کاوشگران فضایی در خدمت صنعت خودرو

در هفته گذشته دانشمندان سیاره‌ای شبیه زمین را کشف کرده‌اند که ممکن است شرایط حیات را داشته باشد. این سیاره ۲/ ۴ سال نوری با زمین فاصله دارد و نسبت به مسافت‌های فضایی خیلی دور به‌حساب نمی‌آید.

در سال‌های بسیار دور و در زمانی که منابع روی کره زمین تمام شود یا از نظر زیست محیطی امکان ادامه حیات روی این کره خاکی وجود نداشته باشد انسان‌ها باید به دنبال محیط جدیدی برای ادامه حیات خود باشند. طرح‌های زیادی از سفینه‌ها و موشک‌ها و کشتی‌های فضایی به‌صورت مفهومی و گرافیکی همواره مطرح می‌شوند و همچنین خودروهایی که می‌توانند در سطح یک سیاره به تجسس پرداخته و بدون دخالت انسان ماموریت‌های لازم را انجام دهند فناوری‌های بالایی دارند. رومکر نام یکی از کوه‌های ماه است که فردریک لو سیلوق برای نامیدن یکی از طرح‌های آینده محورش استفاده کرده است.

فردریک از جمله افرادی است که در طراحی وسایل و ابزارهای آینده‌محور نمونه‌های زیادی را در کارنامه خود ثبت کرده است که می‌توانند در حوزه‌های مختلفی فعالیت کرده و حتی در کاوش‌های فضایی آینده مورد استفاده قرار بگیرند. رومکر بر اساس ادعای طراحش نمی‌تواند ۱۰۰ درصد واقعی باشد و نمونه‌های این خودروی کاوشگر را می‌توان در فیلم‌های علمی- تخیلی پیدا کرد. او برای ساخت این خودرو از خودروی کاترپیلار ۷۹۷ الهام گرفته است؛ چرا‌که به عقیده او خودرویش قادر است به هر جایی که لازم است برود و مانند کاترپیلار ۷۹۷ هیچ محدودیتی برایش وجود نخواهد داشت. در طرح ارائه شده این خودروی کاوشگر به چرخ‌های شنی مجهز هستند که می‌توانند از پس عبور از بسیاری از موانع برآیند. فناوری‌های خودران در کاوشگرهای فضایی اهمیت حیاتی دارند و منشا معرفی این فناوری در هوا و فضا بوده است که به هواپیماها این امکان را می‌دهد که بر اساس اطلاعات موجود در سیستم هدایت هواپیما را بر عهده بگیرند.

فناوری‌هایی که در کاوشگرهای سیارات و قمرهای آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد کم کم به دنیای ماشین‌ها و زندگی معمول انسان‌ها وارد می‌شود. موضوع هدایت خودکار و قابلیت‌های تصمیم‌گیری و دریافت اطلاعات از محیط مهم‌ترین قابلیت یک کاوشگر فضایی است. چرا که ممکن است این خودروهای هوشمند در شرایط پیش‌بینی نشده‌ای قرار بگیرند و قادر نباشند از آن حالت خارج شوند و کل پروژه که میلیون‌ها دلار هزینه دربر داشته است می‌تواند با یک سنگ کوچک بر باد برود. موضوعی که در خودروهای آفرود امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و لندرور در این مورد با جدیت وارد شده است تا خودروهایش بتوانند با اسکن جنس خاک زمین و پستی بلندی‌ها و خطرات موجود در منطقه بدون دخالت راننده به نقاط صعب‌العبور برسند.

مدل‌ها و طرح‌های آینده محوری که برای کاوشگران معرفی می‌شوند اگرچه ممکن است مورد مصرف قرار نگیرند، ولی روی زمین کارآیی بیشتری خواهند داشت تا اینکه به سیارات دور برای کاوش و ماجراجویی ارسال شوند.