مدیران دولتی به پتانسیل‌های داخلی اعتماد کنند
عبدالله اعزازی مدیر عامل شرکت مهندسی آمیار پولاد، طی سال‌های 58 تا84 در فولاد خوزستان عمر گذرانیده و درسمت‌های مختلفی مانند کارشناسی برق فولادسازی، معاونت تولید مجتمع، مجری طرح‌های فولاد خورستان، معاونت بهره برداری فولاد خوزستان، معاونت برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی فولاد و مدیریت فولاد ایمیدرو و ... مشغول به فعالیت بوده و تجربیات گسترده ای در این حوزه‌ها کسب کرده است. با او به گفت و گو نشستیم تا درباره زمینه‌های کاری و دغدغه هایش به عنوان مدیرعامل یک شرکت مشاوره و طراحی فولادسازی، بیشتر بدانیم و بشنویم. مدیرعامل آمیار پولاد معتقد است که بومی سازی در همه زمینه‌ها باید در دستور کار دولت یازدهم باشد.همچنین برای پیشبرد پروژه‌های صنعتی همچون فولادسازی، دولت باید به طرح‌های بزرگ پول تزریق کند.
اعزازی با اعلام این مطلب افزود: شرکت مهندسی آمیارپولاد در سال ۸۶ به عنوان یک شرکت دانش بنیان تاسیس شد و مهم ترین فعالیت های آن نظارت، مشاوره و مهندسی است. در این شرکت نیروهای جوان و افراد با تجربه، در کنار هم ترکیب مناسبی ایجاد نموده‌اند تا کارهایی که در حوزه طراحی و مشاوره انجام می شود کارهای پخته و در تراز کیفیتی بالا باشد.
وی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته سعی کردیم زیرساخت‌های شرکت مانند سخت افزارها و نرم افزارها و آموزش نیروها را گسترش و سامان دهیم. انتظار داریم امسال نیزکار بیشتری انجام دهیم. اما اگر دولت بخواهد بدهی هایش را تصفیه کند، برای ما هم زمان می‌برد و بعید می‌دانم بسیاری از پروژه‌ها امسال عملیاتی شود.
وی در باره فعالیت‌های آمیار پولاد گفت: تاکنون مجموع فعالیت های ما بیشتر مشاوره و مهندسی، نظارت بر پروژه‌ها و مطالعات امکان سنجی بوده است، اما در نظر داریم کارهای بزرگتری در زمینه تدارکات و تامین تجهیزات انجام دهیم و به سمت مهندسی تامین و تدارکات پیش برویم. امیدوارم بتوانیم با کمک دولت این موارد را گسترش دهیم.
اعزازی پروژه‌های آمیار پولاد را ترکیبی از کارهای دولتی و خصوصی دانست و اظهار داشت: تاکنون سه دسته کار انجام داده ایم: بخشی از کار ما این است که به عنوان ارائه خدمات مشاور و نظارت بر انجام پروژه‌ها انجام وظیفه کنیم. به عنوان مثال، در پروژه‌های فولاد خراسان به عنوان دستگاه نظارت فعالیت داریم، در مجتمع فولاد اردکان به عنوان مسؤول دستگاه نظارت بر اجرای یک واحد احیای مستقیم با ظرفیت حدود 960 هزار تن در سال حضور داریم، در نورد بردسیر به عنوان مشاور پروژه به فعالیت هستیم.
مدیر عامل شرکت مهندسی آمیار پولاد ادامه داد: دسته دوم پروژه‌های ما کارهای طراحی و مهندسی است که ازجمله این موارد می توان به طراحی و سیویل سازی و برق‌رسانی فولاد سازی فولاد سبزوار، طراحی پروژه تصفیه خانه آب و آبرسانی فولاد شادگان، طراحی و سیویل سازی فولاد بافق، طراحی سیویل و سازه فولاد بردسیر، طراحی سیویل و سازه گندله سازی فولاد خراسان و طراحی سیویل و سازه نورد جهان فولاد سیرجان اشاره کرد.
اعزازی، سومین دسته از فعالیت‌های این شرکت را در حوزه مطالعاتی و تهیه گزارش‌های فنی و اقتصادی و امکان‌سنجی ذکر کرد که برای پروژه‌های مختلف مطالعاتی انجام و به کارفرما ارائه شده است.
وی افزود: در سال‌های اخیر، بوروکراسی‌ها بسیار سنگین‌تر شده و باعث کند شدن پروژه‌ها گردیده است.
او همچنین با اشاره به فعالیت بانک‌ها افزود: مشکل اصلی که با بانک‌ها داریم این است که در دادن ضمانت نامه سخت‌گیری می‌کنند و انتظاراتی دارند که ما نمی توانیم تامین کنیم. بانک‌ها در دادن تسهیلات ضعیف اند.
وی سپس به استانداردهای شرکت اشاره کرد و گفت: در زمینه طراحی اجازه کارهای مهندسی را از اداره صنعت و معدن تهران گرفته ایم. از جمله استانداردهای ما می توان به دو ایزو ۹۰۰۱ و اخذ مجوز از کانون مشاوران اعتبارات بانکی اشاره کرد.
مدیر عامل شرکت مهندسی آمیار پولاد با تاکید براینکه اگر امور کشور سامان یابد همه منتفع می‌شوند، افزود: اکنون ما در دوران تورم رکوردی هستیم. دولت کاهش تورم را مدنظر دارد و جلوی تزریق پول را در تولید گرفته است. همچنین مشکل اشتغال در کشور وجود دارد و بحث کنترل تورم مشکلات را افزایش می‌دهد. باید پول تزریق کند تا موانع هموارشود. به نظر من اشتغال برای همه مهمتر از کنترل تورم است و دولت می‌خواهد با حل مسائل خارجی از خارج سرمایه وارد ‌کند، اما این کار طول می‌کشد و به تنهایی کافی نیست.
وی درپایان به شرکت های رقیب خارجی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به قدرت شرکت های خارجی ما باید به دنبال این باشیم که بسیاری از کارخانه‌ها بومی‌سازی شود. در یک زمان، مدیرانی که قدرت ریسک‌شان بیشتر بود و به مسائل ملی بیشتر اهمیت می‌دادند، تصمیماتی گرفتند و کارهایی مثل واحد زمزم، کنستانتره و ... بومی سازی شد. امکان بیش از ۷۵ درصد داخلی سازی تجهیزات در کشور وجود دارد اما مدیرانی که قدرت ریسک بالا داشته باشند، میباید حضور پر رنگتری داشته و تصمیمات لازم را بگیرند. تمام واحدهای زنجیره‌ای فولاد، از معدن تا واحدهای پایین دستی، در داخل کشور قابل بومی سازی هستند، به شرطی که مدیران اعتماد کرده و مشاوران و سازندگان و پیمانکاران را درست انتخاب کنند و از انها پشتیبانی نمایند.