم به تفاوت خیلی زیاد دو مقطع پی می‌بریم. در دوره قبلی، مدت زمانی که به گفت‌وگوها اختصاص می‌یافت خیلی کوتاه بود و گفت‌وگوها همچنین با فواصل طولانی برگزار می‌شد و وقت زیادی از مذاکرات هم به بحث درخصوص زمان و مکان گفت‌وگوها اختصاص می‌یافت.»

پاسخ صالحی
این اظهارات اما تنها واکنش‌ها به اظهارات جلیلی نبود. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز به اظهارات فنی جلیلی و فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی پاسخ داد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات جلیلی مبنی بر اینکه طرف‌های ١+٥ در پروسه منتهی به آلماتی ٢ در اوایل سال ١٣٩٢، آمادگی کامل لغو تحریم‌ها و پذیرش برنامه غنی‌سازی ایران را داشتند، گفت: «اصلا در آلماتی و استانبول غنی‌سازی را نپذیرفتند. اصلا هیچ سندی در این رابطه وجود ندارد، اگر می‌گویند ۱+۵ غنی‌سازی را به رسمیت شناخته‌اند، سند بیاورند.»

مذاکره محرمانه با آمریکا
صالحی همچنین در پاسخ به سوال غلامرضا تاجگردون، عضو کمیسیون برجام درباره مذاکرات عمان گفت: «ما مجوز مذاکره محرمانه با آمریکا را از حضرت آقا گرفتیم. من سال ۲۰۰۳ گفتم مساله ایران نه مانند عراق حل می‌شود و نه مثل کره شمالی. من خدمت آقا رسیدم، گفتم عمانی‌ها واسطه‌گری کردند برای گفت‌وگو بین ما و آمریکا. آقا هم مجوز را دادند منتهی انجام اولین مذاکرات به دلیل عدم هماهنگی در داخل کشور چند ماه به تعویق افتاد. سلطان عمان نامه‌ای به احمدی‌نژاد و اوباما در این زمینه ارسال کرد. قرار بود جلسه سوم را برگزار کنیم که رسیدیم به آستانه انتخابات خودمان. از دفتر رهبری تماس گرفتند که نظر رهبر این است که صبر کنید تا انتخابات انجام شود. از زمان انتخاب تا تنفیذ یک ماه بود که ایشان کمیته‌هایی را ایجاد کرده بودند که ظریف در کمیته سیاسی بود. عراقچی و بنده هم بودیم که گفتم بروید آقای ظریف و دوستان را در جریان قرار بگذارید و من نیز با نامه‌ای همراه با اسناد خدمت آقای روحانی رفتم.»