اقتصادی‌ترین راهکار، توجه به ورزش بانوان

دنیای اقتصاد- فقط درآستانه المپیک یا مسابقات آسیایی یا هر مسابقه ملی دیگر، بسیاری از ما نسبت به آنچه در ورزش کشور می‌گذرد، گلایه‌مند می‌شویم و به آن انتقاد می‌کنیم. از بی‌توجهی به ورزش‌هایی که می‌توانند برایمان مدال‌آوری کنند، گلایه می‌کنیم و همان لحظه دوست داریم که راهی حوزه اسپانسرینگ شده و شروع به حمایت از تیم‌های مختلف کنیم. دریغ از اینکه بسیاری از ما نسبت به آنچه امروز در هزینه‌کرد ورزش می‌گذرد، مقصرهستیم، با رفتارهای ناصحیح‌مان. به گفته کتایون اشرف، سرمربی تیم ملی اسلالوم ایران و رییس کمیته اسلالوم فدراسیون قایقرانی، یکی از مهم‌ترین معضلاتی که باعث شده امروز سرمایه‌گذاران از حضور در ورزش بانوان خودداری کنند، رفتارهای غلط مردمی است که ورزش را برای بانوان صحیح نمی‌دانند. کسانی که اصلاً دیدگاه فرهنگی و حتی اقتصادی به ورزش ندارند و آن را یک کالای لوکس می‌دانند؛ کالایی که مختص تنها یک عده سنین خاص است و بس. گفت‌وگوی دنیای اقتصاد اصفهان با کتایون اشرف را در ادامه می‌خوانید:

در جایی اشاره کرده بودید که رسانه‌ها یکی از مقصران اصلی بی‌توجهی به ورزش بانوان هستند.بله. متأسفانه امروز رسانه‌ها به عنوان چشم مردم، توجه زیادی به ورزش بانوان نمی‌کند و این موضوع منجر به آن شده که بانوان ورزشکار ما امروز چندان مورد توجه قرار نگیرند؛ به نظر من اگر کسی می‌خواهد به کشور خود کمک کند، باید به ورزش بانوان توجه جدی نشان دهد.

اما سئوال اصلی این است که چرا ورزش بانوان؟ چرا شما نسبت به این موضوع اینقدر تأکید دارید؟

زیرا خانم‌ها بنیان‌گذار خانواده هستند و اگر کسی دلش می‌خواهد به جامعه کمک کند، باید قبل از جوانان، مادران را اصلاح کند؛ مادران، بنیان خانواده‌ها هستند و مسئولان باید در نگاه اول به مادران نگاه کنند و پس از آن، به سمت دیگر اقشار جامعه بروند.

از نگاه شما مقصر اصلی مشکلات کنونی ورزش بانوان چیست؟

به نظر من همه تقصیرات بر گردن دولت نیست و مقصر اصلی خود ما هستیم. زیرا وقتی توجهی به ورزش بانوان نشان نمی‌دهیم، اسپانسرها نیز در این زمینه ورود نمی‌کنند. امروز اسپانسرها در جامعه الگوسازی می‌کنند و اگر آنها برای دختران در این زمینه الگوسازی کنند تا به جای اینکه آنها به برخی امور بیهوده مشغول باشند، به سمت ورزش گام بردارند، به رشد یک جامعه سالم کمک کرده‌اند اما ما درون خودمان نیز به آنها کمکی نکرده‌ایم. ورزش به زمان خاصی معطوف نمی‌شود و تمام سنین از بدو تولد تا پایان عمر یک انسان را دربرمی‌گیرد و در واقع ورزش ارتباطی به سن و جنسیت ندارد. امروز به این دلیل علم ورزش در دنیا متفاوت شده که برای هر سن و هر مقطع سنی، ورزش‌های متنوع و متفاوتی وجود دارد و نباید ورزش را در سنین بالا حذف کرد. این روزها در دنیا آموزش‌های مختلف از طریق ورزش صورت می‌گیرد و سلامتی و آموزش‌های مدارس از طریق ورزش منتقل می‌شود.

اما متأسفانه شرایط در کشور ما دقیقاً برعکس است!

بله. متأسفانه در کشور ما با توجه به شرایط زندگی خود و تکنولوژِی زیاد از ورزش فاصله می‌گیریم و این موضوع زمینه بیماری‌های جسمانی و روحی را در کشور فراهم می‌کند.

اگر بخواهید به جنبه اقتصادی این موضوع نگاه کنید، چه؟

اقتصاد به این معناست که با کمترین امکانات بتوانیم بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم و با توجه به این تعریف، باید در جایی سرمایه‌گذاری کنیم که ما را به این هدف برساند. ورزش بانوان باید در اولویت کارها قرارگیرد زیرا این ورزش پایه‌ساز است و وقتی بانوان ما مریض و ناسالم باشند، کل خانواده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. اقتصادی‌ترین راه زندگی داشتن ورزش بانوان است و در این زمینه باید کاری کرد که ورزش بانوان در سطح جامعه گسترش پیدا کند. امروز در تمام دنیا برای رسیدن به اهدافی نظیر سلامت، مسیر گذر المپیک و قهرمانی جهان است و این‌ها خانه‌هایی هستند که انسان‌ها را به حد کمال می‌رسانند. در حال حاضر در جهان هدف، المپیک نیست و در واقع المپیک مسیری است که به ما می‌گوید راه را درست می‌رویم. خواه ناخواه وقتی برنامه و ارزش‌گذاری شخصی صحیح باشد، قهرمانان المپیک را نیز خواهیم داشت؛ مادر ورزشکار قهرمان، صاحب فرزندانی قهرمان ورزشی می‌شوند و این موضوع، مسئله‌ای بسیار ساده است و اقتصادی‌ترین کار برای رسیدن به این هدف است.

شما راهکار این مسئله را توجه به ورزش بانوان می‌دانید؟

البته. باید برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه صورت دهیم زیرا پدر و مادری که خود ورزشکار هستند، در پایان هفته به دنبال ورزش می‌روند و اینگونه فرزند خود را قهرمان ورزشی بار می‌آورند. بسیاری عنوان می‌کنند رمز موفقیت در خارج از کشور این است که در این کشورها، قهرمانان ورزشی از کودکی ورزش می‌کنند و راه رسیدن به این موضوع، تربیت والدین ورزشکار است. اگرچه در کشور ما ورزش ، لوکس به حساب می‌آید اما در دیگر مکان‌های دنیا، ورزش جزو زندگی آنها به شمار می‌رود و باید ما نیز درباره تغییر این تفکر، گامی جدی برداریم.